- tis 29 okt 2024, 18:13
Tjena! Häromdagen så var jag påväg till jobbet när bilen bara dog . Som tur va så hade jag precis kommit av motorvägen och hamnade rätt bra till där jag inte stannade trafiken. Efter det så vägrade bilen starta igen och jag la märket till att jag inte kunna höra bränslepumpen när jag vred om nyckeln. En snäll kollega bogserade mig till närmaste verkstad där jag provade att starta den igen, då hoppade den igång direkt. Däremot så provade jag klassikern att stänga av och sätta på igen, då ville den inte. Ett par dagar senare när mekanikerna kollade på den så fungerade den helt normalt och dom kunde inte se något fel , återskapa felet eller se några felkoder. Jag bad dom beställa ett bränslepumpsrelä för att det inte var så dyrt och chansa. Jag funderar även på att byta bränslepumpen själv då det fanns en pump på biltema för ett rimligt pris.
Vet inte om det har med saken att göra men hade problem förut med att bilen vägrade starta. Ena gången så behövde jag byta "antenn-ring" till immobilisern (vet inte vad det heter på svenska) då den ströp bränslepumpen. Dock så blinkade en röd lampa mittkonsollen vilket jag inte la märket till den här gången. Det känns också som att den inte borde stänga av bilen under drift ifall det var den som strulade igen. Andra gången så var det spjällhuset som spökade och behövde återställas. Efter det så har tomgången varit lite svajig en stund efter man satt igång bilen dock fungerat precis som den ska.
Har ni något tips på vad detta kan vara och vad jag borde göra åt det? Vill kunna lita på bilen då jag pendlar till jobbet med den varje dag typ 45km enkelväg där majoritet är motorväg. Tack på förhand!
Vet inte om det har med saken att göra men hade problem förut med att bilen vägrade starta. Ena gången så behövde jag byta "antenn-ring" till immobilisern (vet inte vad det heter på svenska) då den ströp bränslepumpen. Dock så blinkade en röd lampa mittkonsollen vilket jag inte la märket till den här gången. Det känns också som att den inte borde stänga av bilen under drift ifall det var den som strulade igen. Andra gången så var det spjällhuset som spökade och behövde återställas. Efter det så har tomgången varit lite svajig en stund efter man satt igång bilen dock fungerat precis som den ska.
Har ni något tips på vad detta kan vara och vad jag borde göra åt det? Vill kunna lita på bilen då jag pendlar till jobbet med den varje dag typ 45km enkelväg där majoritet är motorväg. Tack på förhand!