Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Chris72 skrev:Tror inte heller på katalysatorn, inte ens bilar utan kat skall kunna komma upp i så höga värden på HC om allt funkar.
Min 760 Turbo-84 som jag hade låg på HC 65-85 normalt och CO 1-1.5% och den hade inte kat.
Känns som tändningsrelaterat.
//Chris
Precis!
Jag ska börja felsöka på tändningssidan, så vår vi se var jag hamnar...
Då vädret inte varit så lockande att stå ute på parkeringen och meka i, fick det bli ett
besök hos Volvo idag.

Det blev bytt fördelarlock, rotor och stift i jakten på orsaken till det höga HC värdet.
Kan tala om att det inte var en dag för tidigt att byta delarna. Stiften var okej, men
elektroderna i fördelarlocket hade en skåra på ett par milimeters bredd efter rotorn
så dom nästan var avbrända. Rotorn var väl inte riktigt lika illa åtgången, men var dax
att bytas.

Efter bytet går bilen bättre på tomgång, men inte helt bra. Och då Volvo inte har
någon avgasmätare längre, vet jag inte var vi står... Skall åka till en annan verkstad i
veckan som kommer och få en avgasmätning. Har även nya tändkablar hemma jag ska
testa att byta mot.

Nästa steg om inte detta hjälpt blir att söka på bränslesidan och motorstyrning. LMM,
Lambdasond, BTR och tempgivare är väl det jag börjar med i så fall...

Bild

Bild

Bild
Roligheterna fortsätter...

Var inne på Volvo och fick lambdasonden bytt idag (Ingen möjlighet att hissa upp bilen själv).
Tänkte att nu ska det väl bli bra i.o.m att sonden som satt var kortsluten. Passade
även på att få ett olje och filterbyte när bilen ändå skulle hissas upp. Döm om
min förvåning när bilen gick lika j#vla kass efter bytet!!!??? Det var då själve f#n, hur
många fel finns det på bilen...

Aja, körde till bilprovningen i hopp om att HC KANSKE hade sjunkit till under
gränsvärdet. Tji fick jag! över 1000 i HC och CO1,8!!! Körde hem igen och testade med
en annan BTR, samma skit! Nu kliade jag mig riktigt i huvudet??? Tändstiften som
plockades av tidigare visade inga tecken på misständningar eller sotning. Men när
jag stod där slog det mig att ändå testa spridarna. Kopplade bort kontakten på ettans
spridare, ingen skillnad alls! Det betyder att något är vajsing med den. Antagligen står
den vidöppen hela tiden. När jag en efter en kopplade bort resterande tre spridare
märktes tydlig skilnad på gången i motorn.

Nu är fyra nya originalspridare beställda från Fordonsdelen (sista som fanns), så får vi
se om jag inte löst problemet...

Bild
Hur har det gått. fått hem nya spridarna än? 1000i HC måste vara ett nytt rekord, men står en spridare öppen så kan det nog mycket väl så. Har aldrig plockat isär en sån spridare, men med tanke på alla kallstartsventiler som finns på andra Volvo som blivit till åren o som kan börja läcka när fjädern som skall hålla den stängd tröttnar, så borde det kunna hända samma sak med en vanlig spridare. För det är i grund o botten bara en elektromagnet och en fjäder som skickar tillbaks magneten när den spridaren skall stänga.
Hade ett liknande fel på en 245a med B230F som hade stått länge, den startade o gick hur bra som helst kall, men efter en viss tid hörde man att den började gå sämre och till slut på 3 cylindrar från o till, den satte felkod på spridaren.
Hoppas du får till det.
Chris
Då är TROLIGEN alla fel åtgärdade äntligen...

Stod en kväll och funderade med motorn igång ute på parkeringen. För en gångs skull
var det tyst och vindstilla. Hörde då ett mycket svagt väsande vid ettans insug. Har
ju testat med startgas tidigare utan märkbart resultat, så jag har inte funderat
tidigare över insugspackningen, men nu kom tanken. Hade tyvärr slut på startgasen,
så jag kunde inte testa igen. Körde in till Volvo dagen efter och fick låna startgas.
Ingen märkbar reaktion nu heller!!!???

Kompisen, som är reparatör på volvo och har jobbat där sedan tidernas begynnelse,
kom ut och sprutade rakt underifrån insuget med strå på startgasmunstycket på ettans
insug. Han sa att packningen brukar gå på ettan (har själv aldrig varit med om det) och
när han gjorde det kunde man mycket, mycket svagt höra en pytteliten skillnad på
gången. Jag bokade in en tid för byte/kontroll av packningen. (Inte sugen på att stå
och meka på parkeringen i regn, blåst och 1 plusgrad).

Hade tid hos Volvo igår! När han fick av insuget var det ganska uppenbart varför bytet
av de andra felande delarna inte hjälpt! Hålet för port 1 i packningen hade krupit
duktigt, och var mer än ovligt ovalt! Man såg inte detta uppenbart när man tittade på
packningen med insuget monterat. Han böt packningen, och jag passade på att byta
generatorremmen så länge. Den blev aldrig bytt vid kamremsbytet då jag fått fel längd
på rem. Kan säga att det INTE var en dag för tidigt att byta! Vi startade bilen sedan,
och ÄNTLIGEN gick motorn normalt!

Jag får verkligen hoppas att det var sista felet! Har bokat besiktning på Tisdag, så jag
håller tummarna nu att avgasvärdena ligger innom gränsen...

https://www.youtube.com/shorts/0brLZ6yT ... ture=share

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34