Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
Tjena! Häromdagen så var jag påväg till jobbet när bilen bara dog . Som tur va så hade jag precis kommit av motorvägen och hamnade rätt bra till där jag inte stannade trafiken. Efter det så vägrade bilen starta igen och jag la märket till att jag inte kunna höra bränslepumpen när jag vred om nyckeln. En snäll kollega bogserade mig till närmaste verkstad där jag provade att starta den igen, då hoppade den igång direkt. Däremot så provade jag klassikern att stänga av och sätta på igen, då ville den inte. Ett par dagar senare när mekanikerna kollade på den så fungerade den helt normalt och dom kunde inte se något fel , återskapa felet eller se några felkoder. Jag bad dom beställa ett bränslepumpsrelä för att det inte var så dyrt och chansa. Jag funderar även på att byta bränslepumpen själv då det fanns en pump på biltema för ett rimligt pris.

Vet inte om det har med saken att göra men hade problem förut med att bilen vägrade starta. Ena gången så behövde jag byta "antenn-ring" till immobilisern (vet inte vad det heter på svenska) då den ströp bränslepumpen. Dock så blinkade en röd lampa mittkonsollen vilket jag inte la märket till den här gången. Det känns också som att den inte borde stänga av bilen under drift ifall det var den som strulade igen. Andra gången så var det spjällhuset som spökade och behövde återställas. Efter det så har tomgången varit lite svajig en stund efter man satt igång bilen dock fungerat precis som den ska.

Har ni något tips på vad detta kan vara och vad jag borde göra åt det? Vill kunna lita på bilen då jag pendlar till jobbet med den varje dag typ 45km enkelväg där majoritet är motorväg. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Precis som du säger, immobilizern ska inte kunna "skjuta ner" bilen under färd, det anses som en säkerhetsrisk om man blir stående på t.ex. motorväg. Den stoppar motorn en sekund efter start om den inte får kontakt med chippet i nyckeln, inte annars.
Bränslepumprelät är vanligt fel, helt rätt att byta. Kan ju vara pumpen som strular också. Eller något i motorn men då borde du rimligen få felkod. Värt att tänka på, tändningslåset styr 5 eller om det var 7 olika spänningsmatningar. Två går via huvudreläer som är av billigaste sort. Faller nåt av dem borde man märka att annat i bilen lägger av. Men jag tror det finns någon matning som går direkt från tändningslåset till motorstyrningen. Testa mickla med nyckeln om felet dyker upp igen.
Sen, om du har icke-modifierat Marelli-spjällhus så kan det dyka upp konstiga symptom utan att ETS-lampan tänds. Enda långsiktiga lösningen är att skaffa ett ombyggt spjällhus, borde finnas på skroten. Även de ombyggda behöver rengöras ibland, det bygger på klegg på insidan tills trotteln börjar klibba fast.
Har turbo-motorerna MAP-givare? Jag fick byta gummislangen till givaren, den gick av intill nippeln på insuget pga torrsprickor.
av EliotL
Erik Å skrev: tis 29 okt 2024, 18:46 Precis som du säger, immobilizern ska inte kunna "skjuta ner" bilen under färd, det anses som en säkerhetsrisk om man blir stående på t.ex. motorväg. Den stoppar motorn en sekund efter start om den inte får kontakt med chippet i nyckeln, inte annars.
Bränslepumprelät är vanligt fel, helt rätt att byta. Kan ju vara pumpen som strular också. Eller något i motorn men då borde du rimligen få felkod. Värt att tänka på, tändningslåset styr 5 eller om det var 7 olika spänningsmatningar. Två går via huvudreläer som är av billigaste sort. Faller nåt av dem borde man märka att annat i bilen lägger av. Men jag tror det finns någon matning som går direkt från tändningslåset till motorstyrningen. Testa mickla med nyckeln om felet dyker upp igen.
Sen, om du har icke-modifierat Marelli-spjällhus så kan det dyka upp konstiga symptom utan att ETS-lampan tänds. Enda långsiktiga lösningen är att skaffa ett ombyggt spjällhus, borde finnas på skroten. Även de ombyggda behöver rengöras ibland, det bygger på klegg på insidan tills trotteln börjar klibba fast.
Har turbo-motorerna MAP-givare? Jag fick byta gummislangen till givaren, den gick av intill nippeln på insuget pga torrsprickor.
Ska prova att fippla runt med nyckeln lite och byta relä. Fick även tips på annat håll att kolla kontakter och liknande efter korrosion. Främst säkringar, relän och speciellt en kontakt från bränslepumpen vid kabelgenomförningen in till bilen.

Att bara äterställa spjällhuset var väl egentligen en provisorisk lösning men har inte förmått mig att byta det då det gissningsvis är dyrare än vad bilen går för. Tycker dock mycket om bilen så kanske kan vara värt det ändå. Hur vet man om dom är ombyggda? Är det önskvärt att ha alltså? Svårt att byta?

