Timpanlimpan skrev: ↑tor 07 nov 2024, 00:18
.. Tänkte ta på kopparpasta på gängorna också.
Åtdragningsmoment brukar väl vara angivna för "torra" gängor?
Jag använder skruvlåsvätska, det känns tryggare

Den stänger ute fukt så man slipper fastrostade muttrar..
När du drar åt muttrarna kommer du att märka att hela bulten roterar, man får hålla emot. Extra händer vore inte fel!
Minns jag rätt så var det olika dimension på mutter och skruvskalle så det blir inte brist på (samma) hylsor

Muttern till klämbulten på styrspindeln ska dras med 50 Nm enligt Haynes. Byt till ny originalbult om den är dålig, den är säkerhetskritisk.
När du bytt länkarmar bör du kolla att toe-inställningen inte dragit iväg. Armarna skiljer nån tiondels millimeter i längd plus att du får nya okomprimerade länkarmsbussningar, det räcker för att ändra toe en aning.
Ett sätt är att kolla exakt var ratten står när du kör på en raksträcka, byt länkarm på
en sida, kolla att ratten är tillbaka i exakt samma läge på samma raksträcka och justera på styrleden om den inte är det.
Sen gör du samma sak på andra sidan. Då har du ganska exakt samma toe som innan bytet, om den var rätt eller fel är en annan femma
ps sväng inte ut fjäderbenet för mycket när du lossar länkarmen, kulorna i innerknuten kan trilla ut om den dras isär mer än typ 10-15mm och det är ett kladdigt h-vete att få tillbaka dem

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat
