Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
#1593624
Erik Å skrev: ons 30 okt 2024, 22:07 Vilken tur att det finns instruktionsfilmer på youtube :-D

Principen är att bränsleångor från tanken går via en slang in i kolkanistern där de absorberas i aktivt kol. Men för att inte kolet ska mättas med tiden så "vädrar" man kanistern in till insuget då man kör. Dock inte på tomgång eller på parkerad bil, därför har man nämnda ventil som stänger av "vädringen". Ventilen sitter under batteriet i våra bilar.
Men iallafall, fel på EVAP-ventilen borde inte kunna döda motorn då man kör i landsvägsfart. Möjligen ställa till trubbel på tomgång och i låg fart..
Om det luktar bensin, lyft främre delen av bagagerumsgolvet och den bakre runda inspektionsluckan ovanför tanken. Där finns en gummislang som tenderar att spricka (tror det är luftslangen som går jämte bränslepåfyllningsröret) och då skvalpar bränsle ut när man tankar mer än ca 2/3 tank. Men detta ger inte motorstopp..
Det gör däremot t.ex. trasig bränslepump eller vevaxelgivare. Det senare påstås vara vanligt fel, jag har inte drabbats än (ta i trä :-D ). Vem vet när det händer, har ju bara åkt 641000 km :party:

Edit: I och för sig, är EVAP-systemet igentäppt påstås det att man kan få sånt undertryck i tanken att bränslepumpen till slut inte rår på tryckskillnaden. Borde gå att lösa i felsökningssyfte genom att inte dra åt tanklocket helt. :-)

Bild: trasig slang vid tanken. Slangen går till det smala avluftnings-aluminiumröret som går upp till påfyllningshålet. Detta rör är känt för att vittra bort med tiden :oops:

