PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag har en 55A generator (tror att det e från en 240) liggandes i garaget.frågan är bara den att jag vet inte om den passar.

istället för bultar där man skruvar fast kablarna så finns det bara en 3-stiftad kontakt och ett stift en bit ifrån med ett "D" bredvid.

Hur ska jag få dit alla kablar rätt?
Och hur vet jag att det inte sitter ett laddrelä i generatorn?
av Amarace
Låter som en generator från en Tysk bil, VW bland annat har sån kontakt. Borde vara två bredare flatstift och ett vanligt isåfall.
Enda du behöver bry dig om är att B+ ska till batteriet (det bredare stiftet/stiften) samt att D+ (brukar vara det "normala" flatstiftet i kontakten) ska gå till laddlampan.

Annars säger en bild mer än tusen ord :)

Laddrelät kan sitta i själva generatorn också ibland, udda och dumt, men det finns, brukar dock inte vara Bosch isåfall.
av Frownlayer
Den ser ut såhär på baksidan.

Bild

Min fråga är... finns det ett laddrelä på denna eller ska jag använda det som sitter vid framlyset på min bil.
av Amarace
Den där ska ha ett externt laddrelä, ena stiftet i kontaktstycket som går till laddrelät heter D+, den ska du dra till laddlampan, ser ut som att det tomma stiftet som är mittemot kolbryggan är D+ annars just för att dra till laddlampa, B+ (alltså till batteriet) är skruvanslutningen snett bredvid.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byt kolhållaren mot en intern regulator bara, det passar direkt.
av Frownlayer
Tittade på bilen nu. det ska kopplas likadant som nu då...

d+: en röd kabel till laddlampa och en röd till relät.
b+: Batteriet
df: grön till laddrelät.

är detta helt rätt???
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]