- sön 16 dec 2007, 17:35
#158328
Den justerar ner xenonljuset i uppförsbackar och upp det i nedförbackar så ljusbilden inte bländar mötande trafik och du får en jämn ljusbild även i skarp lutning. i parkeringsgarage är det enklast o iaktaga hur systemet arbetar. Detta sitter iregel inte på bilar med halogen ljus, inte för att de inte bländar utan för att ljusflödet är så pass mycket lägre att de inte blir lika påtagligt.
jumu01 skrev:Det sitter en givare iregel på bakaxeln som avgör vilken lutning bilen har i förhållande till ett utgångsvärde. Det är en snarlik konstruktion med en lägesgivare för ett larm som känner av om bilen hissas upp larmad.wendtan skrev:Wendtan du verkar någorlunda kunnig på detta, kan du förklara för mig, lamporna kan justera sig ner i samband med ett backkrön, finns det någon form av digital lägesmätare (gyro) inbyggd i lamphusen el någon annanstans i bilen som vet att jag kör i uppförbacke? :???:Orfeous skrev:det finns ingen halvljussjustering då du xenonkonverterat.. annars skulle det ju ha varit lagligt ;)Inte för och vara petig, men det kallas ljusviddsreglering. Nivåregling är automatiskt ställbara dämpare beroende på last i bagageutrymmet.
nivåreglering som det kallas.
Jasså, vad beror det på då att ljuset pekar ner?
är det bökigt att plocka ur och byta till original och byta tillbaka sen om man vill det?
När du xenonkonverterar en bil med standard halogen lampor på halvljuset så saknar du denna ljusviddsreglering. Det innebär att lamporna justerar inte ner sig i backkrön och liknande. Det är ofta ett hästjobb att eftermontera ljusviddsregleringen och därför är det väldigt vanligt att den hoppas över. MEN svensk bilprovning underkänner bilen om de upptäcker att bilen inte har denna automatiska ljusviddsreglering, då det är ett grundkrav för att ljusbilden inte skall räknas som "trafikfarlig"
Den justerar ner xenonljuset i uppförsbackar och upp det i nedförbackar så ljusbilden inte bländar mötande trafik och du får en jämn ljusbild även i skarp lutning. i parkeringsgarage är det enklast o iaktaga hur systemet arbetar. Detta sitter iregel inte på bilar med halogen ljus, inte för att de inte bländar utan för att ljusflödet är så pass mycket lägre att de inte blir lika påtagligt.
Min: V60 T6 Recharge MY21
Fruns: V70II Classic Sport MY16
Fruns: V70II Classic Sport MY16