Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvonaut
#1599476
Hej,

Hållit på att felsöka en 240 jag köpte som rep objekt senaste månaderna. Gjort en del framsteg men nu är jag osäker på nästa steg.

Startade inte alls till en början, pumparna gick ej ock tände ej. Visade sig till sist vara dålig kontakt vid huvudsäkringen till styrdon/bränslepumpsrele i motorrummet. Putsade upp den och pumparna samt tändningen OK igen. Startade ännu inte.

Skruvade loss tankpump, gammal bensin och nån sorts avlagring på botten. Tankpumpen gick tydligen ej så böt den och sög ur all gammal bensin och fick rensat bort alla avlagringar.

Efter allt monterat + ny soppa i tanken startar bilen och går okej i nån minut, i princip tills den blir varm men börjar sedan gå otroligt dåligt. Dagen efter startar jag pånytt och den beter sig likadant. Går ok i nån minut och sedan dåligt. Hålls knappt igång på tomgång, tar gas någorlunda i fritt, orkar väldigt dåligt med last. Knappt så man kunde köra in i garaget tillbaka.

-Kopplar man bort LMM slocknar motorn helt.
-1-1-1 på felkoder båda kontakterna.
-Ny tändmodul eftersom den gamla had ärgat en hel del och byttes före tändproblemet hittades.
- vevaxelns positionsensor mätt och verkar OK. Tändspolen får signal från tändmodul så tyder också på att positionsgivare OK.
- Tempmätaren i panelen fungerar, LH2.4 har väl samma givare till styrdon + instrumentpanelen?
-Fördelarlock + rotor + tändstift nya

Nån som har rekommendationer på nästa steg? Fortfarande inte helt säker på om tändrelaterat eller bränslerelaterat.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1599478
LH 2.4 har 2 st tempgivare en för instrumentet (vid termostat huset, runda stift) och en för motorstyrningen i topplocket (vid c:a 3-ans cylinder, små flata stift)
#1599719
En fyrtaktsmotor med på tok för låg tändning (för sen förtändning, som för startläge) blir kraftlös. Men den behöver väl inte gå dåligt för det, när den blir varm, funderar jag. Fel tempsignal till ECU (motorstyrning)? Hur är kompressionen? Ryker den? Går den jämnt - på alla cylindrar? Bränsletrycket vid regulatorn skulle du kunna kontrollera som en åtgärd så länge. Pumpen (-arna) ska ge ganska mycket, tror det är ett par liter per minut så det krävs mer än en liten flaska vid koll.
#1599764
Ja gissar på lambdasonden,, prova att köra med den urkopplad eller se om den verkar ändra sig om du mäter med en multimeter ska väl pendla upp och ner runt 0,5 V har ja för mig Lennart brukar veta sånt :)

Tändläget går inte ändra om du inte flyttar givaren mot svänghjulet så tändläget bör stämma

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]

Vi har ett glapp som hörts allt tydligare de […]

Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]

Takräcke Ex90

Lasthållare till en XC90 passar tyvärr […]