Barkbiten skrev:Volvos AWD är mycket känslig. Det innebär att om Du inte sköter och hanterar den enligt verkstädernas rekommendationer så går den sönder förr eller senare..
Jag har en kompis som har en v70awd (850karossen) som piskat denna bil sen den var ny......och då menar jag verkligen piskat.
Den har gått långt, och drivlinan har det aldrig varit fel på.
Barkbiten skrev:
Haldex som kom efter visco-kopplingen är betydligt bättre men håller inte heller mer än 20.000 mil. Visco vill jag minnas går sönder vid 15.000 mil. Många som har bilar med visco-koppling försöker desperat sälja de vid 15k medans awd fortfarande fungerar :)
Att sätta miltal på livslängd....näää
Som vanligt finns det individer som på något konstigt vis lyckas få sönder det mesta. Ibland t.o.m omgående. Och så dom som aldrig har några problem.
Barkbiten skrev:
Det som förstör är när Du drar släp, bogserar loss andra bilar, kör i lera, rivstart på asfalt, kraftiga accelerationer från stillastående, ojämnt slitna däck, ojämnt lufttryck osv osv.
Ok, så om man har en Awd och vill att den ska hålla, bör man hålla sig borta från dessa situationer?
Grejen är ju det att Awd:n är ju så himla bra på att dra släp, bogsera, köra i lera, rivstarta och accelerera.
Allvarligt, är det en bil vi pratar om, eller en porslinsdocka??
Men man måste ju ha lite känsla ändå......
Tror man att bara för att det står AWD på bakluckan, att man kan dra igång med husflyttning......Nä.
Lyssna på grejorna....då håller det längre.
För
allt går sönder till slut, så är det bara
Läste även jag om det viktiga med däcken innan jag köpte min Awd.
Förstår att detta är av vikt, för att systemet ska funka bra.
Men även om alla däck är nya och pumpade likvärdigt, finns det parametrar som inte går att kontrollera - Underlaget.
"Resvägen" är olika lång för alla däck - om man inte kör rakt fram.
"Friktionen" kommer inte heller att vara lika.
"Temperaturen" om bilen har stått 2 tim på parkering med en sida mot solen, och då åker även lufttrycket upp där.
Osv.
Ingen porslinsdocka.
Awd - kostar mer, dricker mer, är tyngre och dyrare att serva - äga.
Awd - Underbar på vinterväg
Du kommer igång vid stopplikten.
Spårig vägbana existerar inte.
Du tar dig fram - även på sämre underlag.
Valet är ju fritt Fwd / Awd (Haldex - Visco)
Jag har sett en Volvo-Haldex som slirat växelvis ett framhjul/ett bakhjul i ett försök att dra fram en släpvagn i snön. En V8 pickup med diffbar bakaxel löste problemet.
Alla olika system har sina fördelar och även nackdelar.