- tor 03 okt 2024, 11:52
Hur var det med vevhusventilationen?
Jag ska förklara lite hur jag tänkte när jag sa att det luktar vakuumläckage, så kanske du kan leta efter något ytterligare.
Om motorn går sämre på tomgång eller dellast (när vakuum är högre bakom gasspjället) skulle det kunna tyda på att det kommer in mer luft i motorn än LMM mäter upp, antagligen på vakuumsidan.
Mindre vakuum, alltså mindre motstånd i insuget, gör att LMM mäter mer rätt, då mer luft rimligtvis går rätt väg, och motorn går bättre på fullgas.
Eftersom bilen gick sämre när du drog ur lambdan borde det rimligen tyda på att den fungerar, och att den hjälper att korrigera blandningen när mätfelet i LMM blir som störst, om än inte tillräckligt mycket.
Går bilen jättesnålt i felläget som uppstår för dig kommer den misstända och baktända, jag har själv gått på en nit med dessa symptom och hunnit byta halva tändsystemet innan det visade sig att jag hade en lambda som mätte fel, detta gjorde dock bilen helt okörbar under 10-20s tills ECUn beslutade sig att sluta använda lambdan.
En sista grej som skulle kunna påverka, fast i riktning åt det fetare hållet är väl om det är något galet med bränsletrycksregulatorn. På en sugis den står ju i maxläge utan vakuum och reglerar ner trycket mer ju mer vakuum det är. Om detta inte stämmer lär det ju också bli knas när vad som händer i verkligheten inte stämmer överens med basmappen i ECUn. Nåt som skulle kunna göra att bilen går jättefett är ju dessutom om det läcker bensin till vakuumsidan genom regulatorn, men det borde du nog sett när du rev bland vakuumslangarna.