- ons 25 dec 2024, 13:34
#1598004
Det kändes att något hände där bak när jag bakade ut på vägen. Och mycket riktigt, efter inspektion med ficklampan kunde jag se att vänster fjäder bak var av något varv upp från botten.
Inte jättesvår att byta sa reparatören på Volvoverkstaden, kostar mellan 2-2500 kr att få det gjort på volvoverkstad inklusive ny fjäder. Den nya fjädern har tydligen förbättrats och ska hålla längre. De rekommenderar att man byter bägge sidor samtidigt plus hjulinställning (Det blir totalt upp mot 6000 kr). Inget egentligt krav på detta, vad jag förstod. Så jag tror det får räcka med bytet av den trasiga fjädern om de ska göra det! Bilen börjar ju bli gammal, ca 25 000 mil på mätaren så jag kan väl prova och lägga till resten senare om det blir problem...
Inga stora pengar att spara på att göra jobbet själv,. Men jag har ett par fjäder komprimerare, som borde underlätta. Autodoc har fjädrar från en massa olika tillverkare med/utan nivåreglering från 500kr och upp till närmare 1000 lappen, alltså inte mycket att spara där... Volvos förbättrade variant kostar 600kr, så bättre köpa där i så fall...Kanske?
Vad gäller nivåreglering, är det något man styr manuellt, eller hur vet man vilket man har?
Antagligen är det värt att betala för att slippa ligga på marken och mekka under bilen, eller vad säger Ni som begriper? Samtidigt är det 3-4000 kr att spara om man byter bägge sidor själv..!
Inte jättesvår att byta sa reparatören på Volvoverkstaden, kostar mellan 2-2500 kr att få det gjort på volvoverkstad inklusive ny fjäder. Den nya fjädern har tydligen förbättrats och ska hålla längre. De rekommenderar att man byter bägge sidor samtidigt plus hjulinställning (Det blir totalt upp mot 6000 kr). Inget egentligt krav på detta, vad jag förstod. Så jag tror det får räcka med bytet av den trasiga fjädern om de ska göra det! Bilen börjar ju bli gammal, ca 25 000 mil på mätaren så jag kan väl prova och lägga till resten senare om det blir problem...
Inga stora pengar att spara på att göra jobbet själv,. Men jag har ett par fjäder komprimerare, som borde underlätta. Autodoc har fjädrar från en massa olika tillverkare med/utan nivåreglering från 500kr och upp till närmare 1000 lappen, alltså inte mycket att spara där... Volvos förbättrade variant kostar 600kr, så bättre köpa där i så fall...Kanske?
Vad gäller nivåreglering, är det något man styr manuellt, eller hur vet man vilket man har?
Antagligen är det värt att betala för att slippa ligga på marken och mekka under bilen, eller vad säger Ni som begriper? Samtidigt är det 3-4000 kr att spara om man byter bägge sidor själv..!
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010