Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha så dom finns! :-o

Jag trodde Volvo sket i sånt för 850n och gick över till "digital only" med VADIS / VIDA. Alltså det där är ju precis vad man behöver då man meckar med 850. Jag hade ju hoppats man kunde kunnat köpa PDF kopior på dessa och ha för eget bruk.

Så gjorde jag för min Saab 900 och det har fungerat utan problem olikt det här jäkla VADIS som är snutt på oanvändbart.

VADIS är ju bara skräp. VIDA har jag inte provat.
Dom fasade ut papper i samband med skiftet från VADIS till VIDA. Det var väl slutet av 90-talet/början av 00-talet har jag för mig.

Tycker vida har fullgott med info för iaf x70. Finns ju t ex komplett pinout och signalbeskrivning av instrumenthuset :-) Den var guld värd när jag byggde arduino-displayen.
Kretskortet kom ut utan problem.

Idag bytte jag motstånd till fläkten också men det gjorde ingen skillnad. Det gamla motståndet såg annars bra ut så jag tvivlade det skulle göra nån skillnad. Eller kanske det blåser hårdare nu på trean än förut... Men nu googlade jag lite och får reda på att fläkten i läge fyra styrs inte av motståndet utan ett separat relä. Förmodligen det som givit upp tänker jag nu. Läst det kan överhetta där också.

Passade också på att titta på förångaren till AC systemet och nog ser det litet rostigt ur där nere alltid. Men oklart om det är så rostigt det läcker, provade med UV lampa men kan inte säga jag sett nånting, jag måste nog fylla med nåt spårmedel först.
UV lampan hjälper bara när det finns läcksökningsmedel i systemet (finns ett klistermärket i motorutrymmet). Och sen ser det ser ut så här på evapuatorn. 1994.
IMG_1338.jpeg
IMG_1338.jpeg (1.14 MiB) Visad 1671 gånger
Jag tror annars jag vet vad det här knäppande ljudet nu är, det kommer när bilen är kall. Det knäpper och har sig där runt handskfacket. Det är förmodligen reläet till fläkten. Jag tycker ju att styrkan i fläkten inte riktigt verkar konsistent hela tiden heller, reläet eller nån kontakt där är förmodligen båda dåliga. Får öppna upp och kolla igen.
DennisCA skrev: tis 05 nov 2024, 18:49 Men nu googlade jag lite och får reda på att fläkten i läge fyra styrs inte av motståndet utan ett separat relä. Förmodligen det som givit upp tänker jag nu. Läst det kan överhetta där också.

Jag tror att 4an är inte relästyrt. På Steg 4 går strömmen bara förbi fläktmotståndet och fläkten går så på full fart. Därför fungerar Steg 4 fortfarande när fläktmotståndet är trasigt.

Tror att det är AC relät som sitter i närheten av fläkten och den hörs när kompressorn slår på. Vid vissa modeller är relät tvångsstyrt när fläkten är på full fart och läge vindrutan är inställt. Men tror inte att det är så på 850 MCC.
Fläkten går inte alls på 4an men fläkten går, här har jag läst att fläkten på 4an går via ett relä:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=92017

Klickandet händer trots AC är avstängd så det tror jag inte har med saken att göra.

edit:
Fanns ett diagram där och det verkar stämma, lägger man på 4an förbibasserar reläet fläktmotståndet och ger fläkten ström direkt. För mig slår bara fläkten av då jag gör det. Så jag tror reläet är kokt eller har nåt annat fel.

Här är ett bättre diagram, sista sidan
https://www.volvoclub.org.uk/tech/servi ... Manual.pdf

edit 2:
Kan vara värt att kolla säkringen också!
Reläet såg helt ut, säkringen såg hel ut, fast 25A istället för 30. Jag bytte säkring och relä, hade ett biltema växlande relä och det är kompatibelt. Nu funkar högsta hastigheten igen.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 49

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!