- fre 11 okt 2024, 21:44
#1591698
Hej
Har en V70 -00 med B5244S motorn. I förra veckan fyllde jag på ca. 1 dl kylvätska. 30 mil senare så startade jag idag bilen och körde den några meter in i garaget (max 1 minut körning). Öppnar huven och ser att nivån är nära MIN strecket. Fyller på till MAX strecket. Blir dock misstänksam att toppackningen börjat läcka så jag tar kompressionsprov och får följande värden:
15, 15, 15,2, 15,2, 14,8 - vilket jag bedömer som bra värden.
Sätter ihop och varmkör bilen för att kolla om det bubblar i expansionskärlet. Ser nu att nivån hamnat långt över MAX strecket. Låter motorn gå på tomgång ca. 5 min men ser inga bubblor. Känner på övre kylarslangen är inte det minsta hård (locket till expansionskärlet monterat).
Nivån sjunker inte tillbaka när jag stängde av motorn och borde den inte göra det om det går ut kompression i kylsystemet?
Det är inget vitt klägg vare sig på oljelocket eller oljestickan. Motorn är lika stark som den brukar.
Har någon en idé om vad detta beror på?
Tack på förhand!
Har en V70 -00 med B5244S motorn. I förra veckan fyllde jag på ca. 1 dl kylvätska. 30 mil senare så startade jag idag bilen och körde den några meter in i garaget (max 1 minut körning). Öppnar huven och ser att nivån är nära MIN strecket. Fyller på till MAX strecket. Blir dock misstänksam att toppackningen börjat läcka så jag tar kompressionsprov och får följande värden:
15, 15, 15,2, 15,2, 14,8 - vilket jag bedömer som bra värden.
Sätter ihop och varmkör bilen för att kolla om det bubblar i expansionskärlet. Ser nu att nivån hamnat långt över MAX strecket. Låter motorn gå på tomgång ca. 5 min men ser inga bubblor. Känner på övre kylarslangen är inte det minsta hård (locket till expansionskärlet monterat).
Nivån sjunker inte tillbaka när jag stängde av motorn och borde den inte göra det om det går ut kompression i kylsystemet?
Det är inget vitt klägg vare sig på oljelocket eller oljestickan. Motorn är lika stark som den brukar.
Har någon en idé om vad detta beror på?
Tack på förhand!