av apersson850 - fre 11 okt 2024, 01:13
- fre 11 okt 2024, 01:13
#1591628
Jag körde 42000 mil med min D5. Bytte en spridare, TMAP-givare, laddluftsröret under motorn, packbox till vakuumpumpen och frihjulet till generatorn. Kondensor till luftkonditioneringen har inte direkt med motorn att göra.
Två omgångar framhjulslager och en drivknut på höger drivaxel gick också åt. Samt bromsar och däck, förstås.
Så mycket mer slitagerelaterat var det inte.
När jag köpte min XC70 var jag ute efter just en bra dragbil som även skulle kunna flytta släp på två ton på halkiga åkrar. Därför valde jag bland annat detta:
Två omgångar framhjulslager och en drivknut på höger drivaxel gick också åt. Samt bromsar och däck, förstås.
Så mycket mer slitagerelaterat var det inte.
När jag köpte min XC70 var jag ute efter just en bra dragbil som även skulle kunna flytta släp på två ton på halkiga åkrar. Därför valde jag bland annat detta:
- Starkaste dieseln som fanns att få.
- Automatlåda med vattenkyld oljekylare.
- Nivåreglering.
- Fyrhjulsdrift.
- Backkamera.
- XC70 (har högre dragvikt, bättre backspeglar och lågfartsläge - perfekt när man backar).
- Progressiv justerbar servostyrning.
- Elektriskt fällbara nackstöd bak.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.