Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vrmlnd
DennisCA skrev: sön 13 okt 2024, 17:01 Vevaxelverktyget är ju oanvändbart som jag nämnt.

Jag har mätt diametern på den del av tolken som ska igenom hålet med mikrometer till 14,98 mm, jag vet inte var den korrekt dimensionen bör vara. Är det nån som vet.

Jag funderar om jag ska prova svarva ner den runda dimensionen litet men det vore ju roligt att veta ett mått man ska sikta på, eller så får jag gå efter hålet i motorblocket, jag tänker det ska vara tajt men ändå glida relativt enkelt.

e: Jag tror jag skippar vevaxelverktyget och bara kör på utan så jag kommer nån vart... Allt ser ju ut att linjera upp korrekt ändå, motorn ser ut att vara bra inställd, jag hittade även några röda markeringar på kamdreven när jag plockade bort kåpan som lagts dit av den som gjort byte tidigare och de linjerar upp vad jag kan se. Tolken går på kamaxlarna utan att man behöver justera nånting.
Ser inte var du nämner att verktyget inte passar? Testat att ha nån som ger lite tryck på det medan motorn dras runt, så kanske det ploppar dit? Kan mäta mitt under helgen, kan rent spontant tycka att 15mm låter mycket, men jag kommer inte ihåg. Jag använder bara tolk om jag lyft toppen el om någon innan pillat dit remmen fel. Ser för övrigt inget problem med ditt egengjorda verktyg.
Det är den här biten som är 15mm, den startar inte ens i hålet utan hela verktyget stannar utanför motorn.

Bild

Bakom startmotorn finns en plugg som öppnas med en 8mm insexnyckel, det är dit jag provat sätta tolken.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har mätt på min tolk som kommer från Verktygsboden och den är 14,9 mm.
Innan man sticker in tolken måste man vrida motorn något medurs från grundläget, kolla med en skruvmejsel att motvikten på vevaxeln passerat hålet. Sedan borde du kunna sticka in tolken för att till sist vrida motorn moturs tills det tar stopp.
/Hasse
Har plockat bort kamremmen och kammarna är låsta med mitt verktyg, de rör sig inte och behöver inte justeras. I går kväll bytte jag vattenpumpen, det lät på lagret som den kunde bytas. Jag har även tömt kylaren på kylvätska men inte blocket.

Har läst några trådar om vilken kylvätska man ska ha till Volvon, jag har redan en 5 liters dunk med G48 klassad kylvätska (blåaktig) jag tänkte lägga i Saaben men Volvon kanske kan använda den istället?

E: Sökt lite mera och G48 blir nog bra, bara jag får bilen urspolad.
Nåja igår köpte jag fälgar så det blev inget jobbat men ikväll satte jag på den nya kamremmen, känns nästan som det gick för lätt. Blir orolig... Men det hjälpte ju att man hade kammarna låsta tror jag då kunde man va lite mindre varsam.

Bild

Bild

Även monterat tillbaka startmotorn, det blir väl en massa ihopplockande nu så jag kan provstarta bilen. Hoppas verkligen den blir körfärdig i helg.
Tolken till vevaxeln orkade jag inte ens börja med och nu är remmen på. Det kanske blir aktuellt om kamremmen åker av igen av nån orsak.

Kamaxeltätningen så bytte jag bakom fördelaren, affären hade bara en i lager så det fick vara så. Jag har monterat ihop flera saker nu och nu håller jag på med att spola systemet, jag försökte först plocka bort termostaten och så modifierade jag den så den alltid är öppen, tanken var att tryckspola den med trädgårdsslangen men det gick inte som jag tänkt, klottade för mycket. Nu häller jag i nytt vatten i behållaren och har dräneringshålet i kylaren öppet. Jag vet dock inte hur mycket som går igenom blocket såhär. Kanske jag får bara fylla med vatten och köra litet, sen tömma igen. Slutligen får jag fylla med avjoniserat vatten och kylvätska.

Termostaten stänger ju inte mera då jag modifierat den så det borde spola igenom bra. Jag har ny termostat redo att installera också.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 49
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]