- fre 08 nov 2024, 23:46
#1594450
Hej! Min kära bil har fått ett litet problem med kraften.
Det är en 2003 V70 2.4T på 32 000 mil med BSR optimering. Det sitter även ett sportluftfilter från BSR med avskärmning och hela köret. Bytte tändstift för 2 år sedan, Bosch, har bytt tändspolar när dem krånglat på var cylinder för sig på olika tillfällen, biltemas. Har inte rört motorn något mer än det. Ibland kan någon vaccumslang blåst av när man kört den riktigt hårt förrut, men det händer inte längre. Någonstans till höger om motorn, en returslang tror jag. Har inte tänkt så mycket på det, satte på en slangklämma och drog åt den hårt.
Kamrem byttes förra året på mekonomen, dem hade inte kopplat in kamaxelgivaren korrekt så den gick utan den några dagar, håller ba på o rabbla upp allt möjligt som gjorts på motorn nyligen i hopp om att det är relaterat... dessutom är katalysatorn helt paj men det har inte påverkat körförmågan tidigare, finns någon felkod på att katalysatorn inte fungerar som den ska. Nedsatt effektivitet bank 1 eller något dylikt. Motorlampa alltså.
Hursomhelst, några dagar innan besiktningen iår (någon månad sedan) kände jag för att montera tillbaka sportluftfiltret då jag kände att jag saknade det "råa stuket" lite extra, särskilt med en lite bättre gasrespons och visslande turbo på accelerationer osv... så jag bytte tillbaks till bsr sportluftfiltret, nytvättat och oljat, och det gick hur bra som helst några dagar. Hade satt tillbaks "lådan" och satt in ett bosch filter något halvår innan.
Sen kom det. Bilen började bluddra och jiddra vid fullgas, men gick hur bra som helst vid 75% eller mindre trottel. Tänkte att etanolen som jag hällt i innan besiktningen (för avgasvärden hehe) kanske förstört något i bränsletillförseln, så jag provar att byta bränslefilter. Hjälpte inte. Orkar inte hålla på och kolla slangar och ledningar om det är igensatt på nåt sätt, vet inte ens om det kan bli så av lite etanol (har inte gjort något tidigare?) så jag tänker att det är lufttillförseln som gör att det blir fel på högre varv.
Så jag tänkte att luftfilteroljan har kladdat för wolframtråden i luftmassemätaren. Tog ju i lite extra när jag oljade upp filtret igen. Testar att koppla ur lmm:en helt och hipp hipp hurra det är helt oförändrat så då antar jag att det är boven och jag beställer en fräsch bosch lmm. Fast forward när den kommer så installerar jag den och problemet kvarstår. Packar in den nya fina lmm:en i lådan igen och skickar tillbaks den och tackar för lånet.
Vad tusan kan problemet vara? Bilen går helt perfekt förutom när man ger fullgas. Vid fullgas accelerar den som förväntat, sen bluddrar den i 1-2 sekunder, och fortsätter kämpa framåt. Dock lite långsammare än vad den ska göra, den ska ju ha 250 hästar och mer vrid än en m3:a, men den känns som en mondeo på fullgas. Man känner absolut av vridet på lägre varv.
Någon form av hjälp uppskattas hjärterligen.
gson
Det är en 2003 V70 2.4T på 32 000 mil med BSR optimering. Det sitter även ett sportluftfilter från BSR med avskärmning och hela köret. Bytte tändstift för 2 år sedan, Bosch, har bytt tändspolar när dem krånglat på var cylinder för sig på olika tillfällen, biltemas. Har inte rört motorn något mer än det. Ibland kan någon vaccumslang blåst av när man kört den riktigt hårt förrut, men det händer inte längre. Någonstans till höger om motorn, en returslang tror jag. Har inte tänkt så mycket på det, satte på en slangklämma och drog åt den hårt.
Kamrem byttes förra året på mekonomen, dem hade inte kopplat in kamaxelgivaren korrekt så den gick utan den några dagar, håller ba på o rabbla upp allt möjligt som gjorts på motorn nyligen i hopp om att det är relaterat... dessutom är katalysatorn helt paj men det har inte påverkat körförmågan tidigare, finns någon felkod på att katalysatorn inte fungerar som den ska. Nedsatt effektivitet bank 1 eller något dylikt. Motorlampa alltså.
Hursomhelst, några dagar innan besiktningen iår (någon månad sedan) kände jag för att montera tillbaka sportluftfiltret då jag kände att jag saknade det "råa stuket" lite extra, särskilt med en lite bättre gasrespons och visslande turbo på accelerationer osv... så jag bytte tillbaks till bsr sportluftfiltret, nytvättat och oljat, och det gick hur bra som helst några dagar. Hade satt tillbaks "lådan" och satt in ett bosch filter något halvår innan.
Sen kom det. Bilen började bluddra och jiddra vid fullgas, men gick hur bra som helst vid 75% eller mindre trottel. Tänkte att etanolen som jag hällt i innan besiktningen (för avgasvärden hehe) kanske förstört något i bränsletillförseln, så jag provar att byta bränslefilter. Hjälpte inte. Orkar inte hålla på och kolla slangar och ledningar om det är igensatt på nåt sätt, vet inte ens om det kan bli så av lite etanol (har inte gjort något tidigare?) så jag tänker att det är lufttillförseln som gör att det blir fel på högre varv.
Så jag tänkte att luftfilteroljan har kladdat för wolframtråden i luftmassemätaren. Tog ju i lite extra när jag oljade upp filtret igen. Testar att koppla ur lmm:en helt och hipp hipp hurra det är helt oförändrat så då antar jag att det är boven och jag beställer en fräsch bosch lmm. Fast forward när den kommer så installerar jag den och problemet kvarstår. Packar in den nya fina lmm:en i lådan igen och skickar tillbaks den och tackar för lånet.
Vad tusan kan problemet vara? Bilen går helt perfekt förutom när man ger fullgas. Vid fullgas accelerar den som förväntat, sen bluddrar den i 1-2 sekunder, och fortsätter kämpa framåt. Dock lite långsammare än vad den ska göra, den ska ju ha 250 hästar och mer vrid än en m3:a, men den känns som en mondeo på fullgas. Man känner absolut av vridet på lägre varv.
Någon form av hjälp uppskattas hjärterligen.
gson