Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag körde 42000 mil med min D5. Bytte en spridare, TMAP-givare, laddluftsröret under motorn, packbox till vakuumpumpen och frihjulet till generatorn. Kondensor till luftkonditioneringen har inte direkt med motorn att göra.
Två omgångar framhjulslager och en drivknut på höger drivaxel gick också åt. Samt bromsar och däck, förstås.
Så mycket mer slitagerelaterat var det inte.

När jag köpte min XC70 var jag ute efter just en bra dragbil som även skulle kunna flytta släp på två ton på halkiga åkrar. Därför valde jag bland annat detta:
  • Starkaste dieseln som fanns att få.
  • Automatlåda med vattenkyld oljekylare.
  • Nivåreglering.
  • Fyrhjulsdrift.
  • Backkamera.
  • XC70 (har högre dragvikt, bättre backspeglar och lågfartsläge - perfekt när man backar).
  • Progressiv justerbar servostyrning.
  • Elektriskt fällbara nackstöd bak.
KalleJ skrev: ons 09 okt 2024, 12:48
VolvoB20 skrev: Vad innebär tål ? Skulle 400 hk istället för 163 inte innebära något etxra slitage alls bara man servar oftare ?
Tål som att ingen kolv, cylinder, topp eller annat katastrofalt havererar under de påfrestningarna högre effekt innebär.

Först får du definiera vad normalt slitage är och hur länge en motor håller då.
Sen behöver du förstå det jag skrev precis ovanför.
Att en motor är kapabel att ge XXXhk skapar inget extra slitage.

Hur ofta använder du fullt vrid och alla hästar i dagsläget?
Sen kan man ju delvis mitigera slitage med rätt olja som byts oftare.
För mig finns det två sorters slitage.

Det omedelbara, typ skruvar man upp en dieselfemma till 400 hk så kan den mycket väl hänga ihop utan att rasa, kolvar, stakar osv klarar det utan att gå sönder.

Sen det långsiktiga. När man drar upp effekten rejält så blir det ju så klart högre turbotyck, högre tempertatuere, högre förbränningstryck i cylindrar osv. Det resulterar i högre slitage på lager, turboaggrgat, dieselpump, olja, givare, DPF, osv, ja i stort sett de flesta komponenter som måste jobba med den högre effkten.
VolvoB20 skrev:
För mig finns det två sorters slitage.

Det omedelbara, typ skruvar man upp en dieselfemma till 400 hk så kan den mycket väl hänga ihop utan att rasa, kolvar, stakar osv klarar det utan att gå sönder.

Sen det långsiktiga. När man drar upp effekten rejält så blir det ju så klart högre turbotyck, högre tempertatuere, högre förbränningstryck i cylindrar osv. Det resulterar i högre slitage på lager, turboaggrgat, dieselpump, olja, givare, DPF, osv, ja i stort sett de flesta komponenter som måste jobba med den högre effkten.
Ta 318-340hk som exempel för det är de högsta BSR säljer. 400hk var mer experimentellt för att visa att det går.
Större IC håller nere temperaturen efter turbon. Temperaturen i förbränningen hålls nere med mer diesel.
Lagerna bör inte slitas mer, speciellt inte med lite tjockare olja. Har lagerna kontakt med något (under last) så rasar de ganska omgående.
Dieselpumpen klarar 500hp.

Men ja högre temperaturer allmänt och DPF's livslängd lär kortas.
Det som är tveksamt är ju om/när metallerna utmattas med tiden om man använder effekten ofta.
Kortfattat så kanske man inte förväntar sig att motorn håller lika länge, utan räkna bort 5-15tusen mil rent gissningsvis.

Hade en optimerad (inte via firma) gammal Saab 9-5 med original turbo som klarade sig över 34.000mil, var rosten som tog den bilen.
Har man otur rasar turbon även med helt standard mjukvara.
Jag också gammal Saabägare med chipad 9-5, knappt 30 000mil när jag lämnade den vidare med drivlinan orörd även kopplingen. Dom är ju känsliga för misskötsel annars. Allt handlar nog hur man kör, har man lite mekaniskt samvete och analog gasfot håller nog grejjerna betydligt längre än annars.

En bil är väl dimensionerad för 25 000mil enligt någon normal körkurva med visst antal kallstarter och visst antal timmar full gas tex. Kör man hårdare än snittet kan man nog knäcka även en Volvo 5a i förtid men samtidigt få den att gå 50 000mil med lite vett.

Jag tror också Volvos motoroljevolym på 6 liter och serviceintervall på 1 år gör mycket gott per automatik även på bilar som körs av människor som inte bryr sig.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]