Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
Hej

Har läst på några (flera) olika ställen att glykolen i bilen bör bytas ut efter 5 år och det p.g.a. att glykolen anses bli sämre avseende fryspunkt och korrosions-skydd. Jag har haft flera beg. äldre bilar och aldrig gjort något mer än att kolla fryspunkten i kylvätskan (glykolen) och vid behov fyllt på lite koncentrerad glykol, så att det visar minus 30 grader eller däromkring. Har aldrig haft problem med ej fungerande kylsystem, men nu blir jag orolig över min gamla S80 som är årsmodell 2004.

Ska jag lämna in den för glykolbyte - har någon här synpunkt om detta?

Tack på förhand för svar!

Hälsningar Christian Sjöberg
Användarvisningsbild
av Derank
"Hur ofta bör man byta glykol?
Vissa fordonstillverkare föreger inte något utbytesintervall, andra i sin tur föreskriver ett byte efter år (3 – 5) eller efter kilometer (100 000 – 250 000). Generellt bör kylarvätska bytas ut om det finns föroreningar (olja, korrosion) och vid fordon som inte är fyllda med "long life"-kylarvätska.

jag har aldrig bytt i någon bil någonsin. Kört 15år i vissa. Så det är upp till var och en, gör som du känner.
av 20FJan
På bilar med kamrem blir det väl troligtvis bytt i samband med kamremsbyte…
Jag böt i min Volvo s40 som passerat 10 år och 10000 mil. Vätskan såg fortfarande bra ut utan synliga föroreningar. Böt också i familjebussen en tre år yngre Chrysler med omkring 16000 mil, den hade då vitt klägg i expansionskärlet och mer missfärgad vätska. Läste att den fylls med någon typ av tätningsmedel som ny, kändes iaf bra att få ren och ny vätska i båda bilarna. Den nya vätskan ska ju bidra till att smörja vattenpumpen och termostaten t.ex. inget som jag behövt byta på någon av de bilarna än nu ett par år senare. (Båda har kamkedja så vattenpumpen byts ej).
Användarvisningsbild
av COCS
Tack för svaren!

Jag kom nyss tänka på att jag hade en Volvo 244 automat årsmodell 1985 (tillverkad hösten 1984) som min far köpte ny och som jag jag köpte av honom när den var ca 3-4 år gammal år 1989. På sommaren år 1991 befann jag mig i Gent, Belgien och då gick tempmätaren upp rejält, men det var inte onormalt varmt ute och helt normal nivå i expansionskärlet. Jag lät byta vattenpump, men det hjälpte inte alls. Därefter bytte jag själv till ett helt nytt kyl och problemet var löst. Så något fel i kylet var det ju uppenbarligen. Den hade rullat ca 14.000 mil då och alltid varit servad på Volvo i Göteborg. Märkligt det kan bli så...

Christian
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enligt Volvo behöver vätskan inte bytas om den inte är missfärgad. Rätt enkelt alltså; är vätskan klargrön behövs inget byte. Annan färg -> byt. Min var mer brun än grön efter 18 år :-/
Tips: om man använder destillerat vatten (till koncentrerad glykol förstås) så slipper man kalkavlagringar i kylare och värmepaket. Köp Volvo original glykol eller färdigblandat, den är rimligt prissatt och man får rätt korrosionsskydd.
av Per L
Det är ännu enklare än att titta på kylarvätskans färg!
Vill du minska risken för att få problem med bilens kylning byter du kylarvätskan då och då.
Själv byter jag var tredje eller var fjärde år.

Det kan gå bra att aldrig byta men det är i så fall ett medvetet risktagande.
Användarvisningsbild
av drlecter
Värmepaketets kanaler är trånga. De sätts igen med tiden. Det är inte ovanligt att folk måste byta tex värmepaket för att de sätts igen.
Ett enkelt sätt att slippa detta är:
Byt kylarvätska regelbundet. Och använd inte kranvatten, utan köp destillerat vatten och blanda med. En 4-liters dunk med destillerat vatten kostar ca 60:- En dunk konc glykol ca 250:- En ganska liten kostnad för att hålla kylsystemet i gott skick.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Per L skrev: sön 22 sep 2024, 09:26 I stället för att köpa destillerat vatten borde det väl gå att använda vattnet som blir i en kondenstorktumlare? Det borde väl vara "destillerat"?!
Jo det har jag gjort på den tiden jag hade tumlare. Nackdelen är att det är små luddpartiklar i kondensvattnet som inte försvinner helt ens om man kör vattnet genom ett kaffefilter. Men det kanske inte gör något.. Har man sånt vatten stående i en dunk så ser man algtillväxt efter några månader men det lär ju inte hända i bilens kylsystem pga gift och hetta
Numera har jag en kondensavfuktare i garaget som ger massvis med gratis och luddfritt destillerat vatten :-)
Avgassystem till volvo 940

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan […]

Luktar avgaser i kupen

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, fra[…]

Hej! Undrar om 740 16v -88 har en fungerande lamb[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]