- fre 11 okt 2024, 19:05
#1591687
Mineralolja med nr 36-985 säljs inte längre. Vilken olja är likvärdig?
Moderator: Moderatorer
Ulf965 skrev:Jag använder denna:Den ska du absolut inte använda där det är en Atf typ F/G som rekomenderas, det du länkar till är en Dexronolja som är "motpolen" till F/G (F/G är Ford spec, Dexron är GM spec)
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... 2000038244
Ulf965 skrev:Olika oljor är ett hett diskussionsämne. Tribologi är vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktion, nötning och smörjning.Om någon frågar om ATF-olja är det väl i första hand en automatlåda det handlar om, inte en styrväxel?
Jag har haft problem med en läckande styrväxel på min 940. Där har jag fyllt på med ett antal liter med den länkade oljan. Styrväxeln är nu tät efter byte av O-ring och packbox i höger ände av styrväxeln. Inga läckage och bra styrning. Detta trots "Amaraces" fördömande av denna olja.
Här är en länk där det bland annat beskrivs skillnad mellan Dexron och Ford ATF: https://armorlubricants.com/blog/atf-de ... tf-fluids/
kebabpizza skrev:Om någon frågar om ATF-olja är det väl i första hand en automatlåda det handlar om, inte en styrväxel?Varför då? Dom flesta har exakt samma vätska till servon som till automatlådorna.
Lucif3r skrev:Varför då? Dom flesta har exakt samma vätska till servon som till automatlådorna.Vad har det med saken att göra?
Ulf965 skrev:Olika oljor är ett hett diskussionsämne. Tribologi är vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktion, nötning och smörjning.Fördömande?? Läs igen, och igen vad jag skrev, att man inte ska ha en Dexron olja där en F/G rekomenderas. Dom är inte kompatibel med varandra, och då menar jag ju såklart i en automatlåda, eller overdrivelåda och liknande. Man kan få konstiga fenomen, som slirande, huggning o.s.v om man inte använder rätt.
Jag har haft problem med en läckande styrväxel på min 940. Där har jag fyllt på med ett antal liter med den länkade oljan. Styrväxeln är nu tät efter byte av O-ring och packbox i höger ände av styrväxeln. Inga läckage och bra styrning. Detta trots "Amaraces" fördömande av denna olja.
Här är en länk där det bland annat beskrivs skillnad mellan Dexron och Ford ATF: https://armorlubricants.com/blog/atf-de ... tf-fluids/
Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]