- mån 14 okt 2024, 00:00
DennisCA skrev: ↑sön 13 okt 2024, 17:01 Vevaxelverktyget är ju oanvändbart som jag nämnt.Ser inte var du nämner att verktyget inte passar? Testat att ha nån som ger lite tryck på det medan motorn dras runt, så kanske det ploppar dit? Kan mäta mitt under helgen, kan rent spontant tycka att 15mm låter mycket, men jag kommer inte ihåg. Jag använder bara tolk om jag lyft toppen el om någon innan pillat dit remmen fel. Ser för övrigt inget problem med ditt egengjorda verktyg.
Jag har mätt diametern på den del av tolken som ska igenom hålet med mikrometer till 14,98 mm, jag vet inte var den korrekt dimensionen bör vara. Är det nån som vet.
Jag funderar om jag ska prova svarva ner den runda dimensionen litet men det vore ju roligt att veta ett mått man ska sikta på, eller så får jag gå efter hålet i motorblocket, jag tänker det ska vara tajt men ändå glida relativt enkelt.
e: Jag tror jag skippar vevaxelverktyget och bara kör på utan så jag kommer nån vart... Allt ser ju ut att linjera upp korrekt ändå, motorn ser ut att vara bra inställd, jag hittade även några röda markeringar på kamdreven när jag plockade bort kåpan som lagts dit av den som gjort byte tidigare och de linjerar upp vad jag kan se. Tolken går på kamaxlarna utan att man behöver justera nånting.