Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggan99
#1598004
Det kändes att något hände där bak när jag bakade ut på vägen. Och mycket riktigt, efter inspektion med ficklampan kunde jag se att vänster fjäder bak var av något varv upp från botten.
Inte jättesvår att byta sa reparatören på Volvoverkstaden, kostar mellan 2-2500 kr att få det gjort på volvoverkstad inklusive ny fjäder. Den nya fjädern har tydligen förbättrats och ska hålla längre. De rekommenderar att man byter bägge sidor samtidigt plus hjulinställning (Det blir totalt upp mot 6000 kr). Inget egentligt krav på detta, vad jag förstod. Så jag tror det får räcka med bytet av den trasiga fjädern om de ska göra det! Bilen börjar ju bli gammal, ca 25 000 mil på mätaren så jag kan väl prova och lägga till resten senare om det blir problem...

Inga stora pengar att spara på att göra jobbet själv,. Men jag har ett par fjäder komprimerare, som borde underlätta. Autodoc har fjädrar från en massa olika tillverkare med/utan nivåreglering från 500kr och upp till närmare 1000 lappen, alltså inte mycket att spara där... Volvos förbättrade variant kostar 600kr, så bättre köpa där i så fall...Kanske?
Vad gäller nivåreglering, är det något man styr manuellt, eller hur vet man vilket man har?

Antagligen är det värt att betala för att slippa ligga på marken och mekka under bilen, eller vad säger Ni som begriper? Samtidigt är det 3-4000 kr att spara om man byter bägge sidor själv..!
av William85
#1598018
Behövs inget fjäderverktyg då den blir helt lös när bärarme än lossas. men jag rekommenderar att du lyfter hela bakvagnen så bägge hjulen hänger i luften och har garagedomkraft under bärarmen vid återmontering, för att pressa ihop fjädern.

Jag köpte en ny skruv och lös mutter ifall jag hade behövt kapa bort det gamla men den lossade bra efter lite rostlösare och gnuggande fram och tillbaka.

Se nån bild här:
viewtopic.php?f=56&t=180091&start=10#p1578778
av HakanF
#1598047
Gör jobbet själv och byt båda sidor. Behövs ingen hjulinställning.
När jag bytte så valde jag Lesjöfors fjädrar från trodo.
av roggan99
#1598058
.. Ser flera som säger att en originalfjäder kostar 1600kr hos Volvo...
Fick för mej han sa 600 kr...? Kan ha hört fel, 600 betyder ca 1600 kr för arbetskostnaden, kanske lite mycket så 1600 och 600 för jobbet är kanske mer rimligt...?

EDIT: Kollade idag, mycket riktigt 3300 kr för två st.... så 600 kr/st var fel
Användarvisningsbild
av apersson850
#1598123
Båda två var av på min XC70 2012 för nu en hel del år sedan. Tydligen inte ovanligt och därför den var ersatt av en annan modell.
av UnleashFusion
#1598148
roggan99 skrev: tor 26 dec 2024, 12:25 .. Ser flera som säger att en originalfjäder kostar 1600kr hos Volvo...
Fick för mej han sa 600 kr...? Kan ha hört fel, 600 betyder ca 1600 kr för arbetskostnaden, kanske lite mycket så 1600 och 600 för jobbet är kanske mer rimligt...?

EDIT: Kollade idag, mycket riktigt 3300 kr för två st.... så 600 kr/st var fel
har du en lokal verkstad i närheten? du kan ju annars köpa hem 2st fjädrar(kostar typ 500-600kr/st) och sedan lämnar du in hos din lokala verkstad som kanske tar 500-1000kr för jobbet? och du slipper ligga på golvet eller om du gillar och meka så sparar du in det också.

från vparts har du dessa två varianter: standard https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... our-c.html eller en förstärkt https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... ering.html (har själv monterat dessa förstärkt och då höjer baken en aning) men med tiden så sjunker det ner men det är helt upp till dig).

annars har du från lesjöfors: https://www.trodo.se/spiralfjader-lesjofors-4295856 2st för ~1100kr
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1598149
Läser man i dokument hos Lesjöfors så säger de att förstärkta (dvs styvare) fjädrar är kortare från start. Tanken är att med bilens tomvikt ska de få samma längd som standardfjädrar
av UnleashFusion
#1598152
Erik Å skrev: fre 27 dec 2024, 16:56 Läser man i dokument hos Lesjöfors så säger de att förstärkta (dvs styvare) fjädrar är kortare från start. Tanken är att med bilens tomvikt ska de få samma längd som standardfjädrar
tycker att bilderna är olika(där den med art. 4295859) är något kortare och spiralerna är tjockare än den som jag länkade ovan är "längre men smallare-fjäder"? kan det vara den "förstärkta"? https://www.trodo.se/spiralfjader-lesjofors-4295859
försökte kolla på lejsjöfors-sidan men var inte den roligaste och "navigera"
av roggan99
#1598332
UnleashFusion skrev: fre 27 dec 2024, 16:27
roggan99 skrev: tor 26 dec 2024, 12:25 .. Ser flera som säger att en originalfjäder kostar 1600kr hos Volvo...
Fick för mej han sa 600 kr...? Kan ha hört fel, 600 betyder ca 1600 kr för arbetskostnaden, kanske lite mycket så 1600 och 600 för jobbet är kanske mer rimligt...?

EDIT: Kollade idag, mycket riktigt 3300 kr för två st.... så 600 kr/st var fel
har du en lokal verkstad i närheten? du kan ju annars köpa hem 2st fjädrar(kostar typ 500-600kr/st) och sedan lämnar du in hos din lokala verkstad som kanske tar 500-1000kr för jobbet? och du slipper ligga på golvet eller om du gillar och meka så sparar du in det också.

från vparts har du dessa två varianter: standard https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... our-c.html eller en förstärkt https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... ering.html (har själv monterat dessa förstärkt och då höjer baken en aning) men med tiden så sjunker det ner men det är helt upp till dig).

annars har du från lesjöfors: https://www.trodo.se/spiralfjader-lesjofors-4295856 2st för ~1100kr
Tack för tipsen! :-D

Det fanns mycket fjädrar att välja på när jag letade på internet! Men jag fastnade faktiskt för de sista som du också tipsar om och beställde 2 st Lesjöfors, redan förra veckan. Trodo har en expert-tjänst som bekräftade att de passar, så de är redan på väg... Lesjöfors verkar vara ett beprövat gammalt svenskt märke, så hoppas att de är bra!

Har kollat några Youtube klipp om bytet och beslutat mig för att göra det själv... Med en (smidig) fjäderkompressor behöver man ju inte ens lossa den där bulten, kanske inte funkar med mina som behöver plats på två sidor. Ska spraya på lite olja så det går lätt att lossa bulten ifall det nu blir ett måste...
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]