NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#158328
jumu01 skrev:
wendtan skrev:
Orfeous skrev:det finns ingen halvljussjustering då du xenonkonverterat.. annars skulle det ju ha varit lagligt ;)
nivåreglering som det kallas.

Jasså, vad beror det på då att ljuset pekar ner?
är det bökigt att plocka ur och byta till original och byta tillbaka sen om man vill det?
Inte för och vara petig, men det kallas ljusviddsreglering. Nivåregling är automatiskt ställbara dämpare beroende på last i bagageutrymmet.

När du xenonkonverterar en bil med standard halogen lampor på halvljuset så saknar du denna ljusviddsreglering. Det innebär att lamporna justerar inte ner sig i backkrön och liknande. Det är ofta ett hästjobb att eftermontera ljusviddsregleringen och därför är det väldigt vanligt att den hoppas över. MEN svensk bilprovning underkänner bilen om de upptäcker att bilen inte har denna automatiska ljusviddsreglering, då det är ett grundkrav för att ljusbilden inte skall räknas som "trafikfarlig"
Wendtan du verkar någorlunda kunnig på detta, kan du förklara för mig, lamporna kan justera sig ner i samband med ett backkrön, finns det någon form av digital lägesmätare (gyro) inbyggd i lamphusen el någon annanstans i bilen som vet att jag kör i uppförbacke? :???:
Det sitter en givare iregel på bakaxeln som avgör vilken lutning bilen har i förhållande till ett utgångsvärde. Det är en snarlik konstruktion med en lägesgivare för ett larm som känner av om bilen hissas upp larmad.

Den justerar ner xenonljuset i uppförsbackar och upp det i nedförbackar så ljusbilden inte bländar mötande trafik och du får en jämn ljusbild även i skarp lutning. i parkeringsgarage är det enklast o iaktaga hur systemet arbetar. Detta sitter iregel inte på bilar med halogen ljus, inte för att de inte bländar utan för att ljusflödet är så pass mycket lägre att de inte blir lika påtagligt.
av jumu01
#158520
Det är bara att buga och bocka för en utomodentlig beskrivning wendtan!!! (BE)
Användarvisningsbild
av Orfeous
#158578
borde ju gå att fixa en egen nivågivare.
av jumu01
#158652
Orfeous ta det lugnt, vi tar vingen först!! :wink: Jag måste nog instämma med wendtan att det projektet nog är ett hästjobb med tanke på all eldragning m.m, vidare så tror jag inte det är ett hemmaprojekt då nytt registeringsbevis krävs inför ny besiktningen, tror nog att man kräver en auktoriserad verkstad och kostnaden för allt vill man nog inte veta av!!
Användarvisningsbild
av Orfeous
#158656
Jo, visst men man kan ju alltid leka med tanken.. allt går ju bara man vill :D
sen är ju som sagt saker o ting olika svårt :)

jummu01, skulle jag köpa nånting innan? verkar inte va ledig på fredag. (trots att vi har gjort bort allting som ska levereras till vecka 2 nästa år) :D
av Shaapa
#158884
Orfeous skrev:Jo, visst men man kan ju alltid leka med tanken.. allt går ju bara man vill :D
sen är ju som sagt saker o ting olika svårt :)
Hehe, inställningen är det inget fel på i alla fall! :)

Borde finnas någon människa i världen som redan gjort detta och (om vi har tur) kanske delar med sig av sina erfarenheter på nätet.

Men, som nämnts tidigare är det säkerligen ett stort och tidsödande projekt att få till en dylik tingest. Förutom det rent mekaniska att lösa motorjusteringsfunktionen så ska en styrning tillverkas som kanske kommer innehålla en mikrokontroller som ska programmeras med ett fungerande program (dock inte nödvändigt, går att lösa analogt). Någon form av sensor måste dit, tex gyro och/eller lägesgivare för att känna fjäderkompression eller vinkel på bilen. En "MEMS-givare" (känner gravitation och G-krafter) skulle kanske kunna vara användbar för att veta vart "ner" är.

En fråga som poppar upp i huvudet är genast om inte det man monterar på bilen behöver vara E-märkt och godkänt för att över huvud taget passera besiktningen. Kostar en del pengar att göra E-märkningstester vet jag. Sen har vi redan avhandlat helbilsgodkännanden mm.

Men visst vore det kul att kunna säga att man byggt en sån anordning själv, som kanske fungerar bättre än Volvos egna lösning. :)
Användarvisningsbild
av vickan
#159045
Shaapa skrev:
Orfeous skrev:Jo, visst men man kan ju alltid leka med tanken.. allt går ju bara man vill :D
sen är ju som sagt saker o ting olika svårt :)
Hehe, inställningen är det inget fel på i alla fall! :)

Borde finnas någon människa i världen som redan gjort detta och (om vi har tur) kanske delar med sig av sina erfarenheter på nätet.

Men, som nämnts tidigare är det säkerligen ett stort och tidsödande projekt att få till en dylik tingest. Förutom det rent mekaniska att lösa motorjusteringsfunktionen så ska en styrning tillverkas som kanske kommer innehålla en mikrokontroller som ska programmeras med ett fungerande program (dock inte nödvändigt, går att lösa analogt). Någon form av sensor måste dit, tex gyro och/eller lägesgivare för att känna fjäderkompression eller vinkel på bilen. En "MEMS-givare" (känner gravitation och G-krafter) skulle kanske kunna vara användbar för att veta vart "ner" är.

En fråga som poppar upp i huvudet är genast om inte det man monterar på bilen behöver vara E-märkt och godkänt för att över huvud taget passera besiktningen. Kostar en del pengar att göra E-märkningstester vet jag. Sen har vi redan avhandlat helbilsgodkännanden mm.

Men visst vore det kul att kunna säga att man byggt en sån anordning själv, som kanske fungerar bättre än Volvos egna lösning. :)
Man kanske kan handla allt från skroten och sedan åka direkt till bilprovningen och se vad de säger då! Det borde ju funka och vara en lite billigare lösning.. :wink:
av Shaapa
#159136
:)
God idé, en av dom bättre på länge.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#160071
Det finns ju ändå en liten procentuell chans att det skulle fungera man jag är lite småskeptisk :) Jag tror inte att de är plug 'n Pray
av GrandDanoise
#160093
Orfeous skrev:Jag tror inte att de är plug 'n Pray
Det är ju just de kanske är... Koppla in, och BE EN BÖN!!! :lol:

(Däremot knappst plug´n PLAY!) :wink:

/D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.