20FJan skrev:Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna. Tomgångskörning kall sliter knappast mer än att belasta motorn kall. Min förra familjebuss, en diesel, var inte utrustad med värmare och den rullade på bra vid 24000 mil, nuvarande har det inte heller och har passerat 20000 mil utan problem.
Jo, en kall tomgångskörning slits mer, än belasta den nästan omgående. På tomgång ger motorn endast 0.6 lit / tim medans vid körning pumpas mer förbränning in med mycket högre värme. Visst klarar en motor kallstarter och tomgångskörning kall men det slits mer, och med dagens krav på avgasrening så ogillar dom kalla starter/korta körningar med sot och avlagringar som blir. Hur ofta läser vi inte om igensatta egr-kylare, insug osv med dyra reparationer som följd?
Har en bekant med taxifirma och bilarna går dygnet runt, varav en av dom (D3 Fwd) nu rullat 86.000 mil(helt utan motorproblem)...ställer mig mycket tveksam till att TS bil skulle klara 86.000 mil. Men men..helt upp till var och en hur man gör med sin bil.
Googla ämnet "slits motor vid kall tomgångskörning?" får du upp 1000-tals spaltmeter med undersökningar från hela världen.
På min bil körs 15-20 min med värmaren och fjärrstartar motorn kanske 1 min för oljetryckets skull innan avfärd, sen påbörjas min körning lugnt/normalt för bygga upp värme snabbare.
Kör även på HVO100 för minimera sotavlagringar efter jag hört att taxibolaget gör det. Bilarna har gått på HVO100 sedan nya och vid ett läckage vid insuget så fanns absolut inget sot där inne..där det annars finns vid användning av vanlig diesel.