Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I morse då motorn var kallt upplevde jag ibland hackande då jag accelererade från stillastående. Jag tror det kan behövas nya tändningsdelar, stift, fördelardosa, rotor osv. Men jisses va de kostar!? 100 euro för en Bosch fördelardosa? Jag köpte Bosch fördelardosa till saaben nyligen och den var 30€.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är tydligen vanligt med nästintill osynliga sprickor i tändkablarnas isolering, finns folk här som tejpar dem för att hitta felet.. Jag har inte provat, har inga tändkablar på min -00 :-D
Hur menar du det hjälper att tejpa dom? Tejpa med vad, eltejp? Det hände inte alls i morse så felet är intermittent.

Mina största problem med bilen just nu är

-Vibrationer mellan 65-80km/h - kan ju vara lite vad som helst läser jag. Drivaxlarna, nån gummisak i stötdämparna eller bussningar. Eller om jag har tur bara dåliga däck eller smuts. Jag ska sätta på vinterdäck nu snart och hoppas det fixar saken.

- Bilen drar också lite åt sidan och känns inte super stabil, lite som med min Saab där jag har för lite toe-in för tillfället. Jag måste mäta toe-in och kolla. Eller ta den till verkstad så får de fixa framvagns inställningen. Fast det känns som man kanske slänger pengar i sjön om man provar det utan att ha kollat och bytt alla upphängningsdelar som kan vara slitna först.

-Jag lyckades få larmet stängt och har nu centrallås men inte få in fjärrlåset. Proceduren jag gjorde för att få av larmet var:

1. Öppna huven
2. Lås alla dörrar
3. Sätt i säkringen för centrallåset igen
4. Lås upp bilen och hoppa in, alarmet går igång
5. Nyckeln i låset inom 30 sekunder och starta motorn

Om bilen startar är alarmet nu av. Instruktionerna jag såg hade mig vänta 30 sekunder eller tills alarmet slutat tjuta men det här alarmet har inget ljud längre. Det funkade inte att vänta 30 sekunder så jag provade proceduren igen och typ efter 15 sekunder och då funkade det. Vet inte varför....

Sen var det en annan procedur för att få in fjärrlåset igen, man skulle hoppa in i bilen, drar tändningen till position 2 5ggr och sen ska leden börja blinka och visa man är nu i läget att acceptera en fjärrkontroll. Men det fick jag aldrig att funka.

- Och sen undrar ag varför handbromsvajern ligger såhär, jag tror det är handbromsvajern:
Bild

Sprutade lite linolja på rosten, men den kommer nog försvinna snabbt, fel tid å hålla på med sånt tyvärr. Men man kan ju inte heller bara lägga underredsmassa heller på rost.

Här kanske det är värt att köpa Dinitrol ML som torkar snabbare och har liknande egenskaper. Efter det torkar kunde man lägga underredsmassa eller dylikt.
Jag tycker ju inte det, den sitter fast med ett buntband och inget annat och man ser på 10m avstånd att nåt hänger ner och det var denna. Sen är det nånting löst som dinglar där i mitten av vajern som jag tror har att göra med den korrekta infästningen.
Den hänger långt ner, ja. Designmiss kanske? Eller måste göra det för att kunna röra sig ordentligt? Vem vet, så är det iaf... Gummtgrejen är bara ett skavskydd, ska inte sitta fast i något.

Buntbandet(som jag inte kan se?) är säkerligen för att fästet gick i småbitar... Min ena sitter med buntband också ;-)
Skulle ju va trevligt att försöka få det lite högre upp men det får väl vara tillsvidare. Försökt hitta nån bild hur det ska vara factory. Men jag tycker nog man ska se buntbandet där till höger på bilden.

Igår kollade jag istället på avgasröret, startade bilen och kunde konstatera läckaget är bakom katalysatorn och orsaken verkar vara att rören inte passar ihop så bra. Det sitter tre avgasrörsklämmor där men de verkar inte göra mycket nytta då avgasröret inte passar in tillräckligt tätt.

Jag tänker kanske man kunde shimsa med nånting mellan rören så skulle det täta bättre. Jag har en helsikes massa shims-material i rostfritt och mässing i olika tjocklekar på rulle (loppisfynd)
DennisCA skrev: Men jag tycker nog man ska se buntbandet där till höger på bilden.
Yep! Nu såg jag det. Jo det sitter ett fäste där i närheten, en klämma som popnitas fast i länkarmen..... Som allt som oftast går i småbitar med åren :-) Det är också den som jag har ersatt med buntband, och säkerligen hundratals andra också :P
Dess "enda" uppgift är att förhindra att kabeln skaver mot hjulet. :-)
Där bultarna är, är det där man ska lyfta annars om man vill lyfta ett hjul i gången? Eller är det själva leden? Jag litar inte ett skit på den där luftpunkten i mitten, det blir så ostabilt speciellt då jag är ute på grusplan, tror det här är en riktig designmiss på 850an att inte lägga lyftpunkter vid varje hjul..
OK jag lyfte här, tyckte det kändes mest logiskt
Bild

Bild

Ja här ska vajern säkert sitta:
Bild

Jag lade om vajern och nyttjade fästet här, jag kollade andra sidan och där kunde man se originalinfästningen.
Bild

Jag bytte sedan till vinterdäck, men här framme på förarsidan, saknas inte det en bult här?

Bild
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 49
Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]

Ligger RTTI nere fortfarande min har inte funkat p[…]