trasig slang.PNG

Förresten, vi har ju diskuterat att det skulle kunna vara Marelli-spjällhuset som strular. Men då borde rimligen ETS-varningslampan tändas. Det är väl inte så att någon tidigare ägare har plockat bort lampan, tänds den under lamptestet då du vrider nyckeln till läge II? Men då borde väl meken ha sett lagrade felkoder..
Jättebra input, Tack! Har en icarsoft läsare så kan se rätt mycket koder tror jag och har aldrig fått något kopplat till ETS. Ingen mekaniker har nämnt det heller men har inte reflekterat över lampan så får kika på det. Kanske ändå byter pumpen om jag ändå ska in dit för att kika efter spruckna slangar så löser det förhoppningsvis sig. Kan ju vara Att evap ventilen är trasig också men att det är ett separat problem så kanske lika bra att byta den på än gång ändå. Återigen, Tack, jättebra svar. Hade ju varit kul att laga bilen så att den får gå lika långt som din, min har ju precis blivit inkörd i jämförelse med dryga 310 000km :-D
av EliotL
#1593694
Lucif3r skrev: tor 31 okt 2024, 17:20 När vi ändå är inne på bränslesystemet.... När byttes bränslefiltret senast? Det är ju inte allt för långsökt att det kan vara igengeggat och under vissa förutsättningar inte släpper igenom tillräckligt med bränsle.
Funderade över det också men bytte ändå det relativt nyligen har jag för mig. Typ 2 år sen, har däremot inte bytt pumpen och har ingen aning om den någonsin är bytt. Bytte ett kupefilter i som hade en märkning från 2012 i somras så man vet ju inte hur förra ägaren hade tagit hand om bilen direkt. Det var kolsvart och så fyllt att man inte såg att det var väckat :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1593696
Tänkte påpeka att bilen har två likadana huvudreläer, inte helt ovanligt att de går sönder. "X-matning" slås tydligen på då nyckeln är i läge 1 och 2, samt "15-matning" slås bara till i läge 2. De två reläerna kan man testa att växla plats på. viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
MEN här kommer saker jag inte hade en aning om. Tyvärr har Haynes bara elschemor för Motronic och Fenix motorstyrning, icke Denso. Men båda dessa schemor har ett tredje huvudrelä inritat som tydligen styrs direkt av motorstyrnings-ECU:n. Detta relä verkar i sin tur mata bränslepump-relät, insprutare och värmeelementet på lambdasonden. Undrar var detta relä sitter :-/ Det verkar ju inte vara nåt av reläerna intill säkringarna viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893
Och ECU:n får tydligen matning direkt från terminal 15 på tändningslåset, den verkar bli spänningssatt i läge 1, 2 och 3. Fel på tändningslåset skulle alltså kunna fimpa matningen till motorstyrningen utan att något annat i bilen slocknar. Tänk vad mycket man inte har en aning om :-D
Apropå att bränslepumpen inte hörs, får ECU:n inga vevaxelpulser inom rimlig tid efter ett startförsök så tror jag den beslutar att stänga av pumpen.
av EliotL
#1594013
Erik Å skrev: tor 31 okt 2024, 18:24 Tänkte påpeka att bilen har två likadana huvudreläer, inte helt ovanligt att de går sönder. "X-matning" slås tydligen på då nyckeln är i läge 1 och 2, samt "15-matning" slås bara till i läge 2. De två reläerna kan man testa att växla plats på. viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
MEN här kommer saker jag inte hade en aning om. Tyvärr har Haynes bara elschemor för Motronic och Fenix motorstyrning, icke Denso. Men båda dessa schemor har ett tredje huvudrelä inritat som tydligen styrs direkt av motorstyrnings-ECU:n. Detta relä verkar i sin tur mata bränslepump-relät, insprutare och värmeelementet på lambdasonden. Undrar var detta relä sitter :-/ Det verkar ju inte vara nåt av reläerna intill säkringarna viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893
Och ECU:n får tydligen matning direkt från terminal 15 på tändningslåset, den verkar bli spänningssatt i läge 1, 2 och 3. Fel på tändningslåset skulle alltså kunna fimpa matningen till motorstyrningen utan att något annat i bilen slocknar. Tänk vad mycket man inte har en aning om :-D
Apropå att bränslepumpen inte hörs, får ECU:n inga vevaxelpulser inom rimlig tid efter ett startförsök så tror jag den beslutar att stänga av pumpen.
Återigen tack för ett väldigt utförligt svar. Börjar nästan längta efter en mororlampa vid det här laget, så mycket olika grejer det kan vara. Min plan är att byta bränslepumpen där bilen står nu. Om det inte fungerar (eller om det gör det) så tänkte jag passa på att byta evap ventil då bilen har symptom som indikerar att den är ledsen. Finns det några sätt att kontrollera dessa sensorer och relän utan att byta ut hejvilt. Har hört att både vev- och kamaxelgivare kan vara orsaken, det låter inte så värst trevligt att byta dessa så hade gärna varit relativt säker innan. Kan man kolla detta på något relativt ok sätt?
av EliotL
#1594025
Erik Å skrev: tor 31 okt 2024, 18:24 Tänkte påpeka att bilen har två likadana huvudreläer, inte helt ovanligt att de går sönder. "X-matning" slås tydligen på då nyckeln är i läge 1 och 2, samt "15-matning" slås bara till i läge 2. De två reläerna kan man testa att växla plats på. viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
MEN här kommer saker jag inte hade en aning om. Tyvärr har Haynes bara elschemor för Motronic och Fenix motorstyrning, icke Denso. Men båda dessa schemor har ett tredje huvudrelä inritat som tydligen styrs direkt av motorstyrnings-ECU:n. Detta relä verkar i sin tur mata bränslepump-relät, insprutare och värmeelementet på lambdasonden. Undrar var detta relä sitter :-/ Det verkar ju inte vara nåt av reläerna intill säkringarna viewtopic.php?f=16&t=152866&p=1348893#p1348893
Och ECU:n får tydligen matning direkt från terminal 15 på tändningslåset, den verkar bli spänningssatt i läge 1, 2 och 3. Fel på tändningslåset skulle alltså kunna fimpa matningen till motorstyrningen utan att något annat i bilen slocknar. Tänk vad mycket man inte har en aning om :-D
Apropå att bränslepumpen inte hörs, får ECU:n inga vevaxelpulser inom rimlig tid efter ett startförsök så tror jag den beslutar att stänga av pumpen.
Ytterligare en grej som får mig att vilja byta huvudreläet är att det verkar ha lite samma symptom som jag upplever. Flera sidor säger att om huvudreläet är trasigt så blir indirekt som att bränslepumpsreläet också är det. Det reläet verkar ge samma konstiga symptom att bilen måste stå en stund innan den går att starta igen. Typ som att reläet måste kallna eller liknande.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1594037
Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.
Frågan är bara var någonstans huvudreläet för insprutningen sitter..
Förr kunde man hitta Volvos verkstadshandbok med elschemor lite varstans på nätet men sen har antagligen Volvo krävt att sånt plockas bort..
Nån som sett om underlagen finns kvar någonstans?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1594038
Erik Å skrev:Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.
Inte för att det har mycket med diskutionen att göra men, det är ju sant för i princip allt elektroniskt. Kan funka fint kallt - eller varmt - men inte funka öht. när det blir det motsatta stadiet igen. Det vanligaste felet är dåliga lödningar. Kretskort expanderar och krymper, vrider och vänder på sig, beroende på hur varma dom blir, detta påverkar hurvida lodet får kontakt eller inte.

