Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I helgen har jag tagit itu med den här handbroms vajern som hade fått ett hål i sidan.

Jag rengjorde först, med WD-40, trasa och tryckluft. Sen torkade jag med aceton.

Jag lade en klick med fett där metallen syntest och sen började jag linda eltejp runt den. Efteråt lindade jag ett varv till med vulkaniserande tejp.

Sen tog jag en bit trädgårdsslang som jag skurit upp och trädde över. Mera eltejp. Mera vulkaniserande tejp.

Till sist en massa buntband över det. Samt några buntband för att dra in den litet från däcket, den tog emot annars nu har jag en fingersbredd med mellanrum. Det ska finnas en hållare för vajern som jag förstår det och man kan se det som finns kvar av den på bilden till höger, nånting som sticker ut litet. Men i brist på bättre alternativ gjorde jag såhär.

Bild

Får se hur länge det håller, känner inte för att gå och byta bromsvajern i vinter.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 02 dec 2024, 09:39 ..nånting som sticker ut litet.
Ja det är resterna av en popnit :-) Har själv gått över till buntband runt bakaxeln, placerat ungefär vid niten. Har en centimeterlång slangstump (som buntbandet går igenom) som distans mellan axel och wire, kändes bättre än att clampa vajern direkt mot axeln..
Jag har kört med "plåster" på vajrarnas spruckna plastytterslang i många år, det handlar bara om att hindra alltför mycket saltvatten att komma in så funkar det. Använde uppklippt cykelslang limmad med Casco "Rubberfix" sist. Blev inte helt hermetiskt tätt men bättre än inget.
Vulktejp blir säkert bra, den torkar sönder efter några år men då får man väl byta. Vad man nu än lagar med så får det inte bli för styvt, då utmattas och spricker plasthöljet precis där lagningen slutar.
Tror dina vajrar klarar många år till om de nu inte är alltför rostiga inuti.
DennisCA skrev: mån 02 dec 2024, 09:37 Har sett nån plaststopp på framsidan av länkarmen på min.
Som sagt hjälpte fettet hos mig. Men jag har aluminium länkarmar och jag minns att stoppet är i metall. Säkert värt ett försök även på plaststoppet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Daniel78 skrev: mån 02 dec 2024, 19:27
DennisCA skrev: mån 02 dec 2024, 09:37 Har sett nån plaststopp på framsidan av länkarmen på min.
Som sagt hjälpte fettet hos mig. Men jag har aluminium länkarmar och jag minns att stoppet är i metall. Säkert värt ett försök även på plaststoppet.
Jag har länkarmar i gjutjärn (med icke utbytbara spindelleder) på min V70 mk1 -00; de har nylonbrickor popnitade på framsidan av länkarmarna som styrstopp. Typiskt är att de knakar och knarrar vid fullt hjulutslag, allrahelst då man backar på ojämnt underlag. Lite fett på nylonbrickan och de håller tyst ett år framåt ;-)
En sak jag lärde mig om och som jag inte fattar är. Volvo hade länkarmar i aluminium med utbytbara spindelleder. Men gick över till en länkarm i gjutstål med icke utbytbara leder.

Varför? Jag kan förstå varför dom gick ifrån aluminium, men varför göra leden icke utbytbar?
Jag har köpt tändkablar från en fransk affär, jag är dock osäker det är rätt tändkablar:
https://www.mister-auto.fi/sytytysjohto ... 11-6469-p/

Jag fick läsa efteråt på annat ställe att det varit strul med Bougicords artikelnummer och folk har fått fel kablar. Det lär vara skillnad på turbo, icke turbo, 10V och 10V motorer.

Är det nån som vet om de här jag köpt passar? En sak jag läst är att de blåa är för 10V motorer, att de är längre så de kommer inte att passa bra i motorn.

Detta läste jag påe tt finskt forum om liknande problem, google översatt
Volvo's 9135700 corresponds to Bougicord part number 6468 and 9135701 corresponds to Bougicord part number 6469.
9135700 är det jag ska ha enligt VADIS, det är 6468.

Också ett nederländskt forum, folk har samma problem med samma företag jag köpte av, redan 2016 och det är inte fixat 8 år senare!
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,64429.15.html

Mister Auto har jag fått kontakt med efter mycket om och men. Jag kommer vägra ta emot paketet helt enkelt, dom har redan hunnit skicka det. Då det kommer tillbaka returnerar de pengarna, påstår dom.
DennisCA skrev:Varför? Jag kan förstå varför dom gick ifrån aluminium, men varför göra leden icke utbytbar?
Finns "givetvis" ingen officiell förklaring, men det är troligen för att tjäna mer pengar... Dyare i både inköp och framförallt arbete att byta hela länkarmen än bara spindelleden.
Oavsett vad man tycker så är det ju så biltillverkarna tjänar sina pengar. Det var väl nån chef på saab för länge sedan som "beklagade" sig över att bilarna höll för länge, så dom förlorade pengar på uteblivna reparationer.
Det är ganska enkel logik när Volvo väljer komponenter:
Ta de billigaste som uppfyller Volvos kravspecar och som kommer från en någorlunda pålitlig leverantör.
Varje ny komponent genomgår omfattande kvalificeringsprovning som ska visa att den med någorlunda god sannolikhet klarar stipulerad livslängd och inte ställer till med kostnader under Volvos garantitid.
Dessutom vill man gärna ha så få underleverantörer som möjligt, det var mycket snack om att prioritera "systemleverantörer" runt millenieskiftet..

Sen glömmer man gärna att en bil till stor del är byggd av de standardkomponenter som fanns på marknaden när den utvecklades. Ofta köpte Volvo en lätt modifierad standardkomponent, t.ex. med bättre packningar eftersom Volvo hade längre livslängdskrav än de flesta andra tillverkare. Rätt kul med Denso-lambdasonden till MY -00, den som har Volvo-nummer och blå kartong är identisk med Denso's standardvariant, dock har Volvo-varianten kortare sladd! :-D
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 49
Volvo V70 årmodell 2000

Hej ! Jag skall byta packboxarna för kamaxla[…]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]