Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timpanlimpan
Jag ska byta länkarmen på min 850 pga. 2a på spindelleden. Jag undrar hur hårt jag ska dra de två inre muttrarna om jag inte använder en momentnyckel. Ska jag dra så hårt jag kan med en 1/2 spärrskaft eller ska jag använda en "breaker bar"? Och ja, jag vet att man ska dra åt dem när bilens vikt är på för att inte förstöra bussningarna. mvh
av 20FJan
Enligt gammalt svar här 65Nm och 120 grader.
Gjorde det nyss på V50 med 65Nm och 90 grader.
65Nm är ju ganska lätt men ordentligt, drygt 20 kg på ett 30 cm skaft. Min stora momentnyckel är väl ca 50 cm. Och jag fick ta i hårt för de 90 graderna sedan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har aldrig lyckat få till de där 120 graderna.. 90 kanske.
Det är lögn att få dit ett rejält spärrskaft, sitter saker i vägen :-) Man får dra så gott det går.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Timpanlimpan skrev: tor 07 nov 2024, 00:18 .. Tänkte ta på kopparpasta på gängorna också.
Åtdragningsmoment brukar väl vara angivna för "torra" gängor?
Jag använder skruvlåsvätska, det känns tryggare :-) Den stänger ute fukt så man slipper fastrostade muttrar..
När du drar åt muttrarna kommer du att märka att hela bulten roterar, man får hålla emot. Extra händer vore inte fel!
Minns jag rätt så var det olika dimension på mutter och skruvskalle så det blir inte brist på (samma) hylsor ;-)
Muttern till klämbulten på styrspindeln ska dras med 50 Nm enligt Haynes. Byt till ny originalbult om den är dålig, den är säkerhetskritisk.
När du bytt länkarmar bör du kolla att toe-inställningen inte dragit iväg. Armarna skiljer nån tiondels millimeter i längd plus att du får nya okomprimerade länkarmsbussningar, det räcker för att ändra toe en aning.
Ett sätt är att kolla exakt var ratten står när du kör på en raksträcka, byt länkarm på en sida, kolla att ratten är tillbaka i exakt samma läge på samma raksträcka och justera på styrleden om den inte är det.
Sen gör du samma sak på andra sidan. Då har du ganska exakt samma toe som innan bytet, om den var rätt eller fel är en annan femma :-D

ps sväng inte ut fjäderbenet för mycket när du lossar länkarmen, kulorna i innerknuten kan trilla ut om den dras isär mer än typ 10-15mm och det är ett kladdigt h-vete att få tillbaka dem :-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Åtdragningsmoment brukar väl vara angivna för "torra" gängor?
Korrekt, om inget annat anges. Allt gegg, vad det än må vara, kommer påverka momentutläsningen åt ena eller andra hållet.

..... Sen hur stor roll det egentligen spelar i praktiken är väl en annan diskution....
av Timpanlimpan
Erik Å skrev:
Timpanlimpan skrev: tor 07 nov 2024, 00:18 .. Tänkte ta på kopparpasta på gängorna också.
Åtdragningsmoment brukar väl vara angivna för "torra" gängor?
Jag använder skruvlåsvätska, det känns tryggare :-) Den stänger ute fukt så man slipper fastrostade muttrar..
När du drar åt muttrarna kommer du att märka att hela bulten roterar, man får hålla emot. Extra händer vore inte fel!
Minns jag rätt så var det olika dimension på mutter och skruvskalle så det blir inte brist på (samma) hylsor ;-)
Muttern till klämbulten på styrspindeln ska dras med 50 Nm enligt Haynes. Byt till ny originalbult om den är dålig, den är säkerhetskritisk.
När du bytt länkarmar bör du kolla att toe-inställningen inte dragit iväg. Armarna skiljer nån tiondels millimeter i längd plus att du får nya okomprimerade länkarmsbussningar, det räcker för att ändra toe en aning.
Ett sätt är att kolla exakt var ratten står när du kör på en raksträcka, byt länkarm på en sida, kolla att ratten är tillbaka i exakt samma läge på samma raksträcka och justera på styrleden om den inte är det.
Sen gör du samma sak på andra sidan. Då har du ganska exakt samma toe som innan bytet, om den var rätt eller fel är en annan femma :-D

ps sväng inte ut fjäderbenet för mycket när du lossar länkarmen, kulorna i innerknuten kan trilla ut om den dras isär mer än typ 10-15mm och det är ett kladdigt h-vete att få tillbaka dem :-/
Tack. Behöver jag spruta i fett i spindelleden själv eller finns det redan i? Har kollat på den och jag tycker inte det känns som det är nåt fett där i.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den borde rimligen vara smord när du köper den..
Sen håller jag själv på med ett experiment för att förlänga livslängden på alla kulleder; jag lyfter på låsringen i lilla änden på gummibälgen och helfyller utrymmet inne i bälgen med universalfett innan montering, så att inget saltvatten kan komma in. Det får helt enkelt inte plats :-) Det verkar öka livslängden på lederna med 2-3 gånger, kanske mer..
Första omgången spindelleder (läs länkarmar, V70 mk1 -00) fick jag byta vid ca 25k, de helfyllda har gått ca 40k och är fortfarande helt glappfria :-/ :party:
Lite pillrigt att lyfta och sen få tillbaka låsringen utan att skada bälgen. Nyare leder kan ha en liten gummisnodd typ o-ring i stället..
av Timpanlimpan
Erik Å skrev:Den borde rimligen vara smord när du köper den..
Sen håller jag själv på med ett experiment för att förlänga livslängden på alla kulleder; jag lyfter på låsringen i lilla änden på gummibälgen och helfyller utrymmet inne i bälgen med universalfett innan montering, så att inget saltvatten kan komma in. Det får helt enkelt inte plats :-) Det verkar öka livslängden på lederna med 2-3 gånger, kanske mer..
Första omgången spindelleder (läs länkarmar, V70 mk1 -00) fick jag byta vid ca 25k, de helfyllda har gått ca 40k och är fortfarande helt glappfria :-/ :party:
Lite pillrigt att lyfta och sen få tillbaka låsringen utan att skada bälgen. Nyare leder kan ha en liten gummisnodd typ o-ring i stället..
Nu har jag bytt länkarmen och det gick bra till slut. Men det tog 3 timmar. När det var dags att dra åt de två bakre bultarna så lyfte jag upp bilen på "drivaxelgängan" med domkraft och ett träblock tills den lyfte från pallbocken. Kändes lite läskigt men det gick bra. Drog så hårt jag bara kunde, så hoppas det håller! Ända problemet nu är att hjulinställningen är fel.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]