Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
Jag har en 140hk V70 från 1998. Haft problem med Imma på framrutan som varit näst intill omöjlig att få bort. Bytte kupefilter som var väldigt smutsigt samt gjort rent rutan på insidan. Det är ändå svårt att få bort imma. Undrar om det kan vara igensatta rör från värmepaketet? Det ska ju komma ut vatten från AC om det fungerar som det ska. Har inte sett det. Vet någon var rören sitter under bilen? Har kollat under, men inte hittat något.

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är mer eller mindre standard att värmepaketet utvecklar små läckor med tiden. Förbrukar den kylvätska?
Kolla att det inte är fuktigt under gummimattorna. Läckande kylvätska brukar hamna på förarsidan, regnvatten kan hamna överallt :-) Dräneringsslangarna från torkardiket sätts igen på några år om man inte rensar dem, sen kan regnvatten brädda över in i kupén.
Lyft sidoluckorna i bagagerumsgolvet och kolla att luftutblåsen från kupén inte är igensatta, de går ut bakom stötfångarens sidodelar. Försvinner imman fortare om du öppnar en ruta? Det tyder isåfall på att luftutsläppen är blockerade.
Sen kan antagligen recirkulationsspjället fastna, hör du att det växlar läge när du trycker på knappen?
av hejpådig7777Volvo
Erik Å skrev: sön 13 okt 2024, 09:32 Det är mer eller mindre standard att värmepaketet utvecklar små läckor med tiden. Förbrukar den kylvätska?
Kolla att det inte är fuktigt under gummimattorna. Läckande kylvätska brukar hamna på förarsidan, regnvatten kan hamna överallt :-) Dräneringsslangarna från torkardiket sätts igen på några år om man inte rensar dem, sen kan regnvatten brädda över in i kupén.
Lyft sidoluckorna i bagagerumsgolvet och kolla att luftutblåsen från kupén inte är igensatta, de går ut bakom stötfångarens sidodelar. Försvinner imman fortare om du öppnar en ruta? Det tyder isåfall på att luftutsläppen är blockerade.
Sen kan antagligen recirkulationsspjället fastna, hör du att det växlar läge när du trycker på knappen?
Tack så mycket! Ska kolla upp grejorna du nämnt. Tobias
av hejpådig7777Volvo
Erik Å skrev: sön 13 okt 2024, 09:32 Det är mer eller mindre standard att värmepaketet utvecklar små läckor med tiden. Förbrukar den kylvätska?
Nej imman försvinner inte om man öppnar rutan när man kör. Kan inte heller hitta vatten på mattan vid förarplatsen. Tobias
Senast redigerad av 1 hejpådig7777Volvo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej, känn under golvmattorna och kolla även att recirkulationsspjället fungerar som nästa steg.
Dräneringarna till torkardiket är bra att rensa i vilket fall. Det är totalt fyra slangar, två på var sida. Den ena går från "locket", den andra från botten på torkardiket. Båda mynnar i framskärmen strax bakom framhjulet. Brukar bli stopp i båda ändarna av tallbarr och diverse skräp :-)
av hejpådig7777Volvo
Erik Å skrev: sön 13 okt 2024, 20:00 Okej, känn under golvmattorna och kolla även att recirkulationsspjället fungerar som nästa steg.
Dräneringarna till torkardiket är bra att rensa i vilket fall. Det är totalt fyra slangar, två på var sida. Den ena går från "locket", den andra från botten på torkardiket. Båda mynnar i framskärmen strax bakom framhjulet. Brukar bli stopp i båda ändarna av tallbarr och diverse skräp :-)
Tack för svar. Jag har kollat mattan vid förarplatsen. Den är inte våt. Jag var nyss ute och körde. Provade då att trycka på recirkulationsknappen (som gör att luften ska cirkulera i kupen och inte komma utifrån). Det knäppte till och luftflödet ändrades, så inget fel på detta lär det vara. Misstänker starkt att det är de fyra slangarna som du nämnde. Sonen körde genom en vattenpöl som var cirka 50cm hög, så vatten kom in i motorn. Lyckades få ut vattnet ur motorn genom att köra en sväng på högre varv. Det var ett par veckor sedan. Man kan ju hoppas att inte vatten kom in på något olämpligt ställe vid detta tillfälle. Angående kylarvätska: nej, den drar inte kylarvätska. Kylaren läckte lite i vintras, men den har jag bytt. Tobias
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du har tillgång till garage så kan du lämna bilen över natten med dörrarna öppna (om man flippar över låsmekanismen så slocknar dörr- och innerbelysningen) och rigga upp nån slags fläkt som blåser tvärs genom kupén. Så gör jag ofta för att torka ur eventuell fukt :-) Har en kondensavfuktare i garaget som håller RH på 65-70%. Och fläktar som blåser underredet torrt för att slippa rost.

Edit.. 50 cm vattenpöl, oj... Det kan nog ha kommit in vatten via trösklarna eller de inte helt ovanliga rosthålen vid bakskärmarna in under baksätet. Du bör nog lyfta på golvmattor och ljudisoleringsmattor lite här och var och känna. Kolla även under baksätet och under luckorna i bagageutrymmet.
Om dräneringshålen i dörrarnas nederkant blir igensatta så kan det stå vattensamlingar i dörrarna.. Samma sak med trösklarna, de har dräneringshål i nederkant.

Och angående din fråga om AC, jag det går en gummislang från plastlådan som fläkt och evaporator sitter i (framför handskfacket) ner genom golvet. Tror den mynnar i stort sett mitt uppepå "kardantunneln" dvs ovanför avgasröret eller möjligen katalysatorn. Minnet sviker lite, vet att jag har sett hålet under bottenplåten ;-) Där kommer dock bara vatten då man kör AC:n flitigt.. Klart, hoppar slangen loss på ovansidan så skulle vattnet kunna hamna under mattorna eller stanna vid evaporatorn om det blir stopp i slangen.
av sicnarf
Förhindra imma på vindrutan genom dessa tips:
1. Ta raklödder och spruta på insidan och torka av den med ren trasa.
2. Ha en fuktboll i bilen som absorberar fukt. Eller silikapåsar.
3. Torka insidan på rutan med en skuren potatis skiva.
Lycka till.
av hejpådig7777Volvo
Erik Å skrev: sön 13 okt 2024, 21:08 Om du har tillgång till garage så kan du lämna bilen över natten med dörrarna öppna (om man flippar över låsmekanismen så slocknar dörr- och innerbelysningen) och rigga upp nån slags fläkt som blåser tvärs genom kupén. Så gör jag ofta för att torka ur eventuell fukt :-) Har en kondensavfuktare i garaget som håller RH på 65-70%. Och fläktar som blåser underredet torrt för att slippa rost.

Edit.. 50 cm vattenpöl, oj... Det kan nog ha kommit in vatten via trösklarna eller de inte helt ovanliga rosthålen vid bakskärmarna in under baksätet. Du bör nog lyfta på golvmattor och ljudisoleringsmattor lite här och var och känna. Kolla även under baksätet och under luckorna i bagageutrymmet.
Om dräneringshålen i dörrarnas nederkant blir igensatta så kan det stå vattensamlingar i dörrarna.. Samma sak med trösklarna, de har dräneringshål i nederkant.

Och angående din fråga om AC, jag det går en gummislang från plastlådan som fläkt och evaporator sitter i (framför handskfacket) ner genom golvet. Tror den mynnar i stort sett mitt uppepå "kardantunneln" dvs ovanför avgasröret eller möjligen katalysatorn. Minnet sviker lite, vet att jag har sett hålet under bottenplåten ;-) Där kommer dock bara vatten då man kör AC:n flitigt.. Klart, hoppar slangen loss på ovansidan så skulle vattnet kunna hamna under mattorna eller stanna vid evaporatorn om det blir stopp i slangen.
Tack så hjärtligt för dina råd. Ska göra vad jag kan. Tobias
av hejpådig7777Volvo
sicnarf skrev: mån 14 okt 2024, 11:05 Förhindra imma på vindrutan genom dessa tips:
1. Ta raklödder och spruta på insidan och torka av den med ren trasa.
2. Ha en fuktboll i bilen som absorberar fukt. Eller silikapåsar.
3. Torka insidan på rutan med en skuren potatis skiva.
Lycka till.
Nu skojar du med mig. Hahaha

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]