Jag har t ex ett par raspberry pi's här som inte fungerar öht kalla. Värmer man skiten till 60-70c så funkar dom ok. En har jag iofs lyckats laga genom en riktig reflow... Hur länge den håller visar sig :-D Den andra är tämligen hopplöst fall, den behöver 'reballing' vilket är lite över min förmåga/utrustning :P

När det gäller vanliga relän brukar det mestadels vara mekaniskt dock. När det blir temperaturändringar så blir kontaktorn att kärva och det antingen fastnar i stängt läge eller inte orkar slå till.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1594039
Det här är ett specifikt problem för lindade komponenter där man använder emaljerad koppartråd. Emaljen måste skrapas bort för att man ska kunna löda fast trådarna på terminalerna. Svårt att automatisera den processen och få den 100% felfri.. Det finns visserligen koppartråd med "genomlödningsbar" lack men då tål den inte lika höga driftstemperaturer.. En del svetsar i ställer för att löda. Men i vilket fall är det svårt att få ner felfrekvensen till enstaka ppm, något som bilindustrin generellt brukar kräva. Bra för oss konsumenter iofs :-/
Är det halvtaskig kontakt så kan reläerna mycket väl gå igenom sluttestet hos tillverkaren med OK funktion men börjar trassla ute i fält. Termisk expansion gör att lösa trådar rör sig och felsymptom dyker upp vid viss temperatur...
Sen slits reläer ut mekaniskt (och kontakterna bränns ut, livslängden där är i hög grad lastberoende), felfrekvensen skjuter i höjden när man närmar sig slutet på livslängden.. Sen finns säkert en lång rad mekaniska fel som kan uppstå pga toleransproblem, felmontering, främmande partiklar osv.

Folk som jobbar med tillförlitlighet pratar om badkarskurvan (bathtub curve). Passande namn :-D
bathtub_curve.PNG
bathtub_curve.PNG (29.51 KiB) Visad 2116 gånger
.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
av EliotL
#1594045
Erik Å skrev: mån 04 nov 2024, 16:32 Jo, det är typiskt symptom för X- och 15-matningsreläerna att de lägger av när de blivit rejält varma. Funkar fint igen när de fått kallna.
Frågan är bara var någonstans huvudreläet för insprutningen sitter..
Förr kunde man hitta Volvos verkstadshandbok med elschemor lite varstans på nätet men sen har antagligen Volvo krävt att sånt plockas bort..
Nån som sett om underlagen finns kvar någonstans?
Ja men då kan det ju vara värt att byta. Vet du om det är något standardrelä eller något man måste köpa från volvo. Eventuellt ringa tippen och kolla om dom har en liknande bil. Då hade man kunnat passa på att ta vevaxelgivare, huvudrelä och evap ventil på än gång. Sen köpa en biltema bränslepump för att slippa plocka ur en gammal.
Gamla kamremmen såg helt ny ut.

Det låter som det ska i mina öron. Om[…]

Japp, men jag är säker att S/V/MP vinner[…]

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tro[…]

OM RYSSEN KOMMER

Lite förvånad blir man ju när en R[…]