- lör 21 dec 2024, 15:55
#1597794
Det var fan imponerande....... Då kvarstår ju dock frågan vad som är "godkänd konverteringssats"... Många kan ju köra på E85 rakt av, många andra behöver bara få BTR'en lite klämd i skruvstycket, och resterande behöver i princip bara ny mjukvara... Väldigt få bilar som faktiskt behöver få saker utbytta/"konverterade".
Nåja, det var ju publicerat för inte ens 2 veckor sedan, så det tar väl ett tag innan texten tolkats ordentligt av dom som sysslar med det.
Visst, beroende på hur din konvertering ser ut och hur texten kommer tolkas så lär det väl innebära mer jobb än att bara åka till bes och regga... Men möjligheten finns ju, och blir (antagligen) ännu lättare nu även för en 745a.
------
Av det lilla jag förstår av den kryptiska texten så är det tillverkaren av "konverteringssatsen" som är ansvarig för att produkten uppfyller kraven för bilmodellen i fråga, innan denna får säljas på marknaden. Ungefär samma som gäller för eftermonterade dragkrokar för slutkunden. Dvs 'vi' köper satsen och får med ett fint papper att visa upp hos bes, och så är det bra med det.
20FJan skrev: Nu är det tillåtet. Eller snarare från maj 2025 https://www.transportstyrelsen.se/sv/om ... -metangas/



Det var fan imponerande....... Då kvarstår ju dock frågan vad som är "godkänd konverteringssats"... Många kan ju köra på E85 rakt av, många andra behöver bara få BTR'en lite klämd i skruvstycket, och resterande behöver i princip bara ny mjukvara... Väldigt få bilar som faktiskt behöver få saker utbytta/"konverterade".
Nåja, det var ju publicerat för inte ens 2 veckor sedan, så det tar väl ett tag innan texten tolkats ordentligt av dom som sysslar med det.
lennarte skrev:Synd att 745-an aldrig kan bli godkändVarför skulle den inte kunna bli det? Det finns ett kapitel som rör bilar tagna i bruk innan -01. Plus att rent krasst kan du ju faktiskt få det godkänt redan idag iom. att det är en -92 eller äldre. Kostar dock mer än det smakar på en ren bruksbil.
Visst, beroende på hur din konvertering ser ut och hur texten kommer tolkas så lär det väl innebära mer jobb än att bara åka till bes och regga... Men möjligheten finns ju, och blir (antagligen) ännu lättare nu även för en 745a.
------
Av det lilla jag förstår av den kryptiska texten så är det tillverkaren av "konverteringssatsen" som är ansvarig för att produkten uppfyller kraven för bilmodellen i fråga, innan denna får säljas på marknaden. Ungefär samma som gäller för eftermonterade dragkrokar för slutkunden. Dvs 'vi' köper satsen och får med ett fint papper att visa upp hos bes, och så är det bra med det.