Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har väldigt svårt att tro att det spelar någon som helst roll i praktiken. Det finns mer än tillräckligt med slack/rörelse i dom gamla gummiupphängningarna om det är så...

Den riktiga flexen sitter ju vid grenröret alt. efter turbon, och det är ju där det är av betydelse att det kan röra på sig.
DennisCA skrev: fre 25 okt 2024, 19:08 Jo det sitter en sådan flexibel grej rakt efter grenröret, den såg jag själv då jag hade av värmeskölden, så jag undrade varför det behöver vara flexibelt på ett ställe till.
Nyhet 1994
Jag tror att den finns för att motorns vibrationerna/rörelserna inte förs vidare. Den läckte på min B5252S. Förmodligen gick den sönder pga att motorlagret som sitter ovanför motorn var helt slut och motorn rörde sig för mycket. Beställde hela grenröret hos Scandix. Finns även bara den flexibla delen att köpa men tyvärr är jag inte bra på att svetsa och det är rostfritt stål. :crying:
IMG_1552.jpeg
IMG_1552.jpeg (64.15 KiB) Visad 1891 gånger
DennisCA skrev: ons 23 okt 2024, 18:20
Ja här ska vajern säkert sitta:
Bild

Jag lade om vajern och nyttjade fästet här, jag kollade andra sidan och där kunde man se originalinfästningen.
Bild
Bytt i fjol kompletta handbromsen. Tror att det ska ser ut så här:
IMG_1554.jpeg
IMG_1554.jpeg (105.58 KiB) Visad 1849 gånger
IMG_1553.jpeg
IMG_1553.jpeg (132.48 KiB) Visad 1849 gånger
Mitt helgprojekt blir istället stötfångaren där bak, det hade jag planerat från förr, får återkomma till avgasröret.

Bild

Själva fästena är ju toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.

Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort det värsta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt efter det fått dra in lite i porerna.

Bild

Bild

Bild

​Penslat linolja redan här.

Bild

Bild

Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen.

Bild
Ja just, jag hade ju ett set för att få av skadade bultskallar... Har så mycket grejs man kommer inte ihåg att använda det. Men med det fick jag av förarsidans. Passagerarsidans hann jag kapa av så de måste borra ut, fast nu hittar jag inte borren om jag nu inte ska gå på med vingelskaftet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Äh så rostiga var väl inte konsolerna, tror du inte de går några år till :-D :-D :-D
Tur att balkarna har klarat sig. Förbered dig på att de långa skruvarna kostar över 200 kr/st om du köper dem på Volvo :-/ Svårt hitta så långa på stan. Kanske går med gängstång?

Det är nog ingen katastrof om pressmuttern går sönder när du tar bort den fastrostade bulten, det borde gå att sätta vanlig mutter och bricka på baksidan när man skruvar fast konsolen. Det kluriga är att få konsolerna i rätt läge så att det blir lagom glipa mellan stötfångarens plasthölje och karossen när allt är på plats.

Du bör nog lägga på underredsmassa där du har rostskyddsmålat, det är ett hårt utsatt ställe..
Jag tror det är hög tid att ta ner plasttrösklarna och rostskydda under dem.. Och kasta ett öga under innerskärmarna bak. Jag hade rosthål rakt in under baksätet vid den främre fästmuttern :oops:

Det är förresten ett gyllene tillfälle att spraya balkarna insida när stötfångaren är borta, om du har en lång slang så går det att krångla sig igenom ändra fram till främre stänklappen! :party:
Ja allt som syns ska få tjockare massa över sig imorgon efter oljan fått dra i sig. En sån lång slang har jag tyvärr inte men kanske trycksprutan får in det ganska långt. Jag har en handpumpspruta och en oljeduschspruta som drivs med kompressor. Handpumpsprutan är bra då man vill hålla ner klottet och har pensel.

Jag har inte kollat trösklarna ännu nej men jag tror det blir nästa helgs projekt.

Ja skruvarna vet jag inte exakt hur jag gör, måste kolla genom bultlagret annars blir det gängstång
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: lör 26 okt 2024, 17:51 ..Jag har inte kollat trösklarna ännu nej men jag tror det blir nästa helgs projekt.
Hör av dig om du behöver instruktioner :-)

ps du har säkert märkt att det säljs plast/alu popnitar till innerskärmarna på dessa bilar. Men de flesta popnitarna ska vara vanliga 5mm (4.8 fungerar) aluminiumnit. Det är bara typ 2-3 nitar i varje framskärm som ska vara 3.2mm med plasthuvud.
Idag har jag tillverkat två fästen. Jag tänkte svetsa först från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, 2mm verkar vara lika tjockt som originalen.

Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
Bild

Bild

Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
Bild

Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
Bild

Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
Bild

Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
Bild

Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.

Fortfarande popnitarna kvar dock. Har några återanvändbara plastnitar jag undrar om man kan sätta dit.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Snyggt, du kan försörja dig på att tillverka och sälja stötfångarfästen :-D

Ta det försiktigt när du popnitar innerskärmarna. Plasten i stötfångaren blir antagligen spröd och sprickbenägen med tiden, jag vågade inte dra tills popnitpinnen gick av utan drog bara såpass att niten expanderade tillräckligt och sen kapade jag bort pinnen med dremel och kapskiva. Man skulle ju vilja sätta brickor på baksidan men man kommer bara åt på de nedersta nitarna..
Kanske bara jag som är feg :oops:

ps aluminiumbalken fylls med lera ute i ändarna, leran går att gräva ur med en krokig ståltråd genom "nyckelhålet" och genom änden. Plus tryckluft.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 49

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]

Det är normalt, varvräknaren rör si[…]

Är detta en "smart" lösning ?[…]

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]