- mån 05 aug 2024, 22:52
Hej! Snälla hjälp en okunnig.. jag har som så många andra råkat ut för att multiremmen small av (halva remmen
) och trasslade in sig i kamremmen som i sin tur kuggade över 3 kuggar - vilket har resulterat i att nån ventil fått på käften. Enligt vänner och bekanta som jobbar på verkstäder är det inte lätt att byta på den motorn jag har (fråga inte mig varför) och de rekommenderar att jag skaffar ett nytt topplock. Jag har dessvärre inte som ensamstående till två råd att köpa/renovera topplock på någon firma utan får försöka leta upp ett begagnat, vilket jag nu förstått är riktig hårdvaluta.. min bil är en S60 -11 med D5 205hk. Motorkod D5244T10. Hittar inte ett endaste litet topplock till denna.. hittade ett från en v70 -11 med D5, men en annan motorkod och fick till svar att toppen inte passade, men jag får inte veta VARFÖR den inte passar.. min fråga är kort och gott, kan jag ta ett topplock från en annan D5 även om det är en annan kod? Är det nåt som inte passar original, är det enkelt att flytta? Om jag minns rätt är min bil tillverkad oktober -10 och uttagen -11. Kan delar från en 2010 passa? Jag blir inte klok på allt detta, det är ju en djungel.. finns det någon som kan detta som kan guida mig? Tacksam för hjälp!