Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ulf965
Olika oljor är ett hett diskussionsämne. Tribologi är vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktion, nötning och smörjning.
Jag har haft problem med en läckande styrväxel på min 940. Där har jag fyllt på med ett antal liter med den länkade oljan. Styrväxeln är nu tät efter byte av O-ring och packbox i höger ände av styrväxeln. Inga läckage och bra styrning. Detta trots "Amaraces" fördömande av denna olja.
Här är en länk där det bland annat beskrivs skillnad mellan Dexron och Ford ATF: https://armorlubricants.com/blog/atf-de ... tf-fluids/
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ulf965 skrev:Olika oljor är ett hett diskussionsämne. Tribologi är vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktion, nötning och smörjning.
Jag har haft problem med en läckande styrväxel på min 940. Där har jag fyllt på med ett antal liter med den länkade oljan. Styrväxeln är nu tät efter byte av O-ring och packbox i höger ände av styrväxeln. Inga läckage och bra styrning. Detta trots "Amaraces" fördömande av denna olja.
Här är en länk där det bland annat beskrivs skillnad mellan Dexron och Ford ATF: https://armorlubricants.com/blog/atf-de ... tf-fluids/
Om någon frågar om ATF-olja är det väl i första hand en automatlåda det handlar om, inte en styrväxel?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Lucif3r skrev:Varför då? Dom flesta har exakt samma vätska till servon som till automatlådorna.
Vad har det med saken att göra?
TS frågade efter en likvärdig ATF-olja och då förutsätter man väl att det handlar om en automatlåda? Och att hälla fel olja i en sådan är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
av lennarte
Handlar det om en overdrive låda börjar det slira relativt omgående. Och det tar flera byten innan det blir bra igen. Egen erfarenhet.....
Biltema verkar (vid en snabb sökning) inte ha den oljan längre.......

"Här är en länk där det bland annat beskrivs skillnad mellan Dexron och Ford ATF: https://armorlubricants.com/blog/atf-de ... tf-fluids/"

Detta handlar (bl.a) om GM Dexron II V/S Ford MERCON som är likvärdiga. Längre ner i artikeln står det

"Dexron 2 transmission oil and Type F transmission fluids have distinct origins and developmental paths."
av Amarace
Ulf965 skrev:Olika oljor är ett hett diskussionsämne. Tribologi är vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktion, nötning och smörjning.
Fördömande?? Läs igen, och igen vad jag skrev, att man inte ska ha en Dexron olja där en F/G rekomenderas. Dom är inte kompatibel med varandra, och då menar jag ju såklart i en automatlåda, eller overdrivelåda och liknande. Man kan få konstiga fenomen, som slirande, huggning o.s.v om man inte använder rätt.
I en servostyrväxel har det mindre betydelse, ofta är det bara att det ska vara ATF som rekomenderas, inte typ.
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta med ATF olja är inte lätt. Både Dexron och typ F (G är en uppdaterad F olja) är båda en ATF olja. Stora skillnaden är att typ Dexron är en "glatt" olja (därför "slirade" min M46 låda) och typ F/G är en trög olja (därför fungerade den efter ett par ytterligare byten). På en automat låda kan det förstöra den helt, eller i alla fall krävs ett antal byten.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]