Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har jobbat med el i hela mitt liv. Ändå händer det att jag också blandar ihop dom där begreppen, kWh och kW. :-)
av 20FJan
Funderar på att köpa batteri från MG, 61 kWh för 299990kr just nu. Får en bil på köpet :-) V2L adapter ingår. Så bara att stänga av husets huvudbrytare och dra in en skarvsladd. Har fjärrvärme, så den centralen behöver kopplas in, inget annat kritiskt egentligen. Har inget som går på 400V.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Nja, riktigt så enkelt är det inte. :-)
av 20FJan
Egentligen är det ju det. Belastningen är inget problem. Skulle lätt driva även kyl/frys. Router/dator/TV. En kokplatta eller kaffebryggaren ska också funka att belasta med. Såg en som testat belasta bileb upp till över 6 kW innan den gav upp. Så marginal finns.
Att räkna hem den är kanske inte lika enkelt. Men det gör man nog inte med ett litet hembatteri heller.
av 20FJan
Inklusive moms? 21 öre/kWh i snitt.

Mitt snitt för tre första dagarna är 7,13 öre inkl. moms.
Sen i somras har mina månadssnitt varit
24,14 i Juli
7,53 i Augusti
14,14 i September

Räkning från elnät på 1100-1300kr medan elavtal legat på 103-301kr.
Med fast avtal på omkring 1kr/kWh hade elavtal legat på ungefär samma som elnätsräkningen. Så ja det lönar sig, har sparar i runda slängar 3000kr på tre månader. Har för mig högsta månadssnittpriset på ett år tillbaka låg på 86 öre för mig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
20FJan skrev:Egentligen är det ju det. Belastningen är inget problem. Skulle lätt driva även kyl/frys. Router/dator/TV. En kokplatta eller kaffebryggaren ska också funka att belasta med. Såg en som testat belasta bileb upp till över 6 kW innan den gav upp. Så marginal finns.
Att räkna hem den är kanske inte lika enkelt. Men det gör man nog inte med ett litet hembatteri heller.
Det har du rätt i. Jag tänker att det inte är speciellt kul att koppla loss alla dessa saker, dra förlängningssladdar och grenkontakter. När sedan bilen kör hemifrån ska allt kopplas tillbaka. Sedan kopplas in när bilen kommit hem.

Jag skulle i så fall vilja att man skulle kunna koppla in sig med en anslutning direkt i centralen, men det är då det blir komplicerat. Kia EV9 har möjligheten att mata ut trefas om dom släpper mjukvaran för det. Nu pågår det försök i Nederländerna med detta. Tror att man måste ha en speciell laddbox där man då ska kunna mata in ”baklänges” till centralen. Om det blir ett strömavbrott i inmatningen till huset så får ingenting gå ut på nätet. Vill man ändå göra det så får det bli med så kallad ö-drift. Då måste man få detta inspekterat och godkänt av nätägaren. Blir även att själv gräva ner, slå jordspett, för att bilda sig sitt eget jordplan. Detta kontrolleras också mycket noggrant av nätägaren. Samma regler gäller också om man har batterier och vill ha möjligheten till ö-drift.
  • 1
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 280
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]