Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karkkan
Kopplingspedalen fastnar när man släpper upp kopplingen precis efter dragläget. Dock säg är det att stort glapp i pedalen när man trycker ner den och bilen börjar koppla ur. När jag fått i växeln, ibland går det bättre vid uppväxling, ibland får man tvinga i växeln, är det nästa inget dragläge. Man har typ 5cm från botten läget tills den fastnar då man kopplar ur. sen får jag manuellt peta upp pedalen med foten, då stannar den kvar.
Det började med att pedalen gjorde en paus efter dragläget innan den åkte upp. sen började den stanna. ibland så funkar pedalen hela vägen upp, dock finns det här glappet utan motstånd. Inget luktar bränt. eller låter konstigt om jag inte petar upp pedalen, men antar att man inte ska köra den så. Tills man lagat felet.

Bromsvätskan är inte bytt på jätte länge, dock inget läckage då nivån inte minskat. Har känt på returfjädern hittar inget konstigt.

Vad kan felet vara?
av karkkan
Körde en tur. med ca 50 kopplingar, och pedalen fastnade inte en enda gång, dock, finns pausen kvar innan den åker upp. Har kollat på membranet i locket, det verkar vara ok. om den nu ska sitta uppe i locket? Returfjädern var hel. Inga missljud eller annat hörs.
av emtor
Min kopplingspedal gjorde också en paus efter dragläget innan den åkte upp. Detta hände i vintras när det var mellan 20 och 30 minusgrader.
Några gånger var jag tvungen att föra in foten under pedalen för att få den helt upp.
När värmen kom försvann problemet och har aldrig kommit tillbaka.
Kollade lite på nätet och många talar om att det är fjädern i pedalen som är problemet.
av karkkan
Körde lite idag fungerade utan att den fastnade. Har kikat på fjädern men den ser ok. Tänkte iaf ta och byta bromsvätska och växellådsolja. Är det M66 jag har? Hinner jag få fjädern så byter jag den med.
av emtor
Öppna påfyllningshålet först. Sedan kan du öppna oljebulten och tappa ur den gamla oljan.
Många har gjort felet att först tappa ur oljan och uppteckt för sent att påfyllningsbulten har kärvat och inte går att lossna.
av IonNoSec
Jag hade exakt samma problem, Visade sig att jag hade luft i system. Hade nyligen hällt på lite bromsvätska. Blev inte klok tills polletten föll ner.

Prova lufta system och kör igen!
av karkkan
Testade lufta, med kopplingsnippeln under luftburken, ett litet helvete att komma åt. Men det kom inge bromsvätska. Så jag monterade ihop allt och det har ju funkat ändå utan problem. Så det kanske luftade sig själv.

Dock så behöver jag hjälp att hitta rätt Vänster fram Drivaxelknut eller damask, såg att hela fälgen var fylld med fett. verkar finnas 2 olika damasker beroende på vilken diameter man har på drivaxeln. Är det någon skillnad på Vpart mot Mekonomens damasker? Är det bättre att byta hela drivknuten när man ändå håller på, där finns det också olika varianter med olika splines?

https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... s80ii.html

https://www.mekonomen.se/reservdelar/dr ... d-drivlina

https://vparts.se/se/produktkategorier/ ... 30102.html

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]