Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I Stockholm har det ju ploppat upp publika laddplatser som svampar senaste året längs gator och på kommunala parkeringar. Att man inte kan ha elbil för att man inte kan ladda hemma är en seglivad myt.
Att kunna ladda där man parkerar bilen är en bekvämlighet och även en morot för elbilsägare, som också gynnar billigare elbilar som har mindre batteri. Jag skulle inte valt elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma till lägsta spotpriset i 95% av min körning.
frasse4 skrev: sön 08 sep 2024, 10:14 I Stockholm har det ju ploppat upp publika laddplatser som svampar senaste året längs gator och på kommunala parkeringar. Att man inte kan ha elbil för att man inte kan ladda hemma är en seglivad myt.
För att få perspektiv brukar jag alltid jämföra. Att ladda publikt vs hemma kan ju ge en skillnad på upp till 5 ggr.

Hade det inte blivit ramaskri om de i villa fått tanka bilen med bensin för 4 kr/l medan de i lägenhet fått betala 20 kr/l
20FJan skrev:Framgår det i den lagen vad som krävs för att räknas som laddplats? Har ju funnits många ställen med gratis schuko-uttag för elbilister som börjat försvinna nu, det är ju ingen dyr lösning t.ex.
Ja, det är Boverket som har allt sånt.
Shuko är inte ok. Däremot finns inga krav på effekt. Så man kan sätta upp en laddare och bara ge 10A enfas om det skulle kännas vettigt.

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/ ... gsplatser/
Screenshot_20240908_111423_Chrome.jpg
Screenshot_20240908_111423_Chrome.jpg (68.08 KiB) Visad 888 gånger
VolvoB20 skrev:
frasse4 skrev: sön 08 sep 2024, 10:14 I Stockholm har det ju ploppat upp publika laddplatser som svampar senaste året längs gator och på kommunala parkeringar. Att man inte kan ha elbil för att man inte kan ladda hemma är en seglivad myt.
För att få perspektiv brukar jag alltid jämföra. Att ladda publikt vs hemma kan ju ge en skillnad på upp till 5 ggr.

Hade det inte blivit ramaskri om de i villa fått tanka bilen med bensin för 4 kr/l medan de i lägenhet fått betala 20 kr/l
Jag bor i en förort i Stockholm och det är många här som har elbil som bor i lägenhet. Jag har själv kört 3000 mil i elbil utan att kunna ladda hemma. Såklart är det dyrare, men fortfarande lägre drivmedel kostnad än mina tidigare bensinbilar.
frasse4 skrev: sön 08 sep 2024, 13:01
VolvoB20 skrev:

Jag bor i en förort i Stockholm och det är många här som har elbil som bor i lägenhet. Jag har själv kört 3000 mil i elbil utan att kunna ladda hemma. Såklart är det dyrare, men fortfarande lägre drivmedel kostnad än mina tidigare bensinbilar.
Jo, jag känner flera stycken i lägenhet som kör elbil. Men 100% av dem har dem ju som vrålsubvetionerade förmånsbilar då bensin/dieselbilar är sjukt högt straffskattade.
Ska man betala bilen själv är det ju tungt att inte kunna ladda vettigt.
VolvoB20 skrev:
frasse4 skrev: sön 08 sep 2024, 13:01
VolvoB20 skrev:

Jo, jag känner flera stycken i lägenhet som kör elbil. Men 100% av dem har dem ju som vrålsubvetionerade förmånsbilar då bensin/dieselbilar är sjukt högt straffskattade.
Ska man betala bilen själv är det ju tungt att inte kunna ladda vettigt.
Kanske är det så, men jag och flera jag känner har köpt begagnade med några år på nacken. Jag köpte en begagnad på avbetalning som jag gjort med tidigare bilar. Har man en relativt ny bil är drivmedel kostnaden en mycket liten del av totalkostnaden per mil oavsett drivmedel.

Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev: Hade det inte blivit ramaskri om de i villa fått tanka bilen med bensin för 4 kr/l medan de i lägenhet fått betala 20 kr/l

Sounds fair to me. :-D
Att äga hus är inte gratis direkt.... I många fall rejält mycket dyrare än lägenhet. Detta förutsatt att man faktiskt har bolån på huset då, vilket jag antar att dom allra flesta har(mig själv inkluderat). Mycket som ingår i hyran av en lägenhet som man vackert får bekosta själv när man har hus.... Vatten/avlopp? Det får man betala själv... Värme? Betala själv. Sophämtning? Betala själv..... Och så den trevliga fastighetsskatten också :-D Och går något sönder så finns det ingen hyresvärd att ringa och gnälla till, det är bara att punga upp pengarna själv.

.... Men jo, det hade blivit ramaskri.
20FJan skrev: sön 08 sep 2024, 09:43 Framgår det i den lagen vad som krävs för att räknas som laddplats? Har ju funnits många ställen med gratis schuko-uttag för elbilister som börjat försvinna nu, det är ju ingen dyr lösning t.ex.
Det kommer att bli krav på att det ska finnas laddplatser, ja, men inget krav på att de ska vara inkopplade och fungera...

Hisingspaddan skrev:
20FJan skrev: sön 08 sep 2024, 09:43 Framgår det i den lagen vad som krävs för att räknas som laddplats? Har ju funnits många ställen med gratis schuko-uttag för elbilister som börjat försvinna nu, det är ju ingen dyr lösning t.ex.
Det kommer att bli krav på att det ska finnas laddplatser, ja, men inget krav på att de ska vara inkopplade och fungera...
Var på Boverket stod det? Jag skummade igenom det mesta men hittade inget som stödjer det du säger. Det som stod var att t.ex shucko och motorvärmaruttag inte duger.

Länka gärna, intressant att se hur de uttryckt sig för att man ska kunna tolka det som att det inte behöver fungera.
  • 1
  • 397
  • 398
  • 399
  • 400
  • 401
  • 428
Sitter fast

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]