Tack för svar!
av EliotL
Lucif3r skrev: tis 29 okt 2024, 18:50
Erik Å skrev:Har turbo-motorerna MAP-givare?
Jag vill minnas att 99+ turbos fick MAP givare. Dom tidigare med Motronic4.4(som min) har inte det. Eller ja, det finns en, men den används för något helt annat :P
Vill också minnas det, rätt säker på att jag försökt felsöka mha den tidigare, rengjort den lilla tråden. För visst är det och LMM samma grej eller tänker jag fel då?
Användarvisningsbild
av Erik Å
EliotL skrev: tis 29 okt 2024, 20:59 Vill också minnas det, rätt säker på att jag försökt felsöka mha den tidigare, rengjort den lilla tråden. För visst är det och LMM samma grej eller tänker jag fel då?
Nej LMM (LuftMasseMätare) med tråden heter MAF på engelska Mass AirFlow tror jag
MAP står för Manifold Air Pressure, det är en trycksensor som mäter undertrycket i insuget.
Båda mäter hur mycket luft motorn drar i sig, MAF mäter mest rätt på höga flöden, MAP på låga.. Volvo lyxade till det med att ha båda på den nyare motorerna :-)
Kolla om du har några tunna (typ 8mm) gummislangar som går till insuget, isåfall kolla att de inte har torrsprickor. Går eventuell MAP-sensor sönder så bör den sätta felkod. Men den kan ju inte veta att slangen läcker..

Spjäll ombyggda av Atech2 (som mitt) har förmodligen någon etikett som skvallrar om detta. Förutom att de är sprayade med silverfärg.
Lär vara lite bök att byta på en turbo, har inget sånt själv ;-)
av EliotL
Erik Å skrev: tis 29 okt 2024, 21:12
EliotL skrev: tis 29 okt 2024, 20:59 Vill också minnas det, rätt säker på att jag försökt felsöka mha den tidigare, rengjort den lilla tråden. För visst är det och LMM samma grej eller tänker jag fel då?
Nej LMM (LuftMasseMätare) med tråden heter MAF på engelska Mass AirFlow tror jag
MAP står för Manifold Air Pressure, det är en trycksensor som mäter undertrycket i insuget.
Båda mäter hur mycket luft motorn drar i sig, MAF mäter mest rätt på höga flöden, MAP på låga.. Volvo lyxade till det med att ha båda på den nyare motorerna :-)
Kolla om du har några tunna (typ 8mm) gummislangar som går till insuget, isåfall kolla att de inte har torrsprickor. Går eventuell MAP-sensor sönder så bör den sätta felkod. Men den kan ju inte veta att slangen läcker..

Spjäll ombyggda av Atech2 (som mitt) har förmodligen någon etikett som skvallrar om detta. Förutom att de är sprayade med silverfärg.
Lär vara lite bök att byta på en turbo, har inget sånt själv ;-)
Ja då fattar jag, får ta en titt på dom slangarna och eventuellt ett sånt spjällhus då!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:MAP står för Manifold Air Pressure, det är en trycksensor som mäter undertrycket i insuget.
.... Fast på turbos mäter den även övertryck ;-) Detta använder sig styrboxen av för att veta att turbon laddar det den ska, när den ska, och inte gissar och antar - som den gör på M4.4 :P
av EliotL
@Erik Å, @Lucif3r, Jag fick tillbaka bilen från mekanikern idag då dom inte kunde replikera felet. Jag bad dom byta ut bränslepumpsrelät för säkerhets skull. Bilen dog dock vid ett rödljus och jag fick putta den till närmaste parkering. En grej jag kom på är att bilen ibland är svårstartad efter man tankat. Det kan även lukta lite bränsle utanför bilen efter man vart och kört en stund. Detta verkar tyda på en trasig "EVAP-ventil". Två frågor kring det, tror ni att detta kan vara felet? Den andra frågan är vad den här ***** ventilen heter på svenska. Ser att den heter EVAP Purge valve/solenoid på engelska men får upp massa olika namn på svenska. Vet inte om de är samma sak men finns något som heter ventil, aktivtkolfilter sen också ventil, bränsletank och ett par till. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vilken tur att det finns instruktionsfilmer på youtube :-D

Principen är att bränsleångor från tanken går via en slang in i kolkanistern där de absorberas i aktivt kol. Men för att inte kolet ska mättas med tiden så "vädrar" man kanistern in till insuget då man kör. Dock inte på tomgång eller på parkerad bil, därför har man nämnda ventil som stänger av "vädringen". Ventilen sitter under batteriet i våra bilar.
Men iallafall, fel på EVAP-ventilen borde inte kunna döda motorn då man kör i landsvägsfart. Möjligen ställa till trubbel på tomgång och i låg fart..
Om det luktar bensin, lyft främre delen av bagagerumsgolvet och den bakre runda inspektionsluckan ovanför tanken. Där finns en gummislang som tenderar att spricka (tror det är luftslangen som går jämte bränslepåfyllningsröret) och då skvalpar bränsle ut när man tankar mer än ca 2/3 tank. Men detta ger inte motorstopp..
Det gör däremot t.ex. trasig bränslepump eller vevaxelgivare. Det senare påstås vara vanligt fel, jag har inte drabbats än (ta i trä :-D ). Vem vet när det händer, har ju bara åkt 641000 km :party:

Edit: I och för sig, är EVAP-systemet igentäppt påstås det att man kan få sånt undertryck i tanken att bränslepumpen till slut inte rår på tryckskillnaden. Borde gå att lösa i felsökningssyfte genom att inte dra åt tanklocket helt. :-)

Bild: trasig slang vid tanken. Slangen går till det smala avluftnings-aluminiumröret som går upp till påfyllningshålet. Detta rör är känt för att vittra bort med tiden :oops:
trasig slang.PNG
trasig slang.PNG (975.2 KiB) Visad 8987 gånger
Förresten, vi har ju diskuterat att det skulle kunna vara Marelli-spjällhuset som strular. Men då borde rimligen ETS-varningslampan tändas. Det är väl inte så att någon tidigare ägare har plockat bort lampan, tänds den under lamptestet då du vrider nyckeln till läge II? Men då borde väl meken ha sett lagrade felkoder..

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]