Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DennisCA skrev: tor 21 nov 2024, 09:47 ..Isoleringen till jordkabeln på kontakten har också smältit
Det låter som om motorn drar alldeles för mycket ström när den vägrar att rotera.. men inte så mycket att säkringen går.
Kolla att det är rätt säkring, förra ägaren kanske har säkrat upp i ett försök att lösa problemet. :oops:
Har kollat dom och säkringarna är korrekta enligt schemat. Men trådarna har smält för länge sen så det kanske just nu inte utvecklar tillräckligt med värme för det ska hända igen.

Jag ska plocka ur fläktmotorn under lunchen och se om jag kan serva den litet på jobbet.
Nu leder ju koppar värme rätt bra; värmen kanske kommer från dålig kontakt vid kontaktstiften och sen följer den kabeln en bit ut...
Något vagt minne säger att en frisk fläktmotor brukar dra typ 5A (60W) när man kör på full spänning. Men det kanske inte var på en Volvo, minns inte mer :-)
Fastbromsad lär den dra minst det dubbla..
Jag hade ut den och lade lite PTFE olja på lagren, det enda jag hittade här. Den verkar snurra runt nu igen då jag testade bilen men får se hur det blir att åka hem idag....

Borde väl koppla in en amperemätare och mäta vad den drar.
Kan väl lik gärna ösa på med andra problem bilen verkar ha:

- Då jag svänger fullt ut, kommer det klickande ljud eller nånting. Jag tror det är åt båda hållen så jag har inte trott det är drivaxeln.

-Igår märkte jag också för första gången ett upprepande ljud då jag åkte rakt fram, upprepades i korrelation med bilens hastighet, ingen skillnad om jag la i fritt och rullade så inte motorn. Jag tyckte ljudet kom från höger fram. Verkade ha gått över då jag kom hem men svårt att vara säker.

-Då jag släpper handbromsen och backar kommer det ofta ett klunkade ljud, kanske lite gnäll då jag börjar backa, kan upprepa sig några gånger sen tar det slut. Men ibland kan ett upprepande ljud höras då man kör framåt.

Nu vågar jag inte köra bilen då CEL lampan lyser och jag saknar en felkodsläsare. Det enda jag kan göra är väl att kolla lösa kontakter i motorutrymmet och nolla koden och se om den kommer tillbaka.
Joo ska jag lägga en sak till så är ju att kopplingen tar högt. Men den slirar inte på kopplingen vad jag märker så jag kör ju bara. Men tänker det är något jag får ta tag i förr eller senare, helst då under sommaren. Blir väl att lyfta ut motorn.
Apropå konstiga ljud
Kolla ytterknutarna: lyft ett framhjul i taget med friläge i och rotera hjulet för hand. Håll en hand på drivaxeln och känn efter glapp och knasterkänsla i ytterknuten när du växlar riktning. Nya ytterknutar finns i olika prisklasser hos trodo.se
Stödlagret på höger drivaxel vill säkert ha lite fett, går att pressa i med tummen om man ålar in mitt under bilen.
Missljud kan ju vara dåligt hjullager, ändras ljudet i vänster- respektive högersväng?

Backarna till handbromsen vill gärna få lite omtanke emellanåt, ta av ok och trumma, smörj upp expandern och kolla att allt fungerar. Slipa bort eventuell utstående kant på insidan av trumman, den kan ställa till med trubbel. Har man inte justerbar distans mellan backarna så bör man skaffa sådan. En del årgångar gick tydligen av bandet med en stansad "H"-formad plåtbit i stället. Billigt :bored:
Bromssköldarna bak har utpressade "knoppar" som backarna ska glida på, rostar knopparna bort (och det gör de med tiden) så kan backarna fastna.
Vill man motionera handbromsen, ryck upprepade gånger i spaken med intryckt knapp medan du rullar sakta baklänges ut från parkeringen. Då brukar backarna klonka in i bästa viloläget :-)
Jag ryckte under färd framåt i många år, gick fint men en dag sa det pang och en back fastnade på tvären :-/ Nu har jag slutat med sånt :oops:
DennisCA skrev: fre 22 nov 2024, 06:01 Kan väl lik gärna ösa på med andra problem bilen verkar ha:

- Då jag svänger fullt ut, kommer det klickande ljud eller nånting. Jag tror det är åt båda hållen så jag har inte trott det är drivaxeln.
Det finns en liten plåt (3) på länkarmen. När du lägger på lite fett försvinner ljudet. Fick tipset i den tyska forumet och mitt knackande ljud försvann direkt. Inte omöjlig att plåten har ramlat bort och saknas helt.
IMG_1728.jpeg
IMG_1728.jpeg (222.19 KiB) Visad 2296 gånger
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 49

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]