- mån 17 dec 2007, 15:41
#158545
Jo, som jag nämnde i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=23600 så har jag sålt volvon och köpt en Kia Ceed SW med 140 ystra turbodieselhästar. :)
Nu har vi haft bilen i knappa 2 dagar så här kommer en första mini-rapport.
Imma.
Ja, det var väl det , annars är bilen underbar. Vi har kört 23 mil med den och enl färddatorn är det 51,2 mil kvar innan tanken är tom.
För att återgå till vårt lilla imm-problem så verkar det som om det finns kvar lite vax från transporten eller dyl på rutorna eventuellt, eller så är det helt enkelt att man behöver justera effekten rent program-mässigt. Jag skall kolla detta med min verkstad.
En annan sak som mest retar mig lite är att jag begärde Gislaved Softfrost till bilens vinterdäck. När vi hämtade ut den såg vi att vi hade fått väldigt trevliga spilt-fälgar i 15" från Amring och sedan lutade jag mig ner och såg att det stod "Gislaved" på dem. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem och upptäckte att det stod "Gislaved Eurofrost 3" på däcken. Eurofrost 3 är så vitt jag förstår ett däck man inte marknadsför i norden utan säljer på kontinenten. Retligt och bidrar än mer till min trötthet riktad mot bilförsäljare i allmänhet. Man måste tydligen vara som en igel på dem, ge dem serienummer på de produkter man vill ha annars spårar de ur och slänger på nåt som kostar 200:- mindre.
Jag kan garantera att jag tänker prata ett allvarligt ord med min säljare imorgon rörande detta (om jag får tag i honom, ibland är det som att försöka fotografera snömannen), och det efter att jag har pratat med Gislaved själva och fått svart på vitt att man inte säljer Eurofrost 3 här uppe i norden. Däremot så är däcken tysta och fina med bra grepp, så jag kanske överreagerar, hur hade ni gjort själva? Tips och tankar mottages tacksamt.
Annars, motorn, ahh...motorn. 1900 varv på sexan i 120 km/tim och med en förbrukning på 4,1 enl datorn gör att jag nästan blir lite tårögd av lycka...
Helt underbart med diesel! Jag har haft en Passat TDi i slutet på 90-talet och jämför jag med den så är ceed's motor ett underverk av mekanisk precision och tystnad. Knappt man hör att det är en diesel när man står utanför bilen med motorn igång (när den är varm). Ett underbart bottendrag på alla växlar och ett härligt tryck i ryggen vid acc gör mig allmänt på gott humör.





Nu har vi haft bilen i knappa 2 dagar så här kommer en första mini-rapport.
Imma.
Ja, det var väl det , annars är bilen underbar. Vi har kört 23 mil med den och enl färddatorn är det 51,2 mil kvar innan tanken är tom.
För att återgå till vårt lilla imm-problem så verkar det som om det finns kvar lite vax från transporten eller dyl på rutorna eventuellt, eller så är det helt enkelt att man behöver justera effekten rent program-mässigt. Jag skall kolla detta med min verkstad.
En annan sak som mest retar mig lite är att jag begärde Gislaved Softfrost till bilens vinterdäck. När vi hämtade ut den såg vi att vi hade fått väldigt trevliga spilt-fälgar i 15" från Amring och sedan lutade jag mig ner och såg att det stod "Gislaved" på dem. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem och upptäckte att det stod "Gislaved Eurofrost 3" på däcken. Eurofrost 3 är så vitt jag förstår ett däck man inte marknadsför i norden utan säljer på kontinenten. Retligt och bidrar än mer till min trötthet riktad mot bilförsäljare i allmänhet. Man måste tydligen vara som en igel på dem, ge dem serienummer på de produkter man vill ha annars spårar de ur och slänger på nåt som kostar 200:- mindre.
Jag kan garantera att jag tänker prata ett allvarligt ord med min säljare imorgon rörande detta (om jag får tag i honom, ibland är det som att försöka fotografera snömannen), och det efter att jag har pratat med Gislaved själva och fått svart på vitt att man inte säljer Eurofrost 3 här uppe i norden. Däremot så är däcken tysta och fina med bra grepp, så jag kanske överreagerar, hur hade ni gjort själva? Tips och tankar mottages tacksamt.
Annars, motorn, ahh...motorn. 1900 varv på sexan i 120 km/tim och med en förbrukning på 4,1 enl datorn gör att jag nästan blir lite tårögd av lycka...
Helt underbart med diesel! Jag har haft en Passat TDi i slutet på 90-talet och jämför jag med den så är ceed's motor ett underverk av mekanisk precision och tystnad. Knappt man hör att det är en diesel när man står utanför bilen med motorn igång (när den är varm). Ett underbart bottendrag på alla växlar och ett härligt tryck i ryggen vid acc gör mig allmänt på gott humör.





Mazda CX-5 Optimum -15
Porsche Cayman GTS -15
"Jag säger inte att alla som gillar sport är idioter, men alla idioter gillar sport!" - Rocky
Porsche Cayman GTS -15
"Jag säger inte att alla som gillar sport är idioter, men alla idioter gillar sport!" - Rocky