Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vill flika in gällande CTEK s portabla laddare CS Free. Jag köpte den för några år sedan av samma skäl som dig, kör bara 3 ggr per vecka och dessutom korta sträckor. Detta medför tex start/stopp funktionen slutat fungera, förvisso skönt men en bra indikator på batterinivån. Driver också en dashcam ovanpå detta.I reklamen får man uppfattningen att den kan ladda upp batteriet på en laddning. Verkligheten är som bekant något annat.

För mig krävs det 4 laddningar från att start/stopp slutat fungera till att det funkar igen. En fulladdat CTEK laddare töms på ca 3 h, sedan ca 1 h för att ladda upp igen. Så det blir ett väldigt spring och är ganska tidsödande procedur.
Dejan195 skrev:Kommer nog fortsätta köra ca 15-20 min värmare och sen fjärrstarta bilen ca 10 min innan jag åker iväg.
Det som är bra med V90 (skillnad mot gamla V60) är att bilen inte stänger av sig när man låser upp bilen utan så länge man trampar på pedalen och vrider nyckeln så håller den sig igång.

Vad jag läst på nätet så kan EGR röret bli igensatt eller liknande om man låter bilen tomgångköra så men inget jag märkt av än.
Personligen skulle jag inte vilja ha min motor gå 10 min nästan kall, det sägs att en motor bör belastas försiktigt/normalt för snabbare uppvärmning. Inte bara egr-röret som kan bli igensatt av kalla avgaser, du får nog lägga till tex insug och ventiler på det.
Jag hade hoppat motorstart och köpt en Ctek för laddning. Har inte sällan ett liknande körmönster som du, och med friska batterier räcker 1 batteriladdning i veckan.

Hur menar du att motorn inte stängs av vid dörröppning om du inte trycker på gasen..tänker att det bör bli svårt. Eller menar du att värmaren inte stannar när du samtidigt trycker lätt på gasen och "startar" motorn för avfärd?
Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna. Tomgångskörning kall sliter knappast mer än att belasta motorn kall. Min förra familjebuss, en diesel, var inte utrustad med värmare och den rullade på bra vid 24000 mil, nuvarande har det inte heller och har passerat 20000 mil utan problem.
@PelleTh, Allt beror på hur ofta man laddar, jag har en Ctek free och ett 1.5 år gammalt batteri. Under vintern laddar jag 1 gång i månaden pga kort sträcka till jobb. Och jag brukar klara mig på det interna batteriet, när jag sätter den på laddning. Första gången efter att Cteken kanske legat still i några månader så behövs det att ladda det interna batteriet ett par ggr. Men även om jag inte klarar att ladda upp batteriet helt med det interna så är det iaf en liten uppladdning som bilbatteriet får :)
20FJan skrev:Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna.
Det gör den ju också. Men start/stopp-bilarna stoppar inte motorn förrän den fått upp en viss temperatur och hybriderna stannar den inte genast igen om den startat kall på grund av exempelvis kraftigt gaspådrag.
20FJan skrev:Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna. Tomgångskörning kall sliter knappast mer än att belasta motorn kall. Min förra familjebuss, en diesel, var inte utrustad med värmare och den rullade på bra vid 24000 mil, nuvarande har det inte heller och har passerat 20000 mil utan problem.
Jo, en kall tomgångskörning slits mer, än belasta den nästan omgående. På tomgång ger motorn endast 0.6 lit / tim medans vid körning pumpas mer förbränning in med mycket högre värme. Visst klarar en motor kallstarter och tomgångskörning kall men det slits mer, och med dagens krav på avgasrening så ogillar dom kalla starter/korta körningar med sot och avlagringar som blir. Hur ofta läser vi inte om igensatta egr-kylare, insug osv med dyra reparationer som följd?

Har en bekant med taxifirma och bilarna går dygnet runt, varav en av dom (D3 Fwd) nu rullat 86.000 mil(helt utan motorproblem)...ställer mig mycket tveksam till att TS bil skulle klara 86.000 mil. Men men..helt upp till var och en hur man gör med sin bil.

Googla ämnet "slits motor vid kall tomgångskörning?" får du upp 1000-tals spaltmeter med undersökningar från hela världen.
På min bil körs 15-20 min med värmaren och fjärrstartar motorn kanske 1 min för oljetryckets skull innan avfärd, sen påbörjas min körning lugnt/normalt för bygga upp värme snabbare.
Kör även på HVO100 för minimera sotavlagringar efter jag hört att taxibolaget gör det. Bilarna har gått på HVO100 sedan nya och vid ett läckage vid insuget så fanns absolut inget sot där inne..där det annars finns vid användning av vanlig diesel.
Att fjärrstarta en minut innan för oljetryckets skull känns extremt overkill måste jag säga. Motorn är designad för att hålla kvar olja på kritiska punkter och oljetrycket kommer igång väldigt fort. Sätt dig, på med bältet, starta, visera backspeglar och annat och börja rulla iväg. Redan där har du fått igång det tillräckligt.
Xanthopteryx skrev:Att fjärrstarta en minut innan för oljetryckets skull känns extremt overkill måste jag säga. Motorn är designad för att hålla kvar olja på kritiska punkter och oljetrycket kommer igång väldigt fort. Sätt dig, på med bältet, starta, visera backspeglar och annat och börja rulla iväg. Redan där har du fått igång det tillräckligt.
Helt riktigt..lite overkill, men det går lite av bara farten och nördigt kul för att tekniken finns, samt att vi pratar om MAX en minut :-D
Men du är med på att tomgångsköra en kall motor längre tid inte är fördelaktigt för motor/avgasrening/sot??
De gamla 70-tals motorerna spelar nog ingen roll på, men våra moderna tvivlar jag starkt på.
Sot uppkommer när det är för kall eller ojämn förbränning.
En motor på tomgång där du inte tar ut värme från den till exempelvis kupén kommer att bli varm. Om det inte är shit extremt, men vi pratar ju normalväder här.
Så problemen kan uppstå även om du kör. Vi hade en enhetsbil förut där dieselvrmaren inte mådde bra vilket resulterade i att motorn inte orkade hålla uppe värmen vintertid.
Det behövde inte vara skitkallt. Man körde en sträcka och fick bra värme i blåset i kupén och motortemplampan i rätt läge, och så stannade man vid rödljus eller rondell och då såg man hur templampan sjönk jäkligt snabt och det blev fisvarmt.
Sket man i värme och åkte kallt så höll sig tempen i rätt läge även om du stod på tomgång.
Det var en gammal Ford (Familjen Olssons Rullande Dass) och dieselmotorn orkade knappt med en lätt uppförsbacke i max 30 km/h på tvåans växel så man fick ofta växla när man skulle upp för backen till parkeringen, till ettan....

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]