- ons 06 nov 2024, 14:32
#1594236
20FJan skrev:Egentligen är det ju det. Belastningen är inget problem. Skulle lätt driva även kyl/frys. Router/dator/TV. En kokplatta eller kaffebryggaren ska också funka att belasta med. Såg en som testat belasta bileb upp till över 6 kW innan den gav upp. Så marginal finns.
Att räkna hem den är kanske inte lika enkelt. Men det gör man nog inte med ett litet hembatteri heller.
Det har du rätt i. Jag tänker att det inte är speciellt kul att koppla loss alla dessa saker, dra förlängningssladdar och grenkontakter. När sedan bilen kör hemifrån ska allt kopplas tillbaka. Sedan kopplas in när bilen kommit hem.
Jag skulle i så fall vilja att man skulle kunna koppla in sig med en anslutning direkt i centralen, men det är då det blir komplicerat. Kia EV9 har möjligheten att mata ut trefas om dom släpper mjukvaran för det. Nu pågår det försök i Nederländerna med detta. Tror att man måste ha en speciell laddbox där man då ska kunna mata in ”baklänges” till centralen. Om det blir ett strömavbrott i inmatningen till huset så får ingenting gå ut på nätet. Vill man ändå göra det så får det bli med så kallad ö-drift. Då måste man få detta inspekterat och godkänt av nätägaren. Blir även att själv gräva ner, slå jordspett, för att bilda sig sitt eget jordplan. Detta kontrolleras också mycket noggrant av nätägaren. Samma regler gäller också om man har batterier och vill ha möjligheten till ö-drift.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh