Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår höll jag på med avgasröret som läcker efter katalysatorn, det bakre röret går in i ett större rör och klämmorna runt skarven så tätar inte utan det är ganska löst. Jag har inte så jag kan lyfta bilen vidare mycket utan jag ligger mest bredvid bilen på marken och arbetar med en arm. Lyckades lossa muttern på den sista klämringen och efter den var lös så klämde jag åt hårdare, jag fick faktiskt bort glappet.

Jag testade inte igår men i morse lät det dock inte som nån större förbättring. Efter jag kört en stund lät det bättre och vid landsvägshastigheter är bilen nu mycket tystare så lite bättre blev det.

Jag märkte också första rosten som verkar behöva svetsas. Ovanför ljuddämparen, den stora fyrkantiga jäkeln, verkar det finnas rost i golvet. Var och kände på det och det börjar kännas svagt. Jag sprutade linolja på det, inte mycket annat som kan göras just nu. Jag undrar om jag slipper åt det inifrån bilen, då skulle det inte vara så big deal att svetsa in ny plåt.
Jag hittade också rost precis där.. :-/ Sopades under mattan med stålborstning, epoxy och underredsmassa. Dämparen sitter väl vara under sittdynan i baksätet men den bakre väggen i utrymmet blir jag inte klok på var den hamnar på insidan av kupén..
Det sitter en rörlig skarv en bit bakom katalysatorn med någon typ av kulled på röret. Stumoperera inte den! ;-)
Jahaaa, kan ju vara det jag gjort. Hur ska det se ut?

Det låter ju inte direkt klokt med nån kulled i ett avgasrör men vad vet nu jag. Finns det inte andra flexlösningar att ta till. Skulle inte förvåna mig om det är p.g.a. denna led som det läcker.
DennisCA skrev: fre 25 okt 2024, 11:00 Kollar här och det ser inte ut såhär på min! Något tidigare hemmamek ser det ut som jag har å dras med
Underskatta aldrig hemmamekarnas kreativitet :party: :-D
Det kanske inte är helt livsavgörande att skarven är flexibel, vad vet jag :-)
Äldre Volvo, 740 och 940, hade väl stel skarv? Iallafall när man köpte eftermarknadssystem på Biltema..
På nyare bilar (framför allt framhjulsdrivna med tvärställd motor) från slutet på 90-talet och frammåt) sitter den flexibla delen (som visas tidigare) på avgasröret. På våran nya Subaru XV sitter en koppling liknande som på 7/900. Men Subarun har en längsmonterad (som 7/900) boxermotor (vibrationsfri) så det kanske inte behövs den flexibla kopplingar då. Våran förra bil (VW Passat -04) hade en sådan flexibel koppling på avgasröret. Passaten har längsmonterad rak 4-cylingrig motor, den höll i 16 år och drygt 20000 mil
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 49

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]