Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DennisCA skrev: fre 27 dec 2024, 12:03 .. får man ligga på rygg i förarstolen med huvudet mot golvet..
Jag flyttade stolen så långt bakåt det gick och låg på rygg på tröskeln snett genom dörröppningen, med rumpan och benen utanför.
Problemet är att få in en hand till reläerna, det sitter kablar och slangar i vägen.. :-/
Intervallrelät sitter givetvis högst upp i hörnet som är svårast att nå :bored: :-)
En sak som jag stör mig på, handtaget på bakluckan! Det på insidan alltså, jag tar ju tag i det och drar ner luckan då jag stänger, så jag slipper bli skitig om händerna. Men nu är det andra gången som plasten som det består av helt enkelt släpper taget. Det verkar sitta fast bara med några plastbitar som sticker ut. Vanligt problem, eller använder jag det fel?
Det var väl en av de revolutionerande förbättringarna (OBS ironi :party: ) på V70 att det sattes ett handtag i underkanten på luckan.
Men det sitter långt ut på ena sidan, känns rätt oanvändbart... :oops: Jag brukar trycka på mittkåpan på torkararmen, den är vanligtvis mindre skitig än luckan ;-)
Varför fungerat tråden ”vad har ni gjort för eran Volvo idag” inte längre?
Hoppas att det är ok att använda den här tråden. Fixade äntligen SRS lampan som inte lyste i flera år. Läste nånstans att det är möjligt att byta bara glaset av mätarhuset. Försökte mig på ett trasigt glas men utan framgång. Nu har jag bytt hela fronten. Mitt hade trasiga kanter.
Nu funkar allt igen :-D
IMG_2005.jpeg
IMG_2005.jpeg (296.91 KiB) Visad 601 gånger
IMG_2004.jpeg
IMG_2004.jpeg (643.66 KiB) Visad 601 gånger
IMG_2010.jpeg
IMG_2010.jpeg (292.66 KiB) Visad 601 gånger
Daniel78 skrev: fre 03 jan 2025, 21:01 Varför fungerat tråden ”vad har ni gjort för eran Volvo idag” inte längre?
Antal visningar har överskridit någon maxgräns.. Men det finns en ny tråd "vad har ni gjort.. 2.0"
viewtopic.php?f=88&t=183372&p=1598475

Coolt, du ser ut att ha färddatorn som vi tillverkade på Luxor Electronics i Motala där jag jobbade. En kollega gjorde designen, jag var faktiskt inblandad i EMC-provningen och ändringarna som var nödvändiga för att komma igenom :-)
Nu är jag imponerad :-D
Bilen har haft en Yazaki i början. Hittade VDO:n inkl. färddatorn på skroten. Plug and Play. Bra jobbat Erik. Jag älskar diagnosfunktionen via A7 på blinkboxen. Tex kontrollfunktionen 3 där alla visare står i mitten, temperaturen på max och vägmätaren rullar upp till 500m. Eller inte :-( som på den här som jag testade idag.
IMG_2003.jpeg
IMG_2003.jpeg (219.72 KiB) Visad 588 gånger
VDO sjukdom. Ska kolla om jag hittar ett kugghjul någonstans.

Edit—/ såg att det finns en färddator på Tradera men den är troligtvis 96- och avsett för USA. Funkar det att ändra från Miles till Km? Vad är egentligen skillnaden mellan färddatorn -95 och 96-? Hörde att man kan koppla om den nyare modellen så att den funkar att använda till -95. Har det med hastighetssignalen att göra som kommer från ABS givaren och inte längre från växellådan?
DennisCA skrev: lör 04 jan 2025, 08:41 Vad för färddator skulle passa min -97a? Samma som -96?

Jag antar du bytt belysning också då det är mycket grönare än i min på den ena bilden.
Kolla efter färddatorn 1995- OEM 9134169
Och det är viktig att du har ett VDO mätarhus. Yazaki fungerar ej. Vet inte ens om Yazaki fans kvar på dom senare modellerna.
När du har väg- och trippmätaren under mitten av hastighetsvisaren är det ett VDO.

Det var ett tag sen jag har bytt belysningen. Jag gillar grönt :-D

Edit—/ Tänk på att du behöver även INFO-brytaren. Utan den fungerar inte färddatorn.
Shit vad jobbigt att hitta EFI Automotive eller bougicord, det verkar som enda stället som säljer dom utanför USA är Mister Auto som jag nu inte vill dras med. Men kanske jag måste ändå. Det eller prova Bosch.

Trodo vill inte ta tillbaka NGK kablarna heller innan jag monterat dom på nytt i bilen och replikerat felet och fotat det.
What?!? Det ligger inte hos dig att bevisa felet. Jag vet att det inte är så i Schweiz och googlade lite. Skicka tillbaka kablarna och köp äntligen Bosch. :-D

”Under de första två åren efter köpet, är det säljaren som ska bevisa att felet inte förelåg vid köpet av varan.“

Du har även rätt att häva köpet. Kolla här:

https://helpforsakring.se/juridiska-tip ... lamation#2
Senast redigerad av 1 Daniel78, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 49
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte