Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gson1
Hej! Min kära bil har fått ett litet problem med kraften.
Det är en 2003 V70 2.4T på 32 000 mil med BSR optimering. Det sitter även ett sportluftfilter från BSR med avskärmning och hela köret. Bytte tändstift för 2 år sedan, Bosch, har bytt tändspolar när dem krånglat på var cylinder för sig på olika tillfällen, biltemas. Har inte rört motorn något mer än det. Ibland kan någon vaccumslang blåst av när man kört den riktigt hårt förrut, men det händer inte längre. Någonstans till höger om motorn, en returslang tror jag. Har inte tänkt så mycket på det, satte på en slangklämma och drog åt den hårt.
Kamrem byttes förra året på mekonomen, dem hade inte kopplat in kamaxelgivaren korrekt så den gick utan den några dagar, håller ba på o rabbla upp allt möjligt som gjorts på motorn nyligen i hopp om att det är relaterat... dessutom är katalysatorn helt paj men det har inte påverkat körförmågan tidigare, finns någon felkod på att katalysatorn inte fungerar som den ska. Nedsatt effektivitet bank 1 eller något dylikt. Motorlampa alltså.

Hursomhelst, några dagar innan besiktningen iår (någon månad sedan) kände jag för att montera tillbaka sportluftfiltret då jag kände att jag saknade det "råa stuket" lite extra, särskilt med en lite bättre gasrespons och visslande turbo på accelerationer osv... så jag bytte tillbaks till bsr sportluftfiltret, nytvättat och oljat, och det gick hur bra som helst några dagar. Hade satt tillbaks "lådan" och satt in ett bosch filter något halvår innan.

Sen kom det. Bilen började bluddra och jiddra vid fullgas, men gick hur bra som helst vid 75% eller mindre trottel. Tänkte att etanolen som jag hällt i innan besiktningen (för avgasvärden hehe) kanske förstört något i bränsletillförseln, så jag provar att byta bränslefilter. Hjälpte inte. Orkar inte hålla på och kolla slangar och ledningar om det är igensatt på nåt sätt, vet inte ens om det kan bli så av lite etanol (har inte gjort något tidigare?) så jag tänker att det är lufttillförseln som gör att det blir fel på högre varv.

Så jag tänkte att luftfilteroljan har kladdat för wolframtråden i luftmassemätaren. Tog ju i lite extra när jag oljade upp filtret igen. Testar att koppla ur lmm:en helt och hipp hipp hurra det är helt oförändrat så då antar jag att det är boven och jag beställer en fräsch bosch lmm. Fast forward när den kommer så installerar jag den och problemet kvarstår. Packar in den nya fina lmm:en i lådan igen och skickar tillbaks den och tackar för lånet.

Vad tusan kan problemet vara? Bilen går helt perfekt förutom när man ger fullgas. Vid fullgas accelerar den som förväntat, sen bluddrar den i 1-2 sekunder, och fortsätter kämpa framåt. Dock lite långsammare än vad den ska göra, den ska ju ha 250 hästar och mer vrid än en m3:a, men den känns som en mondeo på fullgas. Man känner absolut av vridet på lägre varv.

Någon form av hjälp uppskattas hjärterligen.
gson
av gson1
Bytte faktiskt tändstift idag, samt satt tillbaks originalboxen med nytt fräscht filter, och det verkade först som att det löste det men senare på kvällen började den bluddra igen. Kan det verkligen vara lambdasonden som spökar?
av gson1
Axelpalm skrev:Kan vara taskig tändspole eller smuts i bränslesystemet om problemet kommer och går.
Bytte en tändspole som såg konstig ut men som förmodligen inte är trasig i samma veva som tändstiften, har inte fått nå felkoder heller för tändspolarna. Smuts ska väl fångas i filtret? När jag bytte det demonstrerades bränsletrycket ganska klart på min tröja. Jag vet inte, men tack för tipsen!
Marlboroman skrev:Exakt vilken kod har du?

Igensatt katalysator är ju inte bra, men det kan ju vara andra saker också. Sonden eller ett spräckt tryckrör kanske.
Börjar också tro att den kan vara börja vara igensatt, bilen går så fint på lägre varv när den evakuerar mindre avgaser, men det knasiga är att det är exakt vid 2500 rpm den bluddrar om man håller nere foten hela vägen dit. När är det VVT:n slår igång egentligen? Är det nåt annat som händer vid det varvtalet?

Felkoden är ECM 4801: TWC efficiency, bank 1

Har kört med den felkoden i de tre åren jag ägt bilen, samt har säkert funnits längre hos tidigare ägaren som sålde på mig skiten. Har misstänt flera gånger under flera tillfällen sen dess, är medveten om att det är det som förstör en katt, är det det som sätter igen den också? Hur kommer det sig att den plötsligt blev igensatt efter jag slog i några liter etanol/och/eller satt på gamla sportluftfiltret? Eller är det bara ren skär tur?

Tog av tryckröret när jag bytte stift, såg okej ut. Kan inte voucha för anslutningarna till tryckröret dock. Måste jag köpa en multimeter för att kontrollera lambda?

Tack
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h&a[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]