Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
jbl skrev:Haldex systemet är mycket bra. Ett annat plus för Haldex är att man har bra support ifrån fabriken. Både vad gäller svar på mail och ibland får man hjälp med reservdelar om man har tur med kontakter.

Haldex systemet är konstruerat för att hålla bilens livstid. Det är mycket svårt att sia om när nåt kan gå sönder. Men det är inte ofta det har gått sönder nåt mekaniskt i en Haldex koppling.
Specificera gärna vad som klassas som "Bilens livslängd"
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Barkbiten skrev:Volvos AWD är mycket känslig. Det innebär att om Du inte sköter och hanterar den enligt verkstädernas rekommendationer så går den sönder förr eller senare..
Jag har en kompis som har en v70awd (850karossen) som piskat denna bil sen den var ny......och då menar jag verkligen piskat.
Den har gått långt, och drivlinan har det aldrig varit fel på.
Barkbiten skrev: Haldex som kom efter visco-kopplingen är betydligt bättre men håller inte heller mer än 20.000 mil. Visco vill jag minnas går sönder vid 15.000 mil. Många som har bilar med visco-koppling försöker desperat sälja de vid 15k medans awd fortfarande fungerar :)
Att sätta miltal på livslängd....näää
Som vanligt finns det individer som på något konstigt vis lyckas få sönder det mesta. Ibland t.o.m omgående. Och så dom som aldrig har några problem.
Barkbiten skrev: Det som förstör är när Du drar släp, bogserar loss andra bilar, kör i lera, rivstart på asfalt, kraftiga accelerationer från stillastående, ojämnt slitna däck, ojämnt lufttryck osv osv.
Ok, så om man har en Awd och vill att den ska hålla, bör man hålla sig borta från dessa situationer?
Grejen är ju det att Awd:n är ju så himla bra på att dra släp, bogsera, köra i lera, rivstarta och accelerera.
Allvarligt, är det en bil vi pratar om, eller en porslinsdocka??
Men man måste ju ha lite känsla ändå......
Tror man att bara för att det står AWD på bakluckan, att man kan dra igång med husflyttning......Nä.
Lyssna på grejorna....då håller det längre.
För allt går sönder till slut, så är det bara :wink:

Läste även jag om det viktiga med däcken innan jag köpte min Awd.
Förstår att detta är av vikt, för att systemet ska funka bra.
Men även om alla däck är nya och pumpade likvärdigt, finns det parametrar som inte går att kontrollera - Underlaget.
"Resvägen" är olika lång för alla däck - om man inte kör rakt fram.
"Friktionen" kommer inte heller att vara lika.
"Temperaturen" om bilen har stått 2 tim på parkering med en sida mot solen, och då åker även lufttrycket upp där.
Osv.

Ingen porslinsdocka.

Awd - kostar mer, dricker mer, är tyngre och dyrare att serva - äga.
Awd - Underbar på vinterväg
Du kommer igång vid stopplikten.
Spårig vägbana existerar inte.
Du tar dig fram - även på sämre underlag.

Valet är ju fritt Fwd / Awd (Haldex - Visco)

Jag har sett en Volvo-Haldex som slirat växelvis ett framhjul/ett bakhjul i ett försök att dra fram en släpvagn i snön. En V8 pickup med diffbar bakaxel löste problemet.
Alla olika system har sina fördelar och även nackdelar.
Senast redigerad av 1 Ronkeroo, redigerad totalt 0 gånger.
av jbl
Vad jag menar med bilens livslängd är att Haldex enheten inte ska vara sämre än nåt annat i bilen.

Bilens livslängd går inte att specificera då det är så många faktorer som spelar in.
av Bengt A
Hej ! Jag kör ambulans i jobbet och har under 25 år avverkat många fordon av olika fabrikat. Nu kör vi bilar byggda på V70 med automatlåda, en del med Haldex, och det är extremt ovanligt med fel på automatlådan.
De flesta ambulanser rullar 40-44.000 mil UTAN byte/rep av lådan, och då talar vi ju om mycket omild körning.
Kan inte påminna mig att någon Haldex har havererat heller.
Så, överlever en Autlåda + haldex 44.000 mil i en akutambulans, så kan nog de flesta med lugn privatkörning andas ut och njuta av färden i många mil!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har talat med representanter för Volvo Personbilar och de låter hälsa att "20.000 mil det är ungefär vad man kan räkna med att fyrhjulsdriften ska hålla".

Jag med flera menar nämligen på att fyrhjulsdriften absolut bör hålla bilens livstid. Men så blev inte svaret från Volvo. Sen får man tycka vad man vill om den saken.

Ville Volvo bygga bilar som höll för evigt så skulle de göra det. Men då nybilar knappt har någon marginal är det eftermarknaden som har den stora intjäningsförmågan. Därför är det också enkelt att göra en bil "good enough" för att på så vis säkerställa lönsamhet i bolaget genom reparationer och tillbehör etc. Det är ingen hemlighet.

Att maskinskadegarantin gäller 10.000 mil i de flesta fall har ju en anledning bakom sig. Även om man själv kan tycka att det är ovanligt att behöva nyttja denna garanti. Många bilar går ju riktigt bra även på höga miltal. Försäkringsbolagen vet dock vad de sysslar med. De sätter miltalen efter noggranna undersökningar och efterforskningar vad som kan anses rimligt.

Volvo AWD är absolut ingen terrängbil. Snarare är det en familjebil med lite säkrare vägegenskaper. När det har snöat den där kvällen och du ska upp i hala backen, eller över snöplogvallen så är awd suveränt. Eller när du gör en omkörning på vinterväglag, eller som tidigare sagt, startar i rödljus.

Att fyrhjulsdriften skulle vara rejält byggd är ju inte direkt hela sanningen. Där sitter ett antal så kallade "splines", dessa är tunna och ömtåliga. Skulle någon av dessa splines lossna eller gå sönder så drar det i regel med sig även hylsan.

Lossnar hylsan så ryker med all sanolikhet även vinkelväxeln. Det beror lite på vilken sida den skrapar rent...med maximal otur hamnar den på fel sida och du tvingas byta hela växellådan för att få igång fyrhjulsdriften igen.

Problem med fyrhjulsdriften är trots allt - tack och lov - ganska ovanligt. Och ännu mer ovanligt med Haldex än gamla Visco. Sök lite på nätet efter vinkelväxel och awd så kan man snabbt få en egen uppfattning om problemet.

Att fyrhjulsdriften pajjar är mer vanligt i trakter utan snö och kyla. Där är underlaget hårdare och har mer fäste i regel vilket ökar belastningen. Det är alltså mer vanligt att en bil som körs söderut har sönder awdn än en bil som körs i norrland. Risken är också större med stort vrid i motorn, som tex AWD D5 modellerna.

Nej, så någon livstid är det nog inte fråga om. Men med lite flax och medvetenhet kan man nog få de flesta saker att hålla länge.

Avslutningvis ett tips.... kör du awd, så undvik in i det längsta att dra upp folk som kört fast. Det sliter hårt på bilen. Undvik även kraftiga accelerationer från stillastående på strävt underlag som asfalt.
av jbl
Det är ju hylsans splines som brukar slitas ut. Tar man detta i tid så blir det inget byte mer än just hylsan. Dom nya hylsorna är tåligare och detta kan man kanske få problem med. Man bör vara uppmärksam på nya ljud som uppstår. Kolla då upp med nån som kan bilen om det är nåt att bry sig om.

Helt rätt att det är vridet som knäcker drivlinan och inte bara AWD. Man bör inte trimma en AWD och utnyttja den nya effekten. Man ber då om problem.
av Svea Art
På en XC 70 D5 kan man få 45000 mils drivline garanti till en blygsam extra kostnad.
Tror inte Volvo "bjuder" på ett nytt AWD system för dom pengarna om det bara håller 20000 mil...
av mattan
lit Off topic men systemt i s60/v70R är det kraftigare uppbyggt än i en vanlig Volvo AWD eller är det exakt samma? borde väl vara kraftigare eller?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]