Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
20FJan skrev: Nu är det tillåtet. Eller snarare från maj 2025 https://www.transportstyrelsen.se/sv/om ... -metangas/

:-o :-o :-o
Det var fan imponerande....... Då kvarstår ju dock frågan vad som är "godkänd konverteringssats"... Många kan ju köra på E85 rakt av, många andra behöver bara få BTR'en lite klämd i skruvstycket, och resterande behöver i princip bara ny mjukvara... Väldigt få bilar som faktiskt behöver få saker utbytta/"konverterade".

Nåja, det var ju publicerat för inte ens 2 veckor sedan, så det tar väl ett tag innan texten tolkats ordentligt av dom som sysslar med det.
lennarte skrev:Synd att 745-an aldrig kan bli godkänd
Varför skulle den inte kunna bli det? Det finns ett kapitel som rör bilar tagna i bruk innan -01. Plus att rent krasst kan du ju faktiskt få det godkänt redan idag iom. att det är en -92 eller äldre. Kostar dock mer än det smakar på en ren bruksbil.
Visst, beroende på hur din konvertering ser ut och hur texten kommer tolkas så lär det väl innebära mer jobb än att bara åka till bes och regga... Men möjligheten finns ju, och blir (antagligen) ännu lättare nu även för en 745a.

------

Av det lilla jag förstår av den kryptiska texten så är det tillverkaren av "konverteringssatsen" som är ansvarig för att produkten uppfyller kraven för bilmodellen i fråga, innan denna får säljas på marknaden. Ungefär samma som gäller för eftermonterade dragkrokar för slutkunden. Dvs 'vi' köper satsen och får med ett fint papper att visa upp hos bes, och så är det bra med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
J
Lucif3r skrev:Varför skulle den inte kunna bli det? Det finns ett kapitel som rör bilar tagna i bruk innan -01. Plus att rent krasst kan du ju faktiskt få det godkänt redan idag
Dom allra flesta lite äldre bilar som körs på etanol har ju en köpt konventeringssats med en elektronik enhet som förlänger insprutnings tiden. Jag har efter eget huvud "skruvat ihop" ett eget system utan elektronik så det syns bara med ett tränat öga. Jag har en justerbar BTR, större spridare och har höjt tändningen c:a 4°. Inget av detta syns egentligen. Har en manometer så jag kan se bränsletrycket när der växlar mellan sommar och vinter bränsle. Vet att bilprovningen inte godkänt bilar med elektronik boxen. På min 745-an ser man det på avgastestet. I våras när jag besiktigade var det 0 på CO, 0 på HC och 101 på lambda. CO2 gjordes inte. Endast CO står i pappret.
av DennisCA
Jag har tänkt fulkonvertera min Saab 900 Turbo nästa sommar till E85, det finns en vedertagen metod just för min bil som har lucas-systemet. Man tar röda injektorer från en 9000 som ger 30% mera bränsle sen justerar man fram tändningen till 20 grader ungefär. Bilen lär bli väldigt trevlig att köra med då också, den framställda tändningen ger mera vrid på lägre varv.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 23 dec 2024, 09:52 Jag har tänkt fulkonvertera min Saab 900 Turbo nästa sommar till E85..
Visst vet du att Saab hade problem med snabbt slitage på ventilsätena och även sprickbildning då man körde på E85? Biopower-motorerna fick ändringar som skulle minska problemet.
Jag körde V70:n periodvis på 50% etanol men har slutat eftersom den har fasta ventiltryckare, ventilspelet går inte att justera utan att dela toppen och byta tryckare :-/
E10 får duga :party:

Obekräftade rykten saxade från flashback:
"Saabs tester visade också på kraftigt ökat slitage av ventiler/säten vid drift på etanol. På en standard inloppsventil så hade man vid Saabs hållbarhetstester ett slitage på inloppsventilerna om 4,25 mikrometer per timme med etanol, med den lösning som infördes på BioPower motorerna så hade man däremot ett slitage om enbart 0,34 mikrometer per timme."

Även 0.34 um blir mycket med tiden, 0.68mm över 10 000 mil om jag räknat rätt (förutsatt snittfart 50km/h) :-/
Nu var ju Saabarna byggda mot GM:s livslängdskrav som då var 120 000 miles för deras "premium cars" dvs löjliga 19 000 mil :party:

viewtopic.php?f=22&t=153066&p=1351436#p1351436
_saab_länk.PNG
_saab_länk.PNG (2.48 KiB) Visad 470 gånger
_saab-2.PNG
_saab-2.PNG (16.85 KiB) Visad 470 gånger
av DennisCA
Gäller detta även för äldre B202 motorer? Den har hydrauliska ventillyftare annars så lite självjustering har den för slitage, ingen aning hur mycket. Men bra å veta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 23 dec 2024, 12:49 Gäller detta även för äldre B202 motorer?..
Ingen aning. Men jag är rätt säker på att Saab-forum inlägget ovan är skrivet av någon som jobbat på Saabs motorutveckling.
Vem skulle annars ha sådan detaljerad insikt i materialet i ventilsätena och vilket gjutgods som användes? :-D
Det var ju tydligen med "Biopower"-generationen som man löste problemen, det borde väl gå att hitta vilket årtal dessa kom?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
Erik Å skrev:
DennisCA skrev: mån 23 dec 2024, 09:52 Jag har tänkt fulkonvertera min Saab 900 Turbo nästa sommar till E85..
Visst vet du att Saab hade problem med snabbt slitage på ventilsätena och även sprickbildning då man körde på E85? Biopower-motorerna fick ändringar som skulle minska problemet.
Jag körde V70:n periodvis på 50% etanol men har slutat eftersom den har fasta ventiltryckare, ventilspelet går inte att justera utan att dela toppen och byta tryckare :-/
E10 får duga :party:

Obekräftade rykten saxade från flashback:
"Saabs tester visade också på kraftigt ökat slitage av ventiler/säten vid drift på etanol. På en standard inloppsventil så hade man vid Saabs hållbarhetstester ett slitage på inloppsventilerna om 4,25 mikrometer per timme med etanol, med den lösning som infördes på BioPower motorerna så hade man däremot ett slitage om enbart 0,34 mikrometer per timme."

Även 0.34 um blir mycket med tiden, 0.68mm över 10 000 mil om jag räknat rätt (förutsatt snittfart 50km/h) :-/
Nu var ju Saabarna byggda mot GM:s livslängdskrav som då var 120 000 miles för deras "premium cars" dvs löjliga 19 000 mil :party:

viewtopic.php?f=22&t=153066&p=1351436#p1351436
_saab_länk.PNG
_saab-2.PNG
Överdrivet, massvis med Saab 2.0/2.3T som kör på E85.
Alla modeller efter -02 går att konvertera till E85 med mjukvara. Min hade väl 27.000mil på mätaren innan rosten tog den.
Användarvisningsbild
av Erik Å
KalleJ skrev: mån 23 dec 2024, 13:02 ..Överdrivet, massvis Saab 2.0/2.3T som kör på E85..
Javisst men hur länge? :-D :-D :-D

Iallafall, jag har själv gått in för E10 från att ha kört betydligt högre etanolinblandning tidigare.
Har tagit till mig kunskap som kommit upp till ytan, vill inte riskera återstående livslängd på motorn.
Går den inte 100k blir jag djupt besviken :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]