Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lolly
Hej! Snälla hjälp en okunnig.. jag har som så många andra råkat ut för att multiremmen small av (halva remmen 😆) och trasslade in sig i kamremmen som i sin tur kuggade över 3 kuggar - vilket har resulterat i att nån ventil fått på käften. Enligt vänner och bekanta som jobbar på verkstäder är det inte lätt att byta på den motorn jag har (fråga inte mig varför) och de rekommenderar att jag skaffar ett nytt topplock. Jag har dessvärre inte som ensamstående till två råd att köpa/renovera topplock på någon firma utan får försöka leta upp ett begagnat, vilket jag nu förstått är riktig hårdvaluta.. min bil är en S60 -11 med D5 205hk. Motorkod D5244T10. Hittar inte ett endaste litet topplock till denna.. hittade ett från en v70 -11 med D5, men en annan motorkod och fick till svar att toppen inte passade, men jag får inte veta VARFÖR den inte passar.. min fråga är kort och gott, kan jag ta ett topplock från en annan D5 även om det är en annan kod? Är det nåt som inte passar original, är det enkelt att flytta? Om jag minns rätt är min bil tillverkad oktober -10 och uttagen -11. Kan delar från en 2010 passa? Jag blir inte klok på allt detta, det är ju en djungel.. finns det någon som kan detta som kan guida mig? Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Allt kokar ner i vad bilen är värd jämfört vad det kostar att reparera den. Att bara byta topplockspackning kostar ca 30000 Kr, sen tillkommer kostnad för topplocket. Renoverat topplock kostar uppskattningsvis ca 15000 till 20000 Kr, således totalt ca 50000 Kr. Motsvarande bil som du har kostar drygt 100000 på Blocket, lite mil och automat ökar priset.
Ett alternativ är att köpa en hel motor på Bildelsbasen och byta, blir nog samma kostnad. Ett annat alternativ är att sälja bilen som den är...
/Hasse
av KalleJ
Vanligast är att man byter motor eller köper en ny topp från Volvo 20tkr+.
Vissa fall går det ju att renovera toppen eller köpa en renoverad, men det är inte lika vanligt.
av Lolly
Sälja bilen som den står är inget alternativ och heller inte att köpa topplock från firma som jag skrev. Min fråga handlade om vad som skiljer motorkoderna åt då jag hittat topplock för ca 6000kr, men då med motorkod exempelvis D5244T11
Användarvisningsbild
av Cotag
Provat att kontakta Harrys bilskrot eller Jönköpings bildemontering?
Får du tag på rätt person där så tror jag att du kan få bra svar på vad/om det skiljer på locken mellan de olika motorkoderna.
av Jonas_latt
Detta har hänt mig också. Är du hundra att den är skrot.

Första gången kugga min 3 kugg. Då nolla jag kammen sen körde jag två år. Gick perfekt.
Sen hände det igen och denna gången en jäkla massa kugg.

Beg motor va runt 40-50 tusen. Samtidigt kanske man vill byta kamrem mm när man ändå ska byta motor.

Jag fick tag i en renoverad topp i Örebro tror den kosta runt 12 tusen.

Plus packningar , kamrem mm sluta på 15.000kr.

En dag att riva och en dag att montera allt. Men man behöver ha lite kunskap om man ska byta topp.
av Lolly
Kamremmen är bytt för 2500 mil sedan, ett halvår innan jag köpte bilen. De verkar inte bytt multiremmen samtidigt tyvärr. Kamremmen kuggade 3 kuggar. Den är nollad och bilen startar och går men den går inte på alla cylindrar. Jag har kontaktat firmor och hört mig för kostnader och av någon anledning verkar motorkoden jag har svårare att hitta och dyrare än andra. Enligt mekanikern på Volvo är det inga problem att byta ventil i min nuvarande topp, men oljekanaler osv kan ha fått stryk och då är det svårt att fixa. Så han rekommenderar mig att hitta en helt ny topp, men med min motorkod verkar det snudd på omöjligt. Därför jag undrar hur mycket som kan skilja på en D5 från samma år med annan kod. Det är ju samma motor tänker jag?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Kolla med följande firma som jobbar med topplock:
https://www.nordicmotorcenter.se/utbyte ... l-36050523
Dom har ett topplock som passar D5244T10, T11, T15, T17.
Med lite flyt borde den topp du hittat för 6000 Kr passa.

Om du väljer "Sök bildelar", knappar in regnummer och sedan väljer "Bilval" på följande länk så kan du se hur många varianter av D5 motorer som finns...
https://bds.se/butik/stackefalt-sjolund-ab/
/Hasse
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]