Om du har tillgång till garage så kan du lämna bilen över natten med dörrarna öppna (om man flippar över låsmekanismen så slocknar dörr- och innerbelysningen) och rigga upp nån slags fläkt som blåser tvärs genom kupén. Så gör jag ofta för att torka ur eventuell fukt

Har en kondensavfuktare i garaget som håller RH på 65-70%. Och fläktar som blåser underredet torrt för att slippa rost.
Edit.. 50 cm vattenpöl, oj... Det kan nog ha kommit in vatten via trösklarna eller de inte helt ovanliga rosthålen vid bakskärmarna in under baksätet. Du bör nog lyfta på golvmattor och ljudisoleringsmattor lite här och var och känna. Kolla även under baksätet och under luckorna i bagageutrymmet.
Om dräneringshålen i dörrarnas nederkant blir igensatta så kan det stå vattensamlingar i dörrarna.. Samma sak med trösklarna, de har dräneringshål i nederkant.
Och angående din fråga om AC, jag det går en gummislang från plastlådan som fläkt och evaporator sitter i (framför handskfacket) ner genom golvet. Tror den mynnar i stort sett mitt uppepå "kardantunneln" dvs ovanför avgasröret eller möjligen katalysatorn. Minnet sviker lite, vet att jag har sett hålet under bottenplåten

Där kommer dock bara vatten då man kör AC:n flitigt.. Klart, hoppar slangen loss på ovansidan så skulle vattnet kunna hamna under mattorna eller stanna vid evaporatorn om det blir stopp i slangen.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65400 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat