- tor 31 okt 2024, 07:38
Erik Å skrev: ↑ons 30 okt 2024, 22:07 Vilken tur att det finns instruktionsfilmer på youtubeJättebra input, Tack! Har en icarsoft läsare så kan se rätt mycket koder tror jag och har aldrig fått något kopplat till ETS. Ingen mekaniker har nämnt det heller men har inte reflekterat över lampan så får kika på det. Kanske ändå byter pumpen om jag ändå ska in dit för att kika efter spruckna slangar så löser det förhoppningsvis sig. Kan ju vara Att evap ventilen är trasig också men att det är ett separat problem så kanske lika bra att byta den på än gång ändå. Återigen, Tack, jättebra svar. Hade ju varit kul att laga bilen så att den får gå lika långt som din, min har ju precis blivit inkörd i jämförelse med dryga 310 000km![]()
Principen är att bränsleångor från tanken går via en slang in i kolkanistern där de absorberas i aktivt kol. Men för att inte kolet ska mättas med tiden så "vädrar" man kanistern in till insuget då man kör. Dock inte på tomgång eller på parkerad bil, därför har man nämnda ventil som stänger av "vädringen". Ventilen sitter under batteriet i våra bilar.
Men iallafall, fel på EVAP-ventilen borde inte kunna döda motorn då man kör i landsvägsfart. Möjligen ställa till trubbel på tomgång och i låg fart..
Om det luktar bensin, lyft främre delen av bagagerumsgolvet och den bakre runda inspektionsluckan ovanför tanken. Där finns en gummislang som tenderar att spricka (tror det är luftslangen som går jämte bränslepåfyllningsröret) och då skvalpar bränsle ut när man tankar mer än ca 2/3 tank. Men detta ger inte motorstopp..
Det gör däremot t.ex. trasig bränslepump eller vevaxelgivare. Det senare påstås vara vanligt fel, jag har inte drabbats än (ta i trä). Vem vet när det händer, har ju bara åkt 641000 km
Edit: I och för sig, är EVAP-systemet igentäppt påstås det att man kan få sånt undertryck i tanken att bränslepumpen till slut inte rår på tryckskillnaden. Borde gå att lösa i felsökningssyfte genom att inte dra åt tanklocket helt.
Bild: trasig slang vid tanken. Slangen går till det smala avluftnings-aluminiumröret som går upp till påfyllningshålet. Detta rör är känt för att vittra bort med tiden![]()
trasig slang.PNG
Förresten, vi har ju diskuterat att det skulle kunna vara Marelli-spjällhuset som strular. Men då borde rimligen ETS-varningslampan tändas. Det är väl inte så att någon tidigare ägare har plockat bort lampan, tänds den under lamptestet då du vrider nyckeln till läge II? Men då borde väl meken ha sett lagrade felkoder..