Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Nu har jag rengjort spjället, ställt in spjällägesgivaren och justerat allt rätt. Bytt spjällhuspackning.
Klämt och känt på vakuumslangar utan framgång.
Nya tändkablar nu också.

LMM:er är mätta, samtliga OK. Lambdasond mätt, OK.

Så nu är det alltså hallgivare, styrbox och vad mer kvar?
Förstår mig verkligen inte på detta problem.
av atteatte
Hur var det med vevhusventilationen?
Jag ska förklara lite hur jag tänkte när jag sa att det luktar vakuumläckage, så kanske du kan leta efter något ytterligare.
Om motorn går sämre på tomgång eller dellast (när vakuum är högre bakom gasspjället) skulle det kunna tyda på att det kommer in mer luft i motorn än LMM mäter upp, antagligen på vakuumsidan.
Mindre vakuum, alltså mindre motstånd i insuget, gör att LMM mäter mer rätt, då mer luft rimligtvis går rätt väg, och motorn går bättre på fullgas.
Eftersom bilen gick sämre när du drog ur lambdan borde det rimligen tyda på att den fungerar, och att den hjälper att korrigera blandningen när mätfelet i LMM blir som störst, om än inte tillräckligt mycket.
Går bilen jättesnålt i felläget som uppstår för dig kommer den misstända och baktända, jag har själv gått på en nit med dessa symptom och hunnit byta halva tändsystemet innan det visade sig att jag hade en lambda som mätte fel, detta gjorde dock bilen helt okörbar under 10-20s tills ECUn beslutade sig att sluta använda lambdan.

En sista grej som skulle kunna påverka, fast i riktning åt det fetare hållet är väl om det är något galet med bränsletrycksregulatorn. På en sugis den står ju i maxläge utan vakuum och reglerar ner trycket mer ju mer vakuum det är. Om detta inte stämmer lär det ju också bli knas när vad som händer i verkligheten inte stämmer överens med basmappen i ECUn. Nåt som skulle kunna göra att bilen går jättefett är ju dessutom om det läcker bensin till vakuumsidan genom regulatorn, men det borde du nog sett när du rev bland vakuumslangarna.
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Jag upplever det som att den går fett, då den luktar mer bensin än min 240 från 85. Ryker lite för mycket från avgasröret och tycker jag. Sen bluddrar den på tomgång.

Vevhusventilationen har jag inte kollat mer än att jag nyss lossade oljelocket och då flåsade det på ganska bra.

Bränsletrycksregulatorn läcker inte igenom någon bensin till vakuumsidan.

Kan ett dåligt bränslefilter orsaka detta tro? Vem vet när det senast var bytt..
av atteatte
Bränslefilter känns ju som att det borde ge motsatt problem mot vad du har.
"Flåsar på rätt bra" känns väl kanske sådär, om du menar att det kommer mycket blow-by?
Kanske motorn är sliten och trött helt enkelt?
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
atteatte skrev: tor 03 okt 2024, 21:58 Bränslefilter känns ju som att det borde ge motsatt problem mot vad du har.
"Flåsar på rätt bra" känns väl kanske sådär, om du menar att det kommer mycket blow-by?
Kanske motorn är sliten och trött helt enkelt?
Ja alltså det enda jag gjorde var att lossa locket med motorn igång och lät det ligga däruppe, och locket ville nästan fara av.
Jag har inte orkat hålla på med bilen något mer på några dagar nu, är så less.

Samtidigt kommer den inte bli något bättre av att bara stå, men jag har slut på idéer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla på vevhusventilationen. Oljelocket ska sugas fast om du lossar på det. Det sugs inte så det stannar kvar när motorn går, men håller man det på plats "Känns det" att det sugs fast. Om det är riktigt.
av atteatte
Ja, så som mina bilar betett sig brukar oljelocket ligga och guppa lite på tomgång, men sugas fast om man ger lite gas. Så flyger det inte rakt av borde det inte vara något superfel.
Du skrev att du hade bytt tempgivare också. Har du kvar den gamla och kan jämföra resistans vid samma temperatur? Om det är nåt galet med tempgivaren så den inte har totalt avbrott men ger fel värde skulle ju det kunna lura bilen att fetta på för mycket med.
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
atteatte skrev: sön 06 okt 2024, 12:35 Du skrev att du hade bytt tempgivare också. Har du kvar den gamla och kan jämföra resistans vid samma temperatur? Om det är nåt galet med tempgivaren så den inte har totalt avbrott men ger fel värde skulle ju det kunna lura bilen att fetta på för mycket med.
Yes, jag har kvar den gamla tempgivaren. Ska mäta den nya, verkar finnas några guider 👍🏽
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Lucif3r skrev: sön 06 okt 2024, 17:26 Gamla rödblockare är ju inte så där super-stilla ens i toppskick på tomgång, så att tro att ett löst lock "ligger stilla" på en rödblockare som dessutom går dåligt är rätt optimistiskt :-D
Min 240 med B230A är ju då ganska still på tomgång. Locket på 740in hovrar ju nästan i luften när det inte är fastskruvat. Sugs dock in när man ger lite gas.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]