Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

harabad skrev: fre 11 sep 2020, 20:43 Det kvittar väl om man har en mikrometer, skjutmått eller lägger mynt i mellan så länge problemet är att bromsskölden är ivägen!
Eller hur tänkte ni där??
Det svarade jag på i mitt inlägg ovan.
Det brukar finnas något ställe där man kan komma åt att mäta, med skivan monterad. Åtminstone om oket är demonterat.
Med digitala skjutmått behöver man inte ens räkna. Bara att nollställa på brickorna/mynten, och sen mäta med dem på skivan.
Jag tillhör för övrigt dem som byter när skivorna är nära minimitjockleken. Fast mina är ventilerade runt om, så de är betydligt tjockare till att börja med.
Variosboy skrev: lör 12 sep 2020, 09:17
harabad skrev: fre 11 sep 2020, 20:43 Det kvittar väl om man har en mikrometer, skjutmått eller lägger mynt i mellan så länge problemet är att bromsskölden är ivägen!
Eller hur tänkte ni där??
Det svarade jag på i mitt inlägg ovan.
Ok, förklara gärna var utan att krångla till det!
Micce1980 skrev: mån 07 sep 2020, 19:35 +1 på att använda ett batteri om man nu inte har vida dice hemma. Plockade bort elmotorn själv på förra bilen och det sket sig, det hade tidigare verkstad/ägare med gjort så det hade läckt in vatten och smuts så vart bara att byta ut allt. Senare en annan gång tänkte jag till och testade ett 9v batteri och det fungerade kalasbra. Nuvarande bil kröp jag under för att inspektera allt och de hade aldrig varit isärtagna heller.
Skulle göra detsamma förra helgen och idag men det ville sig inte.

Förra helgen hade jag två Energizer 9v och fick motorn att dra tillbaka men det lät som att den knappt orkade. Den höll dock på rätt länge (närmare 10 sek) och jag trodde kolven var tillbakadragen. Kunde dock inte skjuta in kolven med en mejsel genom oket, det satt stenhårt. Blev då osäker på om jag kopplade sladdarna rätt och om motorn egentligen hade gått åt fel håll. Kopplade då om sladdarna och då sattes bromsen åt. Efter lite fram och tillbaka tog batterierna slut.

Idag köpte jag två Duracell 9v (i hopp om att dom skulle fungera bättre), såg att många på Youtube använde just ett sånt. Den här gången lät bara motorn i en-två sek innan den stannade. Kopplade om sladdarna och samma sak händer. Testade flera gånger men motorn vill inte röra sig mer än så.

Försökt att googla men inte hittar nån med samma problem. Vad kan det vara?
Precis. Har nog kommit in fukt, antagligen har den delats på tidigare och ej sitter helt 100% Kanske går att rädda men hade nog beställt begagnade som ser fina ut från bildelsbasen
Micce1980 skrev:Precis. Har nog kommit in fukt, antagligen har den delats på tidigare och ej sitter helt 100% Kanske går att rädda men hade nog beställt begagnade som ser fina ut från bildelsbasen
apersson850 skrev: sön 18 aug 2024, 14:33 Ta bort motorn och kontrollera om det är friskt där inuti.
Tackar. Har haft bilen sedan ny så har den delats på har det gjorts på nån Volvo-verkstad men jag ska titta efter och se. Micce1980, du skrev att du kollade att dina aldrig hade varit isärplockade, hur såg du det? Min högra ser ut så här:
Bilagor
IMG_0396.jpeg
IMG_0396.jpeg (5.13 MiB) Visad 325 gånger
IMG_0400.jpeg
IMG_0400.jpeg (4.71 MiB) Visad 325 gånger

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]