Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man lämnar väl inte bara in en bil på 4-hjulsinställning utan att speca vad man vill ha gjort.

Har lämnat in gamla bilar jag ägt och och bara fått toe-in ställt rätt så allt däckslitage upphörde, kostade billigt och gick snabbt och jag var nöjd då det enda jag var ute efter var att bilen skulle sluta käka däck och det gjorde den.

Sen har jag lämnat in min Supra och fått femtioelva vinklar justerade för jag var inte bara ute efter däckslitage, utan också balans, stabilitet, väghållning osv. Då blev det dyrt, Men det tog ju också lång tid och jag fick lära mig att man kan inte få allt utan måste välja vad man vill prioritera.

Tex en inställning som är extrem kvick in i kurvorna är inte den stabilaste rakt fram i hög fart, och vice versa.

En inställning som ger maximal väghållning ger inte alltid lägsta däckslitage och vise versa.
av *pettson*
ThomasT skrev:Något som jag vet att det slarvas med är kalibrering av maskinerna.

Sedan tycker många att bara alla mått ligger inom tolerans så är det ok, och man behöver inte göra något mer. När det mycket väl kan vara så att summan av avvikelserna ger något oönskvärt.

Jag hade tex en Golf en gång i tiden med en taskig thrust vinkel, som jag lämnade in ett antal gånger utan att det vart bra(drog aningen åt höger). Att det inte vart bra trots upprepade inlämningar berodde på att verkstäderna var för slöa och inte släppte på bakaxelnpaketet och justerade den(-"Det låg ju inom tolerans").
WORD..

Många tittar t.ex på TOTAL TOE istället för INDIVIDUAL TOE

Summan av två individual toe som står inom tolerans åt höger gör att man får grönt, grönt,, och totalt GRÖNT.. Och en bil som går åt höger med gröna värden..
Kanske inte iden med inställningen.
En inställning ska ALLTID vara en strävan efter att få allt PERFEKT. Det är också bästa affärsiden i slutändan. Folk märker att det blir bra och då kommer man åter.

Torbjörn..
Jag vet inte om du är medveten om att däckdimensionerna programmeras in i dagens bilar för att bli så exakt som möjligt?
Sen blir det alltid en avvikelse förutsatt att det är en visare som visar något på en skala. Antingen visar visaren fel, eller så får du parallaxfel vid läsningen i alla fall. Det är få hastighetsmätarskalor idag som är gjorda som speglar för att undvika parallaxfelet.
Sen finns det folk som definitivt inte ska ha dom däck som programmerats in utan byter och struntar i att kalibrera om.
Frågan är hur vanligt det är att de provkör bilen efter en hjulinställning?
Jag har ju som sagt två gånger råkat ut för att bilen inte går rakt efter sådan inställning av Volvoverkstad, ja egentligen bara en gång som den drog (väldigt) snett åt höger när man släppte ratten, andra gången stod ju ratten ganska snett när bilen gick rakt fram. Det verkar som de tror de gjort rätt men de vet inte alltid (som de bl a kunnat verifierat genom en provkörning om de bemödat sig).

/Bo
av *pettson*
bem skrev:Frågan är hur vanligt det är att de provkör bilen efter en hjulinställning?
Jag har ju som sagt två gånger råkat ut för att bilen inte går rakt efter sådan inställning av Volvoverkstad, ja egentligen bara en gång som den drog (väldigt) snett åt höger när man släppte ratten, andra gången stod ju ratten ganska snett när bilen gick rakt fram. Det verkar som de tror de gjort rätt men de vet inte alltid (som de bl a kunnat verifierat genom en provkörning om de bemödat sig).

/Bo
Dom har då definitivt INTE varesej haft koll på låsningen av ratten. Vilket det finns ett verktyg för. Eller på provkörning.
För ratten SKA låsas och bilen SKA provköras. Då ska ratten stå rätt och bilen ska bete sej rätt.
Funderar på detta med hjulinställning .
på varje service som gjorts får man anmärkning att det behöver justeras ,
Trots att det gjordes för 500 mil sedan och nu behövs det igen .
Har bilar blivit så mycket sämre att dom inte tål lika mycket som förr så man måste göra hjulinställning varje år ??
Funderar på detta med hjulinställning .
Har bilar blivit så mycket sämre att dom inte tål lika mycket som förr så man måste göra hjulinställning varje år ??
Härvel skrev: ons 04 dec 2024, 19:50 Funderar på detta med hjulinställning .
Det är ju inget "måste" om nu inte dina däck slits väldigt sne, inifrån etc.. har själv inte gjort en enda hjulinställning och bilen är 14år gammal
Härvel skrev: ons 04 dec 2024, 19:50 ...på varje service som gjorts får man anmärkning att det behöver justeras , Trots att det gjordes för 500 mil sedan och nu behövs det igen .
Om du har slitna leder eller bussningar kan toe vandra omkring lite som den vill..
Annars brukar ju Volvo vara stabila. Jag åkte Renault för många år sen, den behövde toe-justering i princip varje år för att hålla sig inom spec. Min V70 drev iväg mindre på 5 år :-/
Om man inte vill betala onödigt mycket kan det vara bra att veta att caster och KPI är "icke justerbara", är bilen inte krockad och inget har gått sönder ska de i princip vara inom spec. De är inte kritiska för däckslitaget.
Camber kan driva när bussningar blir slitna eller fjädringen sätter sig. Den kan man hålla koll på med blotta ögat: framhjulen ska stå till synes vinkelrätt mot marken och bakhjulen brukar ha knappt märkbar kobenthet, då är de inom spec. Jämför med andra bilar på stan, ser det ungefär lika ut så är det OK. Mer kritiskt än så är det inte.
Kvar blir toe på fram- och bakaxel, de driver med tiden när bussningar sätter sig och fel leder till att däcken slits snett plus onödig bränsleförbrukning. Bör kollas med ett par års mellanrum. Har man järnkoll på att däcken inte slits snett så behövs egentligen inga verkstadsbesök för detta.
Bra att veta: så fort man pillar på något i framvagnen (byter länkarmar t.ex) brukar toe sticka iväg..
Ibland sitter det ju fast av bara helvete och är ett stort jobb att bara få loss sakerna så man kan börja justera

Progress! Skiftade armaturer och nu har jag en fun[…]

Jag har nyligen fått detta problem med. Bara[…]

Ett kladdigt rostskydd (fett/olja) har chansen att[…]

Belysning xc60 2021

Har också bytt min i baksätet. Väl[…]