Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cheva1974
Hej
Har en V70 -00 med B5244S motorn. I förra veckan fyllde jag på ca. 1 dl kylvätska. 30 mil senare så startade jag idag bilen och körde den några meter in i garaget (max 1 minut körning). Öppnar huven och ser att nivån är nära MIN strecket. Fyller på till MAX strecket. Blir dock misstänksam att toppackningen börjat läcka så jag tar kompressionsprov och får följande värden:
15, 15, 15,2, 15,2, 14,8 - vilket jag bedömer som bra värden.

Sätter ihop och varmkör bilen för att kolla om det bubblar i expansionskärlet. Ser nu att nivån hamnat långt över MAX strecket. Låter motorn gå på tomgång ca. 5 min men ser inga bubblor. Känner på övre kylarslangen är inte det minsta hård (locket till expansionskärlet monterat).

Nivån sjunker inte tillbaka när jag stängde av motorn och borde den inte göra det om det går ut kompression i kylsystemet?

Det är inget vitt klägg vare sig på oljelocket eller oljestickan. Motorn är lika stark som den brukar.

Har någon en idé om vad detta beror på?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag gissar att du har fått in luft nånstans, antagligen i värmepaketet. När du varmkör så expanderar luften och trycker upp vätskenivån i exp-kärlet. När allt kallnar så bör nivån gå ner igen..
Jag åkte några år med aningen läckande värmepaket, varje gång motorn svalnade så sög den in luft där och fyllde på luftfickan i värmepaketet..
Det är väldigt vanligt problem att o-ringarna vid värmepaketet läcker. Och med tiden börjar det även sippra här och där i själva värmepaketet. Allt avslöjas av att det blir blött under mattan på förarsidan.
Det positiva i sammanhanget är att det går någorlunda lätt att byta värmepaket på dessa bilar, det finns flera trådar om ämnet här. Och på youtube finns instruktionsfilmer.
viewtopic.php?f=16&t=154080&start=10#p1363087
av cheva1974
Tack för tipset! Nivån I kärlet har under natten gått tillbaka till MAX nivån precis som du skrev. Men, har nu kollat under mattan och vid anslutningarna till värmeelementet och kan inte se några tydliga spår av läckage. Se foto. Något blött är det under mattan men skulle tro att det kommer från snö, för blött ovanpå mattan har det varit tidigare år men inte alls så mycket nu. Tänker att med tanke på hur mycket nivån i kärlet sjunkit så borde det va betydligt blötare.

För övrigt så har jag inga problem med att vindrutan immar igen och inte känt någon glykollukt nät jag kör.
20241012_122124.jpg
20241012_122124.jpg (3.65 MiB) Visad 1189 gånger
Är det fortfarande troligt att det trots är läckage vid värmeelementet? Styr värmevredet någon kran? Kan iaf inte se någon. Tänkte isf sätta vredet på MIN i hopp om att stänga cirkulationen till elementet och se om nivån I kärlet ändå stiger. Annars sätta slangtänger på slangarna.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Jag hade också strul med kylarvätskans nivå. Då fick jag tips att börja med ett nytt lock till expansionskärlet. Slutligen var dock kylaren problemet. Men kändes ändå bra med ett nytt lock. Dom gamla är ofta sprucken.
av cheva1974
Uppdatering, måste va läckage vid O-ringarna trots allt. Lyfte på växelvajrarna och under den övre är det fuktigt. Ser ut som det runnit längs med den och sen ner mot golvet och ner i en spricka i undermattan. Skumplasten under är missfärgad, ser ut att va från den blåa färgen av etylenglykol.
20241012_131710.jpg
20241012_131710.jpg (2.09 MiB) Visad 1167 gånger
20241012_131444.jpg
20241012_131444.jpg (2.62 MiB) Visad 1167 gånger
20241012_131418.jpg
20241012_131418.jpg (3.89 MiB) Visad 1167 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja det där ser ut som rätt typiskt läckage.. Déjà vu-känsla, precis så såg det ut i min bil.
Nej det finns ingen avstängningskran, kylvätskan cirkulerar hela tiden genom värmepaketet sen är det luftspjäll som styr temperaturen.
Trodo har billiga värmepaket men se till att byta o-ringarna också. De följde inte med till paketet jag köpte, fick beställa hos Volvo
av cheva1974
Japp läcker gör det. Körde nu 3 mil och när jag sen kollade anslutningarna så hade det kommit kanske en halv droppe som jag fick på fingertoppen. I övrigt helt torrt. Men är det inte konstigt att så litet läckage kan nästan tömma kärlet på 30 mil? Men läcker gör det hursomhelst så blir till att fixa.
Skönt att det inte verkar va nåt fel på topplockspackningen iaf och glädjande att kompressionen till synes är på topp efter blotta 45000 mil. :-) 15 år med oljebyte helsyntet var 1500 mil har nog gjort skillnad.
Tack Erik!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu kan det ju i och för sig finnas läckage på fler ställen.. Håller med om att detta inte borde tömma kärlet så fort.
Men om du har en luftkudde någonstans i systemet så kan det bli rätt dramatisk variation på avläst nivå utan att faktisk vätskemängd ändrats. :-)
Min bil har passerat 64k, kompressionen verkar prima. Emissionsvärdena är helt perfekta och den drar betydligt mindre bränsle än när den var ny, hurra :-D
Värmepaket får man tydligen stå ut med att byta vart 20:e år ;-)
av cheva1974
Japp, men jag har dock haft bilen i 15 år och så mycket har aldrig nivån stigit tidigare. Att nivån sjönk så mycket från nyligen påfylld visar på att något är fel och läckage vid värmepaketet har nu också hittats, om än litet.
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]