Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1401345
Hur mycket tål dom att slitas då?
Är ju lite svårt att mäta skivan monterad då skölden är ivägen. Och rostkanten är väl inte tillförlitlig att mäta mot.
Diameter 300 el 302, är ju också ganska svårt att mäta sig fram till iom rostkanten.
Kan 2mm mer eller mindre ha någon större sexuell betydelse??
#1401349
Tittade lite snabbt på autodoc, och där framgår att nya skivor är 11mm tjocka och att de räknas som utslitna när de kommit ner till 9mm. Så jo, 2mm gör hela skillnaden mellan en skiva som är ny eller slut.

Kan vara svårt att mäta utan att tex ta bort oket ja. Man får helt enkelt mäta med något som tar sig över kanten så att säga. Finns speciella skjutmått för bromsskivor. Men det kostar säker lika mycket som två skivor. :-)

Diametern står ingjutet i oket.
#1401369
Mät med ett skjutfmått och ett mynt på varje sida av skivan och mät sedan mynten och dra bort det måttet. Enklaste sättet. Men en skiva slits i regel mera närmast navet och är tunnaste där, såvida det inte är rost som är problemet. En rostkant har ingen st,rre betydelse annat att det kan ta en stund innan belägen slitits in efter det, kan kännas lite svampogt ett tag. Visserligen finns det ett mått på skivans maximala slitage men byta den slaviskt när det är uppmätt är det nog ingen som gör. Om du inte upplever problem med bromsarna så skulle jag köra vidare och mäta skivan när det är dags att byta belägg nästa gång. Eller att det börjar pulsera pga rost på skivan eller annat som kräver byte. Skivor håller rätt länge för slitage, oftast är det rost på anläggningsytan som gör att skivor bak behöver bytas. Fram är det nog vanligare med utslitna än rost.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]