Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Allt beror på skatt/subventioner/förbud vad vi kommer åka med i framtiden.

Politiken styr till 100%. Blir allt annat än elbilar förbjudna i städerna som Stockholm inför så vem vill köpa annat än en elbil i framtiden.

Eller när EU stryper utsläppsrätter till noll för bensin och diesel om några år. Vem vill köpa bensin eller dieselbilar
du kan vara lungn, jag har hört det här resonem,anget i över 10år nu, du kommer kunna köra bensin diesel så länge du lever, det är ju inte lönt att spekulera 50år fram i tiden, el hur. Och sverige består inte av Stockholm, var dit senast själv för 13år sedan privart numera vartannat år i tjänsten, över dagen, Här i stan kanske jag ta bilen in 5gg per år, max.
Lövet skrev: tor 05 sep 2024, 14:00 Diesel står idag för 8% av försäljningen i Sverige. Att det är på väg tillbaka är mycket osannolikt.
Det är också helt otroligt att klaga på miljöeffekterna av batteritillverkning när de är så mycket lägre än framställning av fossila bränslen. Jämför Northvolts miljöavtryck med Preemraff om ni vågar. Sen ska bilens avgaser läggas till också utöver det.
Diesel-personbilar. Inte bränslet diesel. Inte heller om du räknar in tung trafiks nyförsäljning skulle jag gissa.
Sedan kommer ju dagens bilpark leva kvar länge, beroende på vilka alternativ som kommer kanske den blir väldigt gammal.
20FJan skrev: Diesel-personbilar. Inte bränslet diesel. Inte heller om du räknar in tung trafiks nyförsäljning skulle jag gissa.
Sedan kommer ju dagens bilpark leva kvar länge, beroende på vilka alternativ som kommer kanske den blir väldigt gammal.
8% av nybilsförsäljningen, inte drivmedel. Helt riktigt.
Hisingspaddan skrev:8 % är ju ändå typ 25 000 bilar per år bara i Sverige, det är frågan om Volvo har råd att avstå från den affären, i synnerhet nu när Audi, MB m.fl. kommer med nya dieselmodeller.
8% är siffor tillbaka i tiden. Framåt så styr liggande förslag fortfarande, dom som kommer att förbjuda/begränsa dieselpersonbilar i framtiden.
Sedan är diesel som bränsle för personbilar ickeexisterande på världens största marknader Kina och USA, och andra följer det mönstret.

/Thomas
Funk skrev: lör 07 sep 2024, 07:51
Hisingspaddan skrev:8 % är ju ändå typ 25 000 bilar per år bara i Sverige, det är frågan om Volvo har råd att avstå från den affären, i synnerhet nu när Audi, MB m.fl. kommer med nya dieselmodeller.
8% är siffor tillbaka i tiden. Framåt så styr liggande förslag fortfarande, dom som kommer att förbjuda/begränsa dieselpersonbilar i framtiden.
Sedan är diesel som bränsle för personbilar ickeexisterande på världens största marknader Kina och USA, och andra följer det mönstret.

/Thomas
8.3 % i augusti i år, en ökning i marknadsandel jämfört med augusti förra året. 1579 dieselbilar sålda bara i augusti, men Volvo inte är med och delar på kakan på utan ger bort försäljning till VW, MB, BMW m.fl. För mig är el inget alternativ, diesel eller möjligen fullhybrid modell Toyota är de enda alternativen för mig, m.a.o., Volvo har inget för mig idag. Jag har kört Volvo sedan jag var 25 men kommer nu att bli tvungen att byta märke. Liksom fem-sex miljoner andra svenskar utan möjlighet att ladda hemma.
I år ja, men på fem sex års sikt...och internationellt.
5-6 miljoner som inte kan ladda, spännande siffror, det finns väl knappt 5 miljoner bilar totalt i Sverige.
Sedan bor runt 4 miljoner i egna hus där det oftast, men inte alltid finns möjligheter att ladda hemma, plus i stort sett alla lite nyare och progressiva värdar och föreningar med parkeringar , Kort sagt, du svartmålar en hel del tycker jag.

/Thomas
Nya lagen från 1 januari blir intressant. Alla kommersiella parkeringar med 20 platser eller mer måste ha laddplats.
Det kan göra skillnad för de som idag bor i lägenhet och har svårt att hitta laddplats.
  • 1
  • 396
  • 397
  • 398
  • 399
  • 400
  • 428
Sitter fast